Honda Accord Tourer 2.0 i-VTEC Executive (2012)

autoreview

Honda Accord Tourer 2.0 i-VTEC Executive (2012)

Signalement

UitvoeringAccord Tourer 2.0 i-VTEC Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst25.392 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Honda Accord Tourer 2.0 Executive

  • 25.392 km

Sinds april 2012 ben ik weer in het bezit van een Accord, daarvoor met veel plezier een tijd in een Mazda 6 2.2 Diesel gereden. Redenen om weer een Honda aan te schaffen was het gemis van een automaat en de typische Honda rij-eigenschappen zoals wegligging, bochtvastheid en algehele rijbeleving. Vanaf 1985 rij ik al Honda, af en toe ga ik weer eens vreemd maar meestal kort daarna kom ik weer bij mijn favoriete merk terug. De kritische lezer zal dus gelijk opmerken dat ik bevooroordeeld ben en in zekere zin ben ik dat ook. Dat komt mede omdat ik met dit merk nog nooit ook maar enig probleem tussendoor heb gehad en ik heb al aardig wat Honda's gereden voor zakelijk gebruik met relatief behoorlijke kilometrages vanwege mijn beroep en veelal vroeger op lpg. Tegenwoordig echter rij ik aanzienlijk minder zodat ik ook weer op benzine rij, ik schat dat ik totaal op een kleine 30.000 km op jaarbasis uitkom.

Honda is een merk dat het in Nederland moeilijk heeft, in Europa is het ook niet optimaal maar in 2012 verkocht Honda op het Europees continent wel wat meer auto's. In Nederland speelt het fiscaal klimaat het merk parten waardoor de verkoop sedert 2011 duidelijk minder is geworden. Daarnaast vind ik dat het merk geen goede Europese modellenpolitiek voert waarbij in meerdere modelsegmenten een evenwichtige lijn te vinden is. Bovendien voert Honda mijns inziens een niet te volgen reclame- en marketing politiek.

Daar staat tegenover dat Honda kwaliteit boven elke twijfel is verheven en de rij-kwaliteiten tot de duidelijk betere soort behoren.

In april 2012 schafte ik daarom aan:

-Accord Tourer 2.0 executive
-Geintegreerd navigatiesysteem
-Afneembare trekhaak
-Winterwielen 16 inch
-Rubbermatten voor winter
-Kleur Forged Silver

Alles zit er verder op en aan tot en met een elektrisch schuifdak aan toe, ik zou niet weten wat je er nog bij zou moeten bestellen.

Wat betreft de kleur, deze valt officieel niet in het Nederlands leveringsprogramma maar is gewoon te bestellen via Honda Europa. Mij sprak de kleur aan vanwege de grijs- en blauwtinten die bij verschillende lichtinvallen schakeren.

Eerst twijfelde ik nog tussen een 2.4 of 2.0 maar daar zit vanwege de CO2 uitstoot een idioot prijsverschil van € 6.800,-- tussen in 2012. De dealer attendeerde mij op een aanpassing van het vermogen via een update. Er is een tussenbox geplaatst omdat de Honda software niet te manipuleren is, de vermogenswinst is 30 NM en 16 pk. Daarmee komt het blok op 172 pk en bijna 220 NM (even veel als 2.4 versie!). Precies voldoende om een stevige caravan te trekken en bij dagelijks gebruik in het middentoerengebied flink te kunnen acceleren wanneer dat nodig is. Door het VTEC mechanisme van Honda is het blok tot forse toerenhoogtes te berijden en dat maakt het merk zo uniek met echte rijbeleving. Ik heb niets met al die platgeslagen turbomotoren van tegenwoordig waarbij de motorische rijbeleving eigenlijk dood gemaakt is.

Op de automaat lees ik nog wel eens kritiek omdat het "maar" een 5-traps is en een wat lui karakter heeft. Dat laatste vind ik juist prettig omdat het comfort heel goed is en ik kan werkelijk geen praktisch nadeel ontdekken in het dagelijks gebruik.

Wat ervaar ik als positief en negatief:

Positief:

-heerlijk rustige auto met nauwelijks wind- en rijgeluiden
-voortreffelijke voorstoelen die volledig
elektrisch verstelbaar zijn
-uitstekende geluidsinstallatie
-formidabele wegligging en koersvastheid

Negatief:

-de instap achterin is voor forsere
volwassenen te krap, de zitruimte achter
kan net
-de bagageruimte is onhandig ingedeeld
vanwege de wielkasten, wel fraai afgewerkt
-een afneembare trekhaak kan net niet
helemaal uit het zicht worden weggewerkt

Het verbruik is op de boordcomputer ongeveer 7,2 tot 7,5 gemiddeld op een tank afhankelijk van winter of zomer. Bij het tanken middel ik altijd de getankte liters op de gereden afstand en kom dan op een daadwerkelijk verbruik van 13 km per ltr en dat vind ik voor een 1.485 kg wegende auto niet slecht. Wel rij ik veel op de cruise controle en ook veel op provinciale wegen, op snelwegen hou ik meestal een cruise snelheid van 110-115 aan zodat je mooi op de middenbaan meestroomt.

Olieverbruik is er niet, de eerste 20.000 km beurt gaf geen opmerkingen en kostte € 245,-- inclusief btw.

In de eerste Autovisie van 2013 werd de Accord tegenover de allernieuwste Mazda 6 getest. Daar werd denk ik goed weergegeven wat de verschillen waren. Wanneer gebruikseigenschappen prioriteit hebben heeft de 6 de voorkeur maar wanneer rijkwaliteiten de norm zijn moet je toch de Honda rijden.

Al met al vind ik het een uiterst plezierige en kwalitatief hoogstaande auto die bovendien redelijk uniek is omdat je het model weinig ziet. Het lijkt wel alsof er toch veel mensen iets met het merk hebben. Met name de Honda's die vanaf eind jaren '80 tot 2005 zijn gebouwd behoren volgens mij tot de beste. Modellen als de NSX, S2000, CRX en de TypeR blijven mijns inziens uniek in hun soort vooral door de hoogwaardige en (destijds) vooruitstrevende techniek.

Honda blijft dus mijn merk maar kan mij ook voorstellen dat een ander er niets mee heeft en daarom blijft het leuk om over al die automerken ervaringen mee uit te wisselen.

Te zijner tijd volgt wel weer eens een update.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.