Ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost Titanium (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tourneo Courier 1.0 EcoBoost Titanium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 56.000 km |
Prima auto
- 46.000 km
Na genoeg ellende met de Berlingo besloot mijn werkgever dat het tijd was voor een nieuwe auto.
De eisen:
- goedkoop
- ruimte voor 4 personen of enkele bakken gereedschap
- benzinemotor met lage CO² uitstoot
- goedkoop
- airco
- Moet een ludospace zijn
- Heb ik al goedkoop vermeld?
De keuze is dan op de Ford Tourneo Courier gevallen omdat dit de goedkoopste was.
De eerste indruk die ik van de auto had was: wat een lelijk ding! En gaat die kleine 3-cilinder wel lang genoeg meegaan?
Maar al snel was ik aangenaam verrast door de ruimte die ik binnenin heb, en het rijgedrag. Deze auto heeft 1 van de betere ophangingen in zijn klasse en gaat veel sportiever de bocht om dat dat hij eruit ziet. Zijwindgevoel heb je altijd bij dit type auto's, maar ook dit valt goed mee.
Ook een superhandig ding? De smartphonehouder op het dashboard. Aangezien het hier om een goedkope uitvoering gaat zit er geen infotainment systeem in, maar een simpele telefoonhouder met een USB-poort erachter. Een prima oplossing: je telefoon erin, je navigatie app bij voorkeur opstarten en gaan. Altijd de meest up to date kaarten, en geen last van verouderde hardware.
De 1.0 ecoboost overtreft ook mijn verwachtingen, het ding krijgt de auto vlot in beweging, enkel het verbruik valt met 7,4l/100km hoger uit dan ik zou verwachten. Zolang je op lokale wegen blijft, kan ik er heel zuinig mee rijden, maar autosnelweg jaagt het verbruik stevig de hoogte in.
Zijn er nog andere nadelen? Ja, de achterbank kan er niet volledig uit, waardoor grote stukken bagage meenemen niet altijd lukt, maar een fiets kan er wel in als je het voorwiel eruit haalt. Ook is het display van de radio niet leesbaar met de zon op de voorruit. Tamelijk lastig als je een contact zoekt om handsfree naar te bellen. Verder zie je ook waarom de auto goedkoop is: de Hoedenplank is heel fragiel, en in de motorruimte zie je dat er openingen in de carrosserie zijn afgedicht met een "plastic zak met watten in". Los van dit geeft de auto een degelijke indruk, met weinig kraagjes en rammeltjes.
Intussen ben ik dik 3 jaar en 46.000KM verder, en buiten een jaarlijks onderhoud nog geen gekke dingen tegengekomen, het motortje blijft het prima doen, en ik ben nog steeds zeer tevreden van de auto.
4 jaar
- 56.000 km
Intussen is de auto 4 jaar en heeft hij er 56.000km opzitten. Relatief weinig gereden hebt afgelopen jaar.
Intussen is hij voor een grote beurt naar de garage geweest en nog steeds geen gekke dingen. Mijn mening over de auto blijft nog steeds hetzelfde, een prima ding maar met enkele nadelen en duidelijk goedkope afwerking.
Ontdekt nadeel: een Maxi-Cosi babystoeltje/mandje kan niet zonder isofix platform op de achterbank. Als je het mandje met de gordel wil vastmaken blijkt dat deze gordel simpelweg te kort is hiervoor. Best wel gek voor een auto die ook op jonge gezinnen gericht is. Plaats je het platform in de isofix punten is er niets aan de hand maar dit is vaak wat meer gedoe. Op de passagiersstoel vooraan gaat het dan weer zonder problemen.
2 andere puntjes:
- 1 lammel van het ventilatieroostertje in het dashboard is afgebroken
- de "chrome" versiering van de versnellingspook laat los.
Alle 2 geen essentiële dingen van de auto maar het duid toch op een goedkopere bouwkwaliteit van het interieur.
Algemeen beeld ben ik nog steeds tevreden over de auto en doet hij prima waarvoor hij dient.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren