Honda Civic 1.4i DSi Sport (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.4i DSi Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 124.867 km |
KM-stand laatst | 136.000 km |
Een kwaliteitsproduct
- 136.000 km
Van een Volvo naar een Honda. Niet de meest logische stap; wel als je de situatie daarachter weet. De Volvo was, na zakelijk bereden te zijn door mijn vader, de tweede auto geworden van het huis. En korte ritjes en dikke 5 cilinders gaan niet samen... Een verbruik van 1:9 is niet echt om blij van te worden en voor een auto die meer voor de deur staat dan dat er mee gereden wordt, was 'tie ook nog eens heel erg zwaar (en dus duur in de wegenbelasting). Conclusie: de Volvo moest er uit en er moest wat goedkopers voor terugkomen. Zoonlief (dat ben ik, aangenaam) werkt bij een Honda/Toyota-dealer en dus lag de aanschaf van een Honda of Toyota erg voor de hand.
Uiteindelijk hebben we vorig jaar de goedkoopste Honda Civic kunnen kopen. Althans, op het internet was dit de meest goedkope aangeboden Civic van dit model. Het was een ex-leaseauto, dus met onderhoud zat het wel goed en ook cosmetisch heeft de auto niet al teveel te leiden gehad. Na een uitgebreide proefrit en een kijk op de onderkant van de auto op de brug, waren ik en mijn ouders overtuigd. Dit was een goede aankoop. En na bijna een jaar later blijkt dat ook wel.
Rijeigenschappen:
Wegligging
De Civic zou geen Honda zijn als 'tie een beroerde wegligging heeft: hij ligt echt super op de weg. Momenteel staat de auto op 16 inch, morgen gaat er 18 inch onder. Ben benieuwd wat dat met de wegligging gaat doen. Op 16 inch gaat hij al lekker een bocht om, ik vermoed dat dat met 18 inch alleen maar beter zal worden. Op een weg met kuilen en hobbels is het echter niet de meest comfortabele auto. De auto is vrij stug afgeveerd, waardoor je een drempel met gepaste snelheid moet nemen.
Stuurgedrag
Ik kom zelden zulke fijnsturende auto's als de Civic tegen. Ik heb in mijn relatief korte rijperiode al in veel auto's mogen rijden, en dan kan ik alleen maar concluderen dat de Civic erg fijn stuurt. Scherp, maar niet té direct. Duitse auto's vind ik vaak erg licht sturen (BMW daargelaten, volgens mij bestaan er geen andere auto's die relatief betaalbaar zijn en een geweldig stuurgedrag hebben) en Toyota mist vaak de nodige scherpte.
Schakelen/remmen/koppelen
Schakelen gaat als een mes door boter, met ontzettend veel gevoel: je bent één met de techniek. Deze Civic wil soms niet gemakkelijk van z'n 3,4,5 naar z'n 2, maar dat zal wel een exemplarisch mankementje zijn. Over het remmen ben ik minder tevreden. Ze zijn goed te doseren, maar de remkracht vind ik vrij beperkt. Nu weet ik wel dat voor de volgende APK het gehele remsysteem (schrijven, blokken) vernieuwd moet worden. Koppelen vond ik de eerste keer wennen, ondanks het feit dat ik in veel verschillende auto's rijd. Ik heb me een behoorlijk andere manier van gas er af/koppelen moeten aanleren, maar dat is wennen. Na twee ritjes weet ik niet beter. Om hem af te laten slaan moet je echt een held zijn.
Motorisch:
Zuinigheid
De 1.4 idsi is een geval apart. Daar kom je achter als er een 120.000km beurt wordt uitgevoerd. Op de factuur staan dan 8 bougies (met een onmogelijke prijs, maar daarover meer). Deze bijzondere techniek zorgt er voor dat dit motortje lekker zuinig z'n kilometers doorstaat. Mijn zuinigheidsrecord is 4,3l op de boordcomputer, het werkelijke verbruik kwam uit op 1:23,4 (dit was een snelwegrit van Friesland naar Zuid-Holland, gehele rit ong. 90 km per uur gereden). Gemiddeld rijd ik er 1:16,5 mee, met veel korte ritjes. Niet heel slecht, maar je kunt zeker betere cijfers halen als je echt je best doet. Het verschil in verbruik tussen 100 en 120 km vind ik behoorlijk groot.
Motorische rijeigenschappen
Tsja, wat kun je verwachten van 83 pk. Het Hondamotortje loopt ontzettend mooi, zowel stationair als op snelheid. Als een naaimachinetje. Ook kenmerkt deze motor zich door zijn enorme souplesse, waar ik een enorm voorstander van ben. Op elk gewenst toerental heb je 'kracht' voorhanden. Kracht zet ik maar tussen aanhalingstekens, want erg veel kracht heb je niet. Naast dat de 0-100 sprint niet erg spectaculair is (understatement), vind ik het heel erg tegenvallen als je met 4 of 5 personen in de auto zit. De auto is dan echt niet vooruit te branden. Gelukkig zit ik vaak in m'n eentje of maar met één bijrijder in de auto. De motor voldoet dan prima en is dan zelfs pittig te noemen. Als vergelijkingsmateriaal gebruik ik de 1.4 vtec (de opvolger van dit motortje). Een erg fijne motor, maar onder de 3000 toeren gebeurt er simpelweg niets. Ik vind dat erg vervelend als je in de derde versnelling een bocht doorgaat en bijna moet gaan planken om weer fatsoenlijk op snelheid te komen. Dan geef ik de voorkeur aan mijn 8 kleppertje.
De auto zelf
Ruimte
Voor zo'n lifestyle wagen zou je het niet verwachten, maar de Civic is reuze praktisch. Naast de magic-seats (heel erg handig voor de kerstboom, maar het verdere nut ontgaat me een beetje) heeft de Civic ook een erg ruime achterbak. Ruimte op de achterbank is voldoende, alleen de hoofdruimte is erg beperkt. Wie mooi wilt zijn... Verder heeft de auto genoeg aflegmogelijkheden voor heel veel prulletjes: vooral het enorme dashboardkastje (gekoeld) is ontzettend handig en ook de middenarmsteun verdient een pluim. De aflegmogelijkheden voor je flesje water vind ik wel erg beperkt (een bekerhouder op de plek waar je je arm hebt om te schakelen lijkt mij niet erg handig?). Voor rokers is de auto ongeschikt, want de asbak is héél klein.
Interieur
Iedereen die meerijdt in de Civic vindt het interieur fantastisch mooi. Ik ook. Wel vind ik de digitale kilometer niet echt fantastisch. Als ik in de Civic rijd, ben ik heel erg gefocust op mijn snelheid, omdat het met koeiencijfers geprojecteerd staat op het dashboard. Dat is uiteraard erg veilig, maar ik ervaar het als irritant: ik word er door afgeleid, wat niet de bedoeling mag zijn. De nieuwe Civic heeft ook een digitaal geprojecteerde snelheid, maar daarvan zijn de cijfers kleiner. Ik vind dat fijner rijden. De kwaliteit van afwerking is oke, maar het is geen VAG niveau. Het gebruikte materiaal kan er net mee door (stoelbekleding wel weer erg mooi). Het aantal kraakjes valt me aardig mee na bijna 140000 km, maar rammelvrij is 'tie zeker niet. Het gerammel van de hoedenplank heb ik maar verholpen met een viltje tussen de hoedenplank en het plastic. Je moet wat...
Audio
Daar kan ik kort over zijn: voldoende. Jammer dat er geen mogelijkheid is voor een usb (mp3 spelers hadden ze ook in 2006!). Als je eenmaal een surround-systeem gewend bent in de Volvo, valt heel veel op audiogebied in auto's een beetje tegen...
Techniek:
Problemen
De Honda heeft zich het afgelopen jaar gemanifesteerd als een hele betrouwbare auto.
- Na aankoop kwam al snel naar voren dat er iets niet goed was in het onderstel: de auto kreunde en kraakte vreselijk als je over een hobbel ging. Na het meerdere malen insmeren van de schokdempers bleek het probleem uiteindelijk in de voorophanging te zitten. Een rubberen ring in de veerpoot was aan beide kanten losgekomen. Deze ringen bewogen als je over een hobbel ging. Bekend probleem bij de Civic; nooit coulance voor gekregen.
Onderhoud
Het onderhoud kan relatief goedkoop gebeuren doordat ik bij een Hondadealer werk. De 120.000 km beurt is echt absurd duur (850 euro adviesprijs). Dat is bij ons voor een veel schappelijker prijs gegaan. Wel moet men er rekening mee houden dat de onderdelen van Honda prijzig zijn. 8 Bougies kosten alleen al 120 euro. Je kan dan wel weer 120.000 km vooruit. De overige beurten zijn relatief goedkoop (140.000 km beurtje is 140 euro uit m'n hoofd). Zolang er dus niets aan mankeert, rijd je goedkoop.
Algehele conclusie:
De Civic bevalt mij zeer goed. De auto is ruim, heeft zeer goede rijeigenschappen en qua betrouwbaarheid is het allemaal prima in orde. Jammer dat motor in sommige situaties wat kracht tekort komt, ondanks dat het een zeer soepele metgezel is.
Ben ik partijdig omdat ik bij een Hondadealer werk? Nee hoor, mijn hart ligt nog steeds bij Volvo en Saab. Deze review mag daardoor als representatief gezien worden ;) .
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.