Honda Civic 1.5 DXi Miami (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.5 DXi Miami |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 106.960 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Er zijn gewoon auto’s van 10 tot 15 jaar oud, die nog steeds opvallen vanwege hun uiterlijk. Ik zal er een paar noemen: Mazda Xedos 6 of Xedos 9, Toyota MR2 of Celica, Opel Calibra of Tigra, Ford Probe, Alfa Romeo GTV, Nissan 300ZX, Peugeot 206, Honda Prelude en deze Honda Civic...
Na zes maanden en drie dagen, 2998km, vijf wasbeurten en zeven tankbeurten, werd het tijd om mijn review te vervangen voor een serieuze review waar de belanghebbende wat aan heeft.
Sinds zomer 2005 ben ik op zoek geweest naar een betaalbare en degelijke auto. Als eisen had ik dat het vooral een eigenzinnige auto moest zijn, niet alleen qua uiterlijk maar ook qua prestaties. In een saaie auto zie ik mijzelf niet rijden. Verder moest het qua aanschaf en onderhoud voordelig zijn, ik ben immers student. Ik zou er hooguit 7000km per jaar mee rijden maar ondanks dit moest de auto betrouwbaar genoeg zijn voor de lange duur.
Pas in maart 2006 vond ik deze 1994 Honda Civic op het internet, te koop bij Kleinwier in Barendrecht. In een weekend ben ik met mijn ouders en vriendin naar de dealer gereden. De auto stond buiten onder een enorme pak sneeuw. Eenmaal alle sneeuw verwijderd te hebben was ik verkocht, de oogverblindende kleur waar ik eerst zo op afknapte was in werkelijkheid hypnotiserend.
Toen ik de motor starte kon ik mijn oren niet geloven. De met 106960km belaste 12 jaar oude motor draaide als een zonnetje. De 1.5L 16 klepper had nog duidelijk de 90 paardenkrachten onder de kap. Misschien wel meer door de naderhand gemonteerde Remus dubbele einddemper; wat een gasrespons!
COMFORT & VEILIGHEID
Deze Miami DXi uitvoering wordt origineel heel kaal geleverd. Niets is elektrisch behalve de in hoogte te verstellen koplampen in geval van extra gewicht. Echter alles wat nodig is, is aanwezig.
Je hebt een goede ventilator met veel afstelmogelijkheden. Deze brengt het interieur snel op de gewenste temperatuur. Lage temperaturen worden snel verholpen in combinatie met de achterruit verwarming. Het ontwasemen van de ruiten gaat eveneens snel en deze blijven naderhand helder. Zomerse hitte wordt verdraagbaar gemaakt door middel van een koele, stevige bries uit de ventilator. Echter is het niet aan te raden de auto voor een lange rit te nemen tijdens een hittegolf en met raam open rijden is bijna een must.
De zetels zitten heerlijk al zijn deze niet in hoogte verstelbaar. Zowel voor- als achterin is het formaat van de zetels erg geschikt voor een grove bouw. Op de lange rit hebben zij zich al bewezen. De donkere stoffen bekleding is mooi en verkeerd nog in goede staat, slechts een opengespleten naad. Het kleurt goed bij het donkere dashboard en de overige donkere binnenplaten.
De auto is erg ’petit’, toch heb je binnen opvallend veel ruimte. De wielbasis van 2m57 (groter dan die van de NSX!) heeft het mogelijk gemaakt alles in de lengte van de auto op te stellen. Ik kan met mijn 1m75 makkelijk ’achter mezelf zitten’, al kun je het eigenlijk amper zitten noemen; je ligt stijl achterover. Je hebt daardoor meer been- en hoofdruimte dan wanneer je rechtop zou zitten. Ook voorin is dit het geval. Honda heeft flink gespeeld met de ruimte wat nodig is geweest om voor de hoogte van 1m34 te compenseren. De belachelijke breedte van 1m70 draagt hier flink aan bij. De auto is breder dan menig middenklasser, bijvoorbeeld even breed als een Focus I die van zichzelf al heel breed is. In deze auto zowel voor- als achterin geen claustrofobische gevoelens. Ook een langdurige rit met 4 volwassenen, 2 tassen, een gitaar, basgitaar en keyboard, werd als plezierig ervaren. Waar de auto dus erg klein lijkt, is het opvallend ruim van binnen. Een ruime tweezitter en zeer degelijke vierzitter bij uitzondering.
