Ford Transit Courier 1.0 EcoBoost Trend (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Transit Courier 1.0 EcoBoost Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 30 km |
KM-stand laatst | 30.446 km |
Eerste week indruk!
- 721 km
Ik heb de Courier (misschien ga ik hem nog een naam geven) nu een ruime week in bezit. Mijn Fiat Doblo erop ingeruild en meteen de overstap van een tractor naar een personenauto gevoel. Ik gebruik deze bestelwagen voor mijn Hondenuitlaatservice die ik nu ruim 25 jaar run. Het is mijn 6de busje (Mitsubishi L300 op LPG, Hyundai H200, Ford Transit, Ford Transit Connect LWB en Fiat Doblo), veruit de kleinste, maar ook de duurste. In een redelijke basis Trend uitvoering met electrische raambediening, ruit in zijdeur en achterdeuren en uiteraard de mooie Chrome Blue kleur. Aanpassingen aan de laadruimte voor de honden zodat die er comfortabel in kunnen zitten. De ventilatie die aangebracht is kost uiteraard wat meer verbruik aan brandstof.
Hij rijdt heerlijk. Schakelt soepel, maar door de zesbak ben je er wel wat meer mee bezig. Het verbruik in de kou is ook nog wat hoger uiteraard. Ik ga deze auto volgend jaar ook privé gebruiken. Mijn bedoeling is er zo'n 200.000 km mee te gaan rijden als dat technisch en economisch verantwoord is. Er komen dus nog wel wat updates in deze review.
1 op 24,3 !!!
- 15.124 km
Ik was nog van plan om te kijken hoe zuinig ik kon rijden. Dat heb ik met eerdere auto's ook wel gedaan. Met mijn Smart ForTwo haalde ik 1 op 27 (zo zuinig mogelijk rijden) en de Suzuki Alto haalde 1 op 24,2 (zuinig rijden, maar wel met het verkeer mee en soms 120 km/u). Inmiddels in Spanje al enkele keren getankt. Telkens SP95 E5 premium genomen en daar zit in Spanje blijkbaar geen ethanol in. Dus meer power in de tank. Dat werd een respectabele 1 op 24,3! Van Sierra Nevada naar Faro. Gereden 462,8 km en 19,04 liter moeten tanken. Wel vaak achter een vrachtwagen op de snelweg. Actief in het verkeer anticiperen en zoveel mogelijk vermijden om onnodig te remmen. Ik vind het een prima prestatie. Wel voor eenmalig, want het kan vlugger.
Vakantie
- 18.674 km
Ik ben 32 dagen op vakantie geweest met mijn Courier. Een ronde door Spanje en Portugal. Daarbij in totaal 7.500 kilometer gereden over zo'n beetje alle mogelijke wegsoorten. Stijle bergjes omhoog en gravelpaden over een heuvelrug. Zuinig rijden op de snelweg en met 130 km/u over de tolweg. De auto heeft zich prima gehouden in al die tijd. Het gemis van een cruise controle en de comfortabelere stoelen heb ik zeker ervaren, maar ja helaas niet erbij besteld toen ik hem kocht. Bij echt stijle beklimmingen moet je hoger in de toeren zitten om comfortabel boven te komen. Een aanhangwagen erachter lijkt me al vlug wat veel van het goede met de kleine motor als het flink omhoog gaat. Uiteindelijk geen trekhaak genomen, maar mijn fiets achter in de laadruimte gezet. Deze past er precies dwars in. De fiets heb ik er middels twee zitzakken stevig in vastgezet. Kortom veel ruimte om alles mee te nemen. Een uistekende vakantie auto!
Onderhoud
- 30.446 km
De eerste onderhoudsbeurt ingepland voor deze dag. Net voor de 30.000 km ging ook het lampje aan voor onderhoud op het dashboard. Veel is er niet te doen, want de auto rijdt nog steeds prima. Een beurt waar ik even op kon wachten bij Van Mossel in Eindhoven. Alles bij elkaar duurde dat ruim een uur. De banden voor gaan zo'n 40.000 km mee en zijn dus in het voorjaar aan de beurt. Achter kan ik ze 100.000 km meeslepen. Er zijn wat kleine dingen gedaan:
- carterplug
- oliefilter
- 5W20 motorolie
- Ford Assistance Gold
Totale kosten € 293,74.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren