Honda Accord Tourer 2.0i Elegance (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Accord Tourer 2.0i Elegance |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 139.000 km |
KM-stand laatst | 140.000 km |
Keuzeproces
- 139.000 km
..... en toen was het tijd voor een nieuwe auto!
Na een aantal jaren (weer) Mazda's te hebben gereden zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe auto. In eerste instantie een wat ingewikkelde zoektocht, waarbij we zowel een grote (familie-)auto (Mazda CX-7, 2.3l) als een wat kleinere auto (Mazda 3) wilden vervangen. Dat leverde wat discussie op: welke vervangen we eerst, wie gaat in welke auto rijden etc. Die discussie werd vergemakkelijkt toen er werk-wijzigingen kwamen en we weer terug konden naar 1 auto in plaats van twee.
Vanaf dat moment zijn we gaan zoeken, op basis van de volgende eisen:
- een grote auto voor de gehele familie (3 dochters, nu 10, 6 en 6 jaar oud)
- geen 13-in-een-dozijn auto
- liefst een SUV-achtige auto
- een normaal/ acceptabel verbruik
- betrouwbaar
- lage onderhoudskosten
- acceptabel bedrag bijbetalen na inruil
- wat luxe mag, veel luxe ook maar is niet noodzakelijk
- voldoende kracht om makkelijk mee te komen in het verkeer en onze vakantie-uitrusting (vouwwagen plus volle bepakking) mee te krijgen in de bergen
Met deze lijst liepen we redelijk snel tegen een probleem aan: een redelijk vermogen, SUV en een acceptabel verbruik bleek niet echt lekker te combineren :-) Ondanks dat we erg blij waren met de hoge zit in vorige auto's toch de SUV eis laten varen.
Als snel ontstond een short-list met daarop:
- de Mazda 6 station
- de Toyota Avenis station
- de Honda Accord Tourer
Andere auto's om verschillende redenen (al dan niet terecht) af laten vallen.
Van deze shortlist hebben we zelf de mazda weggestreept. Het vorige model (
eerste reacties
- 140.000 km
Dank voor de reacties! Ik denk dat het rijplezier helemaal goed gaat komen :-)
Hier de eerste antwoorden:
De CX-7 krijgt inderdaad het advies mee om er 98 in te gooien. De motor draait er uiteraard lekkerder op, maar dat geldt eigenlijk voor (bijna) iedere auto. Met de garage wel over gesproken, zij gaven aan dat 98 inderdaad fijner is voor de motor, maar dat af en toe 95 geen kwaad kan. Soms ook gedaan (diep in de Ardennen bijvoorbeeld was er geen 98 te vinden), ik heb daar geen problemen mee gemerkt.
De bandenmaat (eigenlijk vooral de velgenmaat) is nog even zoeken hoor, ook voor mij! We hebben er een set winterbanden bijgekocht met 17 inch velgen, die staan er best mooi onder. Inderdaad mooier dan de 16 inch met dikke(re) banden die er nu onder zitten. Aangezien beide sets nog best nieuw zijn heb ik het voor nu zo gelaten, maar ik sluit niet uit dat we de winter en zomervelgen gaan omwisselen. Het verschil in verbruik (15% ?) valt me dan wel tegen: dat is meer dan ik had gedacht (of gehoopt). Zal daar op letten deze winter.
De 2.4 liter motor heb ik wel naar gekeken (vrij veel zelfs!) maar hebben wij (lees: vooral mijn vrouw) af laten vallen. Lijkt me een heerlijk blok, maar daarmee hadden we het risico gelopen op dezelfde situatie als met de Mazda CX-7: geweldig rijden, maar elke keer pijn aan de pomp. Nu voldoende kracht, maar een beter verbruik. Ik sluit overigens niet uit dat een eventuele tweede auto onnodig veel NM en PK aan boord gaat hebben :-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.