Beide voorzetels klappen overigens naar voren al is het instappen aan de passagierszijde makkelijker doordat deze zetel voorwaarts schuift. Het in- en uitstappen over het algemeen is wat lastig, de auto is erg laag. Naast een Daihatsu Cuore staat deze Civic al uit de wind. Je moet jezelf erin laten vallen en eruit tillen via de B-stijl. Hij is dan ook flink (50mm) verlaagd en heeft nu stugge sportvering. Je moet werkelijk omhoog kijken naar andere weggebruikers. De achterklep opent tweedelig waarbij de hoedenplank niet meelift en de achterbank is in twee gelijke delen neerklapbaar. Mijn hoedenplank is overigens een mooi op maat gemaakte met hoedenplankspeakers (6’x9’), bekleed met leder in carrosseriekleur.
De dashboardverlichting is flauw wit en niet te opvallend. Zicht en reflecties op enkele carrosserie onderdelen, zoals de zijspiegels en de rand van de motorkap, zorgen ’s avonds voor een sfeervolle lichtval. Het zicht rondom is goed. Wel zijn de portieren wat lang waardoor je bij over de schouders kijken in het begin recht tegen de stijlen kijkt, dit is echter een kwestie van wennen.
Evenals de buitenspiegels wordt alles in het interieur met de hand versteld. De binnenspiegel lijkt wat laag te zitten, dit komt door de vlakke voorruit. Deze is zo vlak dat ik vaak de enige in mijn straat ben met een volledig wit beslagen voorruit. Verder zijn er zijn wat opbergvakjes en je beschikt over een dashboardkast, vijf gordels, vier in hoogte te verstellen hoofdsteunen en (voorin bevestigbare) vloermatten.
De afwerking van alles is erg mooi, de carrosseriekleur is zoveel mogelijk achterwege gebleven in het interieur. De materialen zijn aaibaar al is de ’kom’ rondom de achterbank wel van erg hard plastic. Ik heb het idee dat deze bij mij ook wat losgetrild is door de straffe vering, het ratelt af en toe. Het dashboard lijkt van leer te zijn. Het stuurwiel is dit gegarandeerd. Deze is wat groot vanwege de afwezigheid van stuurbekrachtiging. Toch ligt het lekker in de hand. Alle overige instrumenten zijn in handbereik en overzichtelijk opgesteld. De auto beschikt niet over airbags. Erg veilig is het dus niet. Ook luxe zoals ABS of ESP deed men in destijds nog niet standaard in auto’s.
Het motorgeluid is aanwezig in het interieur, vooral als de motor chagerijnig is maar ook bij hoge toeren moet je de huil zien te overtreffen om jezelf verstaanbaar te maken. Bij een warme motor hoor je vrijwel alleen de sound van de einddemper. Ook de sportvelgen met brede en platte banden, willen het motorgeluid wel eens overstemmen en anders resoneert het wel samen met het overige geluid. Op laag toerental dondert de motor onheilspellend, werkelijk een lust voor het oor maar voor sommige automobilisten misschien te aanwezig. Meerijders denken daarom vaak dat ik als een malloot optrek, terwijl dit absoluut niet zo is. De combinatie van het geluid, de respons en de stugge vering, maakt de rit voor velen oncomfortabel maar ik vind het heerlijk sportief! Een greep uit de reacties van meerijders: ’Zit ik in een opstijgende Boeing 747 of is dit een auto?’ ’Zo, hallo!?’ ’Deze auto maakt echt de meest onnodige bijgeluiden.’ ’Wisten ze in 1994 niet wat vering was?’
Via de sporen is goed te horen op watvoor wegdek je rijdt. De wielkasten klinken erg door, rij je over zand dan klinkt het als Operation Desert Storm. In de regen net The Perfect Storm, etc. Onevenheden in het wegdek vertalen zich in rake klappen door de vering en op hoge snelheid lijkt de auto bij hobbels zelfs los te laten van het wegdek.
PRESTATIES
De rijeigenschappen zijn uitmuntend. Een warme motor staat garant voor zeer directe prestaties. Bij hard wegtrekken van het stoplicht laat je werkelijk elke auto ver achter je. In hoge toeren geeft de motor een heerlijke F1 huil. De stugge vering maakt het bijna af; nu alleen nog een luchtinlaat!
Niet alleen onder de 80km/u trekt de auto snel op, ook op de snelweg accelereert het moeiteloos tot de 150km/u. Hierna gaat het wat moeizamer, de top ligt volgens de specificaties op 180km/u. Ik ben ervan overtuigd dat deze hoger ligt - ik heb gelezen dat een 1.3L 190km/u kan halen - maar gek genoeg om het te proberen ben ik niet. Ook de acceleratie tot 100km/u is zeker sneller dan in de boekjes waarin 9,7s vermeld staat.
