Ford Sierra 2.0 GL (1987)

autoreview

Ford Sierra 2.0 GL (1987)

Signalement

UitvoeringSierra 2.0 GL
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1987
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf80.150 km
KM-stand laatst80.150 km
Lezerswaardering: 95%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn allereerste Sierra

  • 80.150 km

Als klein jochie had ik al voorliefde voor auto's net als vrijwel iedere jongen.
Echter ging het bij mij niet zo zeer om de Ferrari's, Lambo's of Porsches... Hetgene waar ik persoonlijk pas echt enthousiast van kon worden was de Ford Sierra. Enkel mijn vader begreep mij, verder deelde niemand van mijn vrienden in de basisschool mijn mening. Ik pakte tijdens de speelpauzes altijd 'die lelijke taxi' (Sierra, Siku) uit de auto-trommel terwijl er ook 'mooiere' autootjes in zaten.
Het maakte mij niet uit, ik was al verkocht voordat ik mijn eerste gulden nog moest ontvangen!
Mijn moeder en vader reden beiden twee Sierra's als lease van onze Ford dealer. Mijn moeder reed een vijfdeurs MKI 2.0i S die ging als de brandweer (en er ook zo mee reed) en mijn vader reed een witte vijfdeurs MKIII 2.0i DOHC, die hij later aan mijn toenmalige oom had verkocht. Mijn moeder's Sierra is verkocht aan een wat ik vermoed een handelaar.
Mijn vader kwam geregeld thuis met folders en posters van het spul, en ik bladerde alles door al snapte ik nog niet wat er allemaal stond.
Op mijn 6e verjaardag kreeg ik een Corgi Sierra hatchback die qua kleur en uiterlijk exact zoals die van mijn moeder was. Nam ik vrijwel overal mee naartoe. Ik heb dit autootje nog steeds als geluks-item, en hij doet zijn werk goed.

Enfin, ik werd ouder en de Sierra werd steeds betaalbaarder. Ik kan nog herinneren dat we aan het eten waren en ik hamerde op dat mijn eerste auto die ik koop een Sierra zou zijn. Mijn broer en vader raadden dit af vanwege de mogelijk hoge kosten: "hoog verbruik, over-powerede auto" etc. Maar het deed me niets, het was puur emotie.
Een flink aantal jaar werd er een Sierra MKIII sedan Ghia in perfecte conditie ingeruild. 48000km had hij gelopen. Deze staat sinds de dag van vandaag nog in de stalling, mag zelden de weg op. De keren dat ik erin heb mogen rijden was dat precies zoals ik gehoopt had dat een Sierra zou rijden. Van alle auto's nieuwe en oud waar ik ervaring me had won deze het volledig met betrekking op comfort.

Rond mijn 20e gebeurden er allerlei zaken wat nogal mijn leven beïnvloed heeft. Ik heb mijn moeder verloren aan de gevolgen van lymfe-klier kanker, en kort daarop maakte mijn relatie van 4,5 jaar het uit met me. Het tweede is eigenlijk helemaal niets vergeleken met het eerste, maar door de gebroken relatie had ik ineens wel een hoop geld over.

Ik ging op zoek naar iets waarbij ik een beetje rust kon vinden in de situatie. Ik trof een mede forum-gebruiker, zijn Sierra MKI 1600 vijfdeurs was door een onoplettende Peugeot in elkaar gereden en wilde de auto wegdoen. Ik heb contact met hem gezocht en hebben de Sierra geprobeerd nieuw leven in te blazen. Dit is gelukt, al kon ik er door mijn nieuwe baan niet altijd (meer) bij zijn. De ervaring echter is wat nog telt en op een dag, wanneer het budget mij toelaat kan ik hem misschien overnemen van hem.
Ik ging zelf ondertussen naar een 2.0i De prijzen van de Sierra zijn tegenwoordig zeer redelijk. Na een tijd zoeken kwam ik ineens een advertentie tegen van een heel mooi exemplaar in Lage. De kleur was het meest wat mij aansprak, en dan ook nog de versie met de doorlopende MKII neus. Prachtig. Lage lag volgens Google maar 15km van mij vandaan, dus gelijk in vol enthousiasme gebeld: bleek het om een ander plaatsje 'Lage' te zijn. Omnabij 215km van huis. Ik baalde enorm, maar mijn vader zei enkel: "kijken we toch een andere dag even?" En zo geschiede.
Wij kwamen aan bij familie Scharf, die de Sierra ter stalling hadden, omdat de eigenaar (schoonvader) overleden was. Normaal dien je bij een aankoop van een auto zo min mogelijk enthousiasme te tonen ten gunste van de prijs. Maar bij herr Scharf werkte dit juist andersom: hij zocht iemand die er net zo goed voor wilde zorgen als dat zijn schoonvader deed. Dat wij met een kar 215km die kant zijn opgegaan gaf al een goede indruk. De onderhandelingen verliepen soepel en allen tevreden over de verkoop. Eerst nog langs verkehrsambt en daarna werd er nog een zolder vol onderdelen leeggehaald die allemaal mee mochten.

Zeer onreëel dat ik na al die jaren eindelijk mijn eerste Sierra gekocht had, pas het moment dat hij bij de zaak werd afgetakeld realiseerde ik het me een beetje. Ik heb nog contact gehad met herr Scharf over hoe het met mij en de auto ging: "er fahrt wie ein Traum" en ook heb ik nog een kopie van het originele contract van hem ontvangen. Helaas is dit contact verloren gegaan. Herr Scharf is in januari overleden aan de gevolgen van darmkanker.



De eerste kilometers
Nog voordat ik het RDW bezocht had kon ik het niet laten vast even rond te rijden. Duitsers houden van hoezen en attributen in hun auto's, dus de schapenvachten gingen er als eerst uit. Ik ging zitten in de supercomfortabele stoelen van die tijd en vergat de wereld om mij heen. Daarna de weg op: dat was eerst wel even wennen. Allereerst de kracht: ik was een tamme Ford Courier diesel van mijn vader gewend, en met een 2.0i rijden is dan wel even wat anders. Soms ontschoot mij de koppeling even. Dan dat grote driespaaks stuur zonder stuurbekrachtiging die in het begin zorgde voor een scheepsvaarder ervaring. Maar het feit dat het moeite kost de auto echt goed te rijden maakt het rijden wel unieker.
Bij het RDW wisten ze papiertechnisch niet goed wat ze met mijn auto moesten, de papieren zoals de Sierra die toen meekreeg kwamen niet over met het daadwerkelijke model. Ik heb een 2.0i met een gewicht van +- 1060kg, terwijl de papieren 1005kg vermelden. Mijn Sierra kwam dus in de belastingschaal van 1005kg te zitten, dat was dan wel weer gunstig alleen kloppen de gegevens niet geheel meer. Maakt niet uit, ik kreeg de platen een week later en ik kon legitiem de weg op! Wanneer ik de kans heb neem ik de Sierra mee op pad, ik heb dan ook vrijwel nooit haast zodra ik ermee de weg op ben.

-- Eerste ingreep --
Als eerste wilde ik mijn eigen muziek kunnen luisteren, zonder hiervoor de auto te 'verpesten'. Ik heb achterin nieuwe boxen in de hoedenplank verwerkt die aangesloten zitten op een heel kleine bluetooth-aux antenne waardoor ik via bluetooth apparaten mijn muziek in mijn auto kan beluisteren. De aansluiting v/d kleine versterker die de onafhankelijke boxen geluid geeft heb ik op de accessoire-stand gesoldeerd met twee zekeringen aan beide aansluitingen, voor de zeker....heid dus. Het is allemaal netjes weggewerkt en doet het prima.
Bij aanschaf was het al duidelijk dat de dorpels een keer aangepakt dienden te worden om problemen over een paar jaar te voorkomen. De auto moet roestvrij zijn zodat ik mogelijke 'vochtvang-plekken' kan opvullen met ML voor de binnenkanten, en anti-steenslag voor de onderkant. De dorpels heb ik laten vervangen en nu zit er nog enkel wat roest bij mijn lekke middendemper.

-- Tweede ingreep --
Tijdens mijn werk keek ik naar mijn auto op de parkeerplaats en het leek net of de uitlaat er een beetje losjes bij hing. Ik heb de monteur gevraagd of hij even wilde kijken. Terwijl de Sierra de brug op ging liet de aansluiting van de middendemper het afweten... De hele aansluiting was bros. Nieuwe middendemper dus.

-- Derde ingreep --
Na een heeeeel lange twee weken (eerst nog verkeerde levering middendemper zonder kat) mooie dagen en Sierra-loos had ik de nieuwe middendemper met wat hulp er onder gekregen en gelijk de brug afgereden. Onderweg lieten helaas mijn remmen het afweten, wat eerst heel spannend was (druk viel weg) en daarna puur metaal op metaal. Sierra weer de brug op en gelijk binnen twee dagen blokken + schijven vervangen. Rijdt weer super.

-- ToDo --
Er staan nog wat zaken open die ik nog zal moeten gaan doen.
- Behandeling ML + anti-steenslag
- Polijsten
- Verhoging rendement motor
__Onderdelenjacht__
- Nieuwe binnenkuipen, oude waren krokant deeg
- Middenarmsteun, achter heb ik er wel een, maar voor niet
- Equalizer
- Voeteneind lampjes
- Mistlampen (in bumper verwerkt, niet dat overdreven hella spul die uitsteken)
- Nieuwe elektronische telescoop-antenne ivm gebroken snaar
- Zoekende naar een manier om dat cassette-band vak op te vullen, lijkt nu vrij kaal in het dash.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.