Ford Sierra 2.0i Ghia (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sierra 2.0i Ghia |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 168.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Al twee keer eerder heb ik een Ford Sierra gehad. Als eerste 2.0i CL automaat, een tijdje later een 2.0i Ghia handgeschakeld. Bij de laatste zei ik dan ook:’Ik wil een combinatie van die twee. Een Ghia (luxe uitvoering) en een automaat.’
Na lang zoeken heb ik die dan eindelijk gevonden. Deze Ghia heeft alle opties behalve airco. Maar daar kan ik nog wel overheen komen. Ik heb er een aardig eindeje voor moeten rijden: Leeuwarden -> Alphen a/d Rijn. Maar dat had ik er zeker voor over.
Hij rijdt echt super! Ok, het blijft een Sierra, en de kont van de auto wil wel eens zijn eigen weg volgen. Maar als je dat eenmaal weet, valt er heel goed mee te rijden. Voor de rest: Hij veert goed, ligt voor de rest goed op de weg en is bovendien nog snel ook. En dat is er niet aan af te zien. Met zijn 120 pk kan hij behoorlijk meedraven met de hedendaagse auto’s.
Het verbruik valt op zich ook mee. Als je er veel mee in de stad rijd, zoals ik, is hij zuiniger als een Sierra handgeschakeld. (Mijn zwager heeft er een) Dat is omdat hij ontkoppelt zodra je het gas loslaat en ook nog eens sneller overschakelt als een normaal mens doet. Gemiddeld is z’n verbruik ongeveer 1 op 11. Dat kan nog wel beter, maar dan moet je helemaal rustig rijden.
Ongeveer 3 weken nadat ik hem had gekocht, zijn we er mee naar Oostenrijk op vakantie geweest. Dat verliep niet helemaal vlekkeloos. Op de heenweg zou ik een auto inhalen, toen ik ineens een branderige lucht rook. Dan de auto maar even stilzetten op een donker verlaten parkeerplaats langs de Autobahn. Ik trok de motorkap open en alles wat ik zag in het donker, was mijn uitlaatspruitstuk roodgloeiend! Eerst maar eens een half uurtje pauze. Daarna eerst weer rustig verder gereden. Motor begon wel wat te tikken, maarja we moesten er toch heen.
Eenmaal daar aangekomen(zaterdag), de ANWB bellen. Ik dacht eerst aan verbrande uitlaatklep, dus dit ddelde ik ze ook mee. Zij vertelden me dat ik hem maar na het weekend maar even naar de Ford-dealer in buurt moest brengen. Zo gezegd, zo gedaan.
De ANWB zou de volgende dag met de dealer bellen, en mij dan informeren. Een dag later belde de ANWB: ’De keramische pot van de uitlaat is kapot, nu zit de uitlaat verstopt. Er moet een compleet nieuwe uitlaat onder. Kosten daarvan zijn Eur. 950,-!
Of we laten hem slopen en zorgen dat u vervangend vervoer krijgt naar huis.’
Ik heb hun toen maar gezegd dat ik het zelf wel zou oplossen.
Kennissen in hetzelfde dorp als ons, wisten nog een Ford-garage. Geen dealer dus.
Mijn auto maar weer opgehaald bij de dealer. Onderzoekskosten Eur. 90,-
Naar de Ford-garage. Dezelfde dag nog klaar. Noodreparatie gedaan: Katalysator er gewoon tussenuit gehaald en tijdelijk een stuk pijp er weer tussen. Kosten: Eur. 90,- Dat scheelt nog al met Eur. 950,-! ! !
Op de terugweg, veel bergweggetjes, dus ook terugschakelen, kwam ik erachter dat de 4e versnelling het helemaal niet deed! Ik had me wel eens afgevraagd waarom de auto zoveel toeren maakte, maar nooit echt bij stil gestaan.
Nu komt er een nieuwe automaatbak onder, fifty-fifty met de garage waar ik hem heb gekocht. Toch heel netjes! Kosten: Eur. 600,- incl. montage.
Maarja, dan is hij ook weer helemaal goed!
PROBLEMEN
Zoals ik al heb verteld:
-1 van de 2 katalysatoren kapot
-Automaatbak stuk, schakelt niet meer door naar de 4.
-CV/Alarm doen een beetje vreemd, maar doen het nog wel.
Dat was het eigenlijk wel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.