Ford Sierra 2.0i Ghia (1992)

autoreview

Ford Sierra

Signalement

UitvoeringSierra 2.0i Ghia
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf168.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Al twee keer eerder heb ik een Ford Sierra gehad. Als eerste 2.0i CL automaat, een tijdje later een 2.0i Ghia handgeschakeld. Bij de laatste zei ik dan ook:’Ik wil een combinatie van die twee. Een Ghia (luxe uitvoering) en een automaat.’

Na lang zoeken heb ik die dan eindelijk gevonden. Deze Ghia heeft alle opties behalve airco. Maar daar kan ik nog wel overheen komen. Ik heb er een aardig eindeje voor moeten rijden: Leeuwarden -> Alphen a/d Rijn. Maar dat had ik er zeker voor over.

Hij rijdt echt super! Ok, het blijft een Sierra, en de kont van de auto wil wel eens zijn eigen weg volgen. Maar als je dat eenmaal weet, valt er heel goed mee te rijden. Voor de rest: Hij veert goed, ligt voor de rest goed op de weg en is bovendien nog snel ook. En dat is er niet aan af te zien. Met zijn 120 pk kan hij behoorlijk meedraven met de hedendaagse auto’s.

Het verbruik valt op zich ook mee. Als je er veel mee in de stad rijd, zoals ik, is hij zuiniger als een Sierra handgeschakeld. (Mijn zwager heeft er een) Dat is omdat hij ontkoppelt zodra je het gas loslaat en ook nog eens sneller overschakelt als een normaal mens doet. Gemiddeld is z’n verbruik ongeveer 1 op 11. Dat kan nog wel beter, maar dan moet je helemaal rustig rijden.

Ongeveer 3 weken nadat ik hem had gekocht, zijn we er mee naar Oostenrijk op vakantie geweest. Dat verliep niet helemaal vlekkeloos. Op de heenweg zou ik een auto inhalen, toen ik ineens een branderige lucht rook. Dan de auto maar even stilzetten op een donker verlaten parkeerplaats langs de Autobahn. Ik trok de motorkap open en alles wat ik zag in het donker, was mijn uitlaatspruitstuk roodgloeiend! Eerst maar eens een half uurtje pauze. Daarna eerst weer rustig verder gereden. Motor begon wel wat te tikken, maarja we moesten er toch heen.

Eenmaal daar aangekomen(zaterdag), de ANWB bellen. Ik dacht eerst aan verbrande uitlaatklep, dus dit ddelde ik ze ook mee. Zij vertelden me dat ik hem maar na het weekend maar even naar de Ford-dealer in buurt moest brengen. Zo gezegd, zo gedaan.
De ANWB zou de volgende dag met de dealer bellen, en mij dan informeren. Een dag later belde de ANWB: ’De keramische pot van de uitlaat is kapot, nu zit de uitlaat verstopt. Er moet een compleet nieuwe uitlaat onder. Kosten daarvan zijn Eur. 950,-!
Of we laten hem slopen en zorgen dat u vervangend vervoer krijgt naar huis.’
Ik heb hun toen maar gezegd dat ik het zelf wel zou oplossen.

Kennissen in hetzelfde dorp als ons, wisten nog een Ford-garage. Geen dealer dus.
Mijn auto maar weer opgehaald bij de dealer. Onderzoekskosten Eur. 90,-
Naar de Ford-garage. Dezelfde dag nog klaar. Noodreparatie gedaan: Katalysator er gewoon tussenuit gehaald en tijdelijk een stuk pijp er weer tussen. Kosten: Eur. 90,- Dat scheelt nog al met Eur. 950,-! ! !

Op de terugweg, veel bergweggetjes, dus ook terugschakelen, kwam ik erachter dat de 4e versnelling het helemaal niet deed! Ik had me wel eens afgevraagd waarom de auto zoveel toeren maakte, maar nooit echt bij stil gestaan.

Nu komt er een nieuwe automaatbak onder, fifty-fifty met de garage waar ik hem heb gekocht. Toch heel netjes! Kosten: Eur. 600,- incl. montage.
Maarja, dan is hij ook weer helemaal goed!

PROBLEMEN

Zoals ik al heb verteld:

-1 van de 2 katalysatoren kapot
-Automaatbak stuk, schakelt niet meer door naar de 4.
-CV/Alarm doen een beetje vreemd, maar doen het nog wel.

Dat was het eigenlijk wel.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.