Ford Tourneo Courier (2022)
autoreview

Signalement
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
---|---|
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 20.000 km |
Eerste ervaringen 1,5 tdci diesel
- 5.900 km
De wagen is overzichtelijk en ruim. Hij is stil vanbinnen en heeft een heel goede wegligging, met name hij helt nauwelijks over in bochten. Schakelen gaat vrij vlot, alleen van 5 naar 6 schakelen moet je eerst naar neutraal tussen 5 en 6 gaan en dan de pook naar rechts duwen en zo naar onder.
Het blok is een 1.5 diesel 100pk van Ford en niet van PSA want de boring en slag verschilt van de PSA motor en ook heeft hij maar 8 kleppen en de PSA 16. De motor komt van Ford Engeland te Dagenham.
Het verbruik is slechts 4.4l/100km. Waarom een dure en complexe hybride kopen, de meeste mensen hebben dieselvrees denk ik! Ook al doe je niet veel km's, je haalt het eruit. Maar rij wekelijks wat langer op de snelweg i.v.m. de roetfilterregeneratie. Trouwens nieuwe benzineauto's hebben ook een roetfilter.
Ik heb wel de raamrubbers moeten smeren met siliconenspray want de ruiten gingen met horten en stoten dicht. Ook hebben ze voor aflevering de accu waarschijnlijk afgekoppeld gehad want de impulsbediening dient nog ingeleerd te worden. Dus raampje dicht doen, knopje 2 sec vasthouden, lossen en nog eens 2 sec. klaar.
Ondertussen de stembediening (voice command) uitgeprobeerd op de navigatie en de telefoon, werkt goed! En ook de regensensor doet het goed en veegt NIET als een gek bij een beetje motregen maar de intensiteit of de "natheid" van de sensor is in te stellen.
Nu over de roestbescherming, de laatste tijd is er wel wat verschenen dat Ford sinds 2017 minder werk heeft gemaakt i.v.m. corrosieweerstand (zie het tijdschrift Vibiligare rosttest). Ik kan alleen maar zeggen dat die testen alleen maar kijken in een glazen bol is, je bent er niks mee. Wel heb ik op een Duitse tweedehandssite een adv. gevonden van een Transit Courier van 8 jaar oud en 180.000km met de vermelding unterboden keine rost wie neuzustand. Dat is hetgene wat telt. De echte test op de weg.
Nu na 4000km, ik weet het, rij te weinig maar de diesel is al duurder dan een fles cola, en hij doet het heel goed. Zeker het schakelen gaat fantastisch, veel beter dan een Lancia Lybra. Het motortje gaat niet gemakkelijk hoog in toeren en ik heb de neiging de schakelindicator te volgen waardoor een steile oprit van de autostrade wat veel tijd vergt. Maar ja 1300 kg en meer, 100 paardjes en een mussendorst (4.3l/100km) dus normaal zeker.
Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn want het dak is niet netjes gespoten. Er zitten microdruppeltjes blanke lak over het ganse oppervlak die enkel zichtbaar zijn in een donkere garage en een beetje TL-licht en een scheel oog. Maar ja voor die prijs en het is een afgeleide van een camionnetje zeker? Het zal een vuile spuitkop geweest zijn.
De linker dakgoot onder de rail heeft wat te weinig blanke lak gekregen en er zit zelfs een schuine lijn in van dikke lak naar dunne lak. Ik snap het niet, het kan toch niet afgeplakt geweest zijn zeker? Waarschijnlijk heeft de spuitrobot een stukje plastic laten hangen. Je ziet dat soms dat de robotarmen ingepakt zijn in plastic. Ik heb 2 jaar lak garantie misschien kunnen ze via spotrepair wat bijwerken als ze de dakrail niet moeten losdoen anders laten zo...
Regeneratie van de roetfilter heb ik slechts 3 maal ondervonden op 6000km bijna. De motor klinkt dan hol net alsof je een sportuitlaat hebt, schokt dan als je het gas plots lost en je hebt minder vermogen. Dit duurt zo'n 15 km of 10 minuutjes.
Ik heb de laatste dagen al in heel slecht weer gereden en de ramen beslaan binnen NIET (bij airco uit). Dat was bij mijn Lancia wel het geval.
een jaartje verder
- 11.000 km
Wat ook minder goed is, is de DAB-ontvangst van de mux 5D van de commerciële zenders die waarschijnlijk te zwak uitzendt en concurrentie ondervindt van de openbare omroepzenders hier in Vlaanderen. Ze zitten op verschillende zendmasten en de sterkste mast overstemt de andere. Qmusic foute radio is heel slecht maar q-music zelf op een andere mux is wel nog te pakken.
Sinds deze zomer heb ik ook een klein resonantierammeltje in het dashboard bij ong 2500rpm. Enkel bij zachtjes optrekken, bij fel gasgeven is het niet en het stopt ook direct precies wanneer de egr-klep sluit ofzo. Als ik al maar een klein beetje tegen het dashboard duw is het weg, ach het vermelden niet waard. Voor de rest een rammelvrije auto met veel spulletjes in de opbergvakken zoals brillen e.d. en ook niet bij heel warm weer geen krakende deurpanelen of deurrubbers. Hulde aan de bouwkwaliteit van dit goedkope ruimtewonder.
Ook een puntje is dat de draagarmrubbers aan de harde kant zijn omdat ze gehorig zijn op slechte wegen maar het voordeel is dat ze nooit kraken zoals bij Italiaanse premiumproducten (lees Lancia) of bij Tesla's.
Voor de rest heb ik een keertje adblue bijgevuld aan de ESSO-pomp zonder problemen van morsen ofzo.
Klote is wel dat ik jaarlijks op onderhoud moet ook al rij ik maar 7500km. Bij Ford denken ze dat er veel diesel bij de olie komt, maar dat is niet zo. Ach ja, je krijgt dan gratis assistance en de auto's zijn op dit moment toch weer betrouwbaarder geworden en komen nog weinig in de werkplaats.
weer een jaartje verder
- 20.000 km
De eerste 33 maanden ong. regenereerde de roetfilter pas om de 1600km ofzo met daarbij veel vermogenverlies, echter nu doet hij het om de 400-500km en je merkt het alleen doordat hij stationair 950t/min draait en de ventilatorfan blaast en duurt veel minder lang. Veel beter zo. Waarom nu pas? Ik heb het raden ernaar. De auto trekt nu veel beter op omdat hij beter kan ademen.
De cabine warmt wat traag op bij koud weer, voor de rest is alles nog nieuw en ben ik heel tevreden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.