Ford S-MAX 2.5 20v Turbo Titanium (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S-MAX 2.5 20v Turbo Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 90.000 km |
ERVARINGEN
- 42.500 km
Pas een paar dagen aan het rijden met de S-Max, maar na ruim 3 maanden levertijd was ik de proefrit bijna vergeten en dus ook het verschil met de Toyota.
De motoren vergelijken is natuurlijk niet eerlijk, maar de vijfcilinder motor loopt als een naaimachientje en trekt als een lier ongeacht in welke versnelling of toerengebied je ook rijdt.
Maar ook de gebruikte materialen zijn aanzienlijk beter en de afwerking meer doordacht. Hierdoor is het jammer dat op een paar plaatsen het iets te goedkope plastic zo opvalt.
De auto geeft een enorm goed gevoel met de weg en rijdt als op rails.
Inmiddels is al wel (1.000 km!) het eerste rammeltje in de B-stijl opgetreden.
De extra zitrij is snel en eenvoudig te installeren, kost wel wat bagageruimte en is niet echt geschikt voor volwassenen maar toch handiger dan volwaardige stoelen: die waren of een sta-in-de-weg in de schuur of in de achterbak.
Een paar Duitse merken staan er om bekend dat de opties duur zijn, maar met metallic lak, navi, leer, derde zitrij en xenon ging ook dit richting de 10.000 euro. Overigens is de standaarduitrusting als zeer compleet. Gemiste kans is de elektrisch inklapbare spiegels, gezien de breedte van de auto was dit geen overbodige luxe geweest in de standaarduitrusting.
Een ruime, snelle auto met het rijkarakter van een personenwagen. Overbodig te melden dat de auto wel wat benzine verbruikt als je het vermogen aanspreekt.
update 21-7-2008, 7.100 km:
Het blijft een genot om in te rijden, je gaat voor je plezier een blokje om. De motor nodigt uit om stevig te rijden met als gevolg een gemiddeld verbruik van 1 op 8,5. De afmetingen in combinatie met de relatief grote draaicirkel maakt wel dat je niet in iedere parkeerplaats past en beter uit oude parkeergarages weg kunt blijven. De extra stoelen zijn inmiddels ook gebruikt en in principe alleen geschikt voor kinderen. Zeker met privacy-glass is het erg benepen zitten.
De boordcomputer functioneert prima, maar aangezien je een heel LCD scherm beschikbaar hebt, had hier meer mee gedaan kunnen worden. Overigens is het LCD scherm wel ten koste gegaan van de afmetingen en dus de afleesbaarheid van de meters.
Update 32.000 km
Nog steeds een heerlijke rijdersauto! Altijd voldoende trekkracht aanwezig, schakellui rijden is geen probleem. Op kruissnelheden is de auto heerlijk stil, bij vol accelereren komt de 5-cylinder roffel op gepast volume het interieur in.
Helaas wel een aantal van de bekende problemen gehad, inmiddels zijn daar ook de loszittende strips langs de voorruit bijgekomen.
Verder moeten de standaard velgen regelmatig worden schoongemaakt om te voorkomen dat je de aanslag er helemaal niet meer afkrijgt.
Tenslotte het benzineverbruik... al doe ik erg m'n best, de 1:10 nog niet gehaald. Ook bij normale rijstijl lust hij een flinke slok.
Update 42.500 km
Een jaar gereden, ruim 42.500 km op de teller. Ik zou zo weer dezelfde auto bestellen, dat zegt eigenlijk genoeg.
Een heerlijke auto, geen verdere grote klachten gehad.
Klein puntje is dat de magneetjes in de afdekking van de derde zitrij niet meer goed pakken. De afdekking hangt hierdoor achter de stoel te