Wel draait de motor een goede 3000tpm bij 100km/u in zijn vijf wat enige lawaai oplevert. De motor is wat hoog in zijn toeren – de versnellingen zijn erg kort en dat maakt de Civic niet echt schakellui. Bij 50km/u rij ik liever in zijn vier of soms zelfs vijf als ik behoefte heb aan rust. Gelukkig valt de auto dan nog vooruit te branden. Uiteraard moet je in dit geval nooit volgas geven. Het maximum koppel van 119Nm ligt bij de 4700tpm, hier zou je dus moeten schakelen. De 90 paardekrachten zijn op hun best voelbaar bij de 6200tpm.
De sportvering benadrukt de prestaties, bochten zijn scherp te nemen en zonder enige vorm van moeite en de auto blijft alsmaar accelereren. Ook reageert het spoor zeer direct op stuurbewegingen, aan grip geen gemis tenzij je jezelf op heel slecht wegdek bevindt. Je banden spelen hier een grote rol.
Het formaat en het gewicht van de auto dragen erg bij aan de rijeigenschappen. De spoorbreedtes zijn voor en achter respectievelijk 1m48 en 1m46 en de auto weegt leeg 948 kg. Dit maakt de auto erg wendbaar. De carrosserie is best stijf maar niet solide te noemen, enkel over drempels moet je opletten. Het onderstel is niet goed bestendig tegen te harde schokken wat zal resulteren in het laten uitlijnen van het onderstel.
De schakelbak is nog in goede staat, alleen de achteruit pakt soms wat moeilijk. Na het terug laten komen in een ontkoppelde neutrale stand, wilt hij wel. Verder is het makkelijk om sportief te schakelen, de koppeling en de schakelbak zijn goed afgesteld. Laat je de motor wat toeren maken alvorens het kiezen van de versnelling, dan vertaalt dit zich in flink wielspinnen.
Het verbruik ligt volgens de boekjes op gemiddeld 1:13,9. Uiteraard haal je dit alleen met opgewarmde motor, 50% buiten de bebouwde kom, 50% binnen, ramen dicht, de meest geschikte temperatuur, etc. Echter kom ik toch aan de 1:13,8 (555km op 40L) en ik rij voornamelijk binnen de bebouwde kom. De maximale inhoud van de tank is 45L. Bij minder dan 6,5L inhoud hoort er een indicator op te lichten, deze heb ik nog niet ontdekt en schijnt er volgens bronnen ook niet te zijn. De brandstofmeter straft sportief rijgedrag overigens wel hard af door af en toe een kwart of meer aan speling te vertonen bij stevig doortrappen. Grappig is dat bij een bocht rechtsom de meter daalt, linksom weer stijgt. Deze onnozelheden hebben toch wel wat charme!
Verder is de handrem nog strak en functioneren de remmen naar behoren al kunnen deze niet tippen aan de hedendaagse standaarden. De Civic beschikt voor over schijfremmen en achter over trommelremmen. Ik heb deze nog nooit hard in hoeven trappen om snel tot stilstand te komen. Gecontroleerd remmen lukt mij perfect in deze auto.
UITERLIJK & STAAT
De twaalfde verjaardag van deze auto heb ik mee mogen maken. 28 April 1994 is deze auto voor het eerst op naam gezet. Na twaalf jaar dienst en volgens de volledige onderhoudhistorie 3 vorige eigenaren verkeert deze auto nog in topstaat, zowel qua uiterlijk als motorisch. De auto heeft door de eerste twee eigenaren altijd het gebruikelijke onderhoud gehad en dit altijd op tijd. De eerste eigenaar reed ongeveer 25000km per jaar, de eigenaren hierna (mij meegeteld) reden een stuk minder. Volgens de historie is de motorolie pas bij 80000km voor het eerst ververst, dit kan nooit kloppen natuurlijk. Ik kan zelf geen overmatig olieverbruik constateren, dus zal dit wel goed zitten. Bij deze waarschijnlijk grote beurt is ook de distributieriem vervangen.
Een paar lichte welvingen in de lichaamsplaten zijn het enige imperfecte wat ik heb kunnen constateren aan het exterieur. Er zijn geen noemenswaardige deuken, krassen of krommingen. Wel zit er rechtsvoor een schram op de bumper, de vorige eigenaar heeft hiervoor een lakstift in de auto achtergelaten. Zal vast een parkeerfoutje geweest zijn. De kleur maskeert imperfecties gelukkig erg goed. Wel is het opvallend dat de rechterportier een iets flauwere kleur heeft dan de rest van de auto, misschien vanwege een opgelopen deuk in het plaatwerk. Deuren worden meestal eerder vervangen dan uitgedeukt omdat de auto anders afgeschreven kan worden, toch is deze overgespoten dus zal de deuk niet zo groot geweest zijn. Een roestgaatje in de rechter achterwielkast is dubbelzijdig verholpen door de dealer.
