Honda Civic 1.5 DXi (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.5 DXi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 169.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Wat mij betreft is de Civic een superbetrouwbare auto in motorisch opzicht. Deze auto blijft altijd goed rijden. De wegligging is fenomenaal, zeker na een verlaging en aanschaf van brede sportvelgen en banden met een extra goede grip. Scherpe bochten zijn zonder moeite met hoge snelheid te nemen en zeker in de eerste 120 kilometer per uur is de auto zeer rap. De Civic 1.5 silverstone is niet voor niets een van de snelste 1.5-jes die standaard uit de fabriek gerold is. Er wordt weleens geklaagd over de rumoerige motor, maar dat is, vind ik, juist het geluid dat een sportieve auto zou moeten maken. Het interieur van deze silverstone uitvoering is heel erg mooi met 4 hoofdsteunen en goed diep liggende kuipstoelen. Als je de auto uitstapt heb je het gevoel dat je uit een kart stapt, zo laag als de auto is. Tijdens het rijden met deze auto merk je ook dat je in een Japanse auto rijdt. Alles gaat even soepel, van het schakelen tot aan het doseren van het gas.
Alleen al voor de rij-ervaring kan ik iedereen een Honda aanraden. Voordelen zijn de betrouwbaarheid van de auto en de prestaties, dat ding blijft altijd rijden. Een nadeel is het elektronische systeem van de auto en als er iets kapot gaat, dan ben je voor een Honda vaak wat meer kwijt dan voor andere merken.
PROBLEMEN
Ondanks dat ik heel erg tevreden ben met deze auto in motorisch opzicht en qua rij ervaring, toch zijn er een aantal problemen geweest. Voornamelijk slijtage onderdelen zijn vervangen en onderdelen die wijzen op het enige mankement van de Honda Civic en dat is het elektronische gedeelte van de auto.
Al 2 maanden na aanschaf heb ik het volgende moeten vervangen:
Elektronische ontstekingsmechanisme. (dit was op dat moment geen garantieonderdeel, daar dit een elektronisch onderdeel is. Hiervan kon bij verkoop niet vastgesteld worden of deze nog goed was of niet) Helaas is dit ook niet het goedkoopste onderdeel van de auto. Nieuw: 600 euro inclusief montagekosten. Gereviseerd: 300 euro inclusief montagekosten. Ik heb het tweede maar gedaan.
Na 1 jaar, naar aanleiding van een grote beurt bij de Honda dealer, heb ik de volgende dingen moeten laten doen:
2 x ashoezen laten vervangen (links en rechts), kosten 2 x 55 euro. Dit is een slijtage onderdeel.
1 x middendemper vervangen, kosten 200 euro, dit is helaas het gevolg van het op dat moment niet goed om kunnen gaan met een verlaagde auto.
4 x nieuwe banden, kosten 300 euro. Dit heeft uiteraard niets met de auto te maken, maar meer met je eigen rijgedrag.
Na 2 jaar:
1 x carborateur vervangen, kosten 250 euro. (tweedehands carborateur). Dit was een gevolg van het feit dat er in mijn auto een LPG G3 installatie is gebouwd. In principe is Honda niet gebouwd om met gas om te kunnen gaan. De auto loopt ook minder mooi op gas (alleen bij een koude motor) en door het niet goed lopen op gas is er een backfire ontstaan in de carborateur die een gasklep volledig de verkeerde kant heeft opgeslagen. Het opvallende na deze gebeurtenis, is dat de auto gewoon mooi door bleef draaien en alleen stationair hoger en iets onregelmatiger ging draaien.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.