Het uiterlijk van deze auto is sportief en tijdloos. Hij ligt laag aan de grond, is plat, breed, vrij lang en heeft 15’ grote brede lichtmetalen 5-spaaks velgen met platte banden. De voorzijde is mooi met kleine witte koplampen en knipperlichten en onder de kentekenplaat een mooie grille. De achterzijde heeft een hoge bumper waar de einddemper mooi onder uitsteekt. De lampen zijn groot en bovenop zit een sportieve spoiler. De dak- en raamlijnen zijn aflopend, de voorruit is groot. Verder zijn bumpers en spiegels mee gespoten.
De volgende onderdelen ga ik - mits deze auto betrouwbaarheid volledig bewijst en ik bedenk er nog minstens 3 jaar mee te rijden - veranderen: achterlichten, zij-knipperlichten (welke ik ook zal integreren in de spiegels), voorverlichting, luchtinlaat en misschien nieuwe velgen. Ik zit er zelfs aan te denken om nóg zo’n dubbele Remus einddemper te laten monteren aan de linkerkant! Misschien een zwarte front- en backlip om de diffuser-style te benadrukken en hij is helemaal af!
KOSTEN:
Voor de beginnende automobilist is het misschien fijn om wat over de houderschapskosten van deze auto te weten. Met een goede WA-basis verzekering ben je aan deze auto maandelijks ongeveer €70,- kwijt (dit is inclusief inzittenden verzekering). De wegenbelasting is ongeveer €21,- per maand maar ook dit kan verschillen per provincie. Een volle tank verschilt in prijs tegenwoordig van dag tot dag, dus daar doe ik geen uitspraak over. Maar op een volle tank haal je makkelijk 600km al geeft de tank vroeg aan leeg te zijn.
Een Honda gaat alleen naar de garage voor onderhoud, ze zijn heel betrouwbaar. Houd rekening met de jaarlijkse APK waaraan je ongeveer €35,- kwijt bent. Aangezien het een auto is die uitnodigt tot sportief rijgedrag zul je ook rekening moeten houden met band- en remslijtage. Qua olieverbruik is hij niet echt dorstig, maar check dit van tijd tot tijd.
Het beste is deze auto met de hand te wassen, een goede Turtle Wax autowas-set kost je ongeveer €20,-. Let bij de wasbeurt op het goed drogen van de naden en dorpels, vooral die van de achterklep. Dit natuurlijk om roestvorming te voorkomen.
Voordelen:
+ Sportieve prestaties maken het tijdloze en sportieve uiterlijk geheel waar.
+ Turquose metallic lak oogt in het donker perfect zwart van boven, in de zon knalt de kleur ervan af. In de regen is het fluoricerend. Het dekt imperfecties.
+ Opvallend veel ruimte zowel voor- als achterin.
+ Laag in onderhoudskosten vanwege betrouwbaarheid.
+ Reacties van andere sportieve automobilisten, Civic-rijders en meerijders.
+ De meest populaire tuning-auto vanwege de lage prijs en ruime keus aan onderdelen.
Nadelen:
- Zwakke lichaamsplaten, ik zou er maar niet te hard tegen leunen - het is net een weekdier.
- Extra oog in het zijl houden voor roest; bekend probleem bij dit model.
- Kraakjes in het interieur blijven niet achterwege.
- Een pollenfilter ontbreekt, pollen en blaadjes dagen op in het interieur - niet echt hooikorts vriendelijk.
- De meest populaire tuning-auto vanwege de lage prijs en ruime keus aan onderdelen. Niet in elke buurt staat deze auto veilig.
- Onduidelijke brandstofmeter.
PROBLEMEN
Enkele weken na aankoop was het hitteschild losgetrild, dit is een schild welke met vier bouten vastzit over de katalysator die de connectie vormt tussen het spruitstuk en de middendemper. De autogarage (lees: Turk om de hoek) heeft deze voor 'een prikkie' weer vastgelasd en sindsdien heb ik er geen problemen meer mee. €15,-
Zoals gezegd moet je bij dit model een extra oog in het zijl houden bij roest. Bij aanschaf zat er een roestgat voor de rechter achterwielkast. Deze is verholpen en zoals Jan des Bouvrie altijd zegt: symmetrie! Aan de linkerkant heeft de dealer dus dezelfde afwerking toegepast ondanks dat hier geen roestvorming was. Zelf heb ik nog een roestplek in de linker achterwielkast verholpen door middel van een staalborstel en wat Novorex. €12,50
De accu is aan vervanging toe. Eenmaal teruggekomen van vakantie (3 weken Portugal) moest de auto aan de startkabel. Sindsdien (medio Augustus) start hij wel, maar het duurt een tijdje. Voor de winter gaat er dus een nieuwe accu in. ±€75,-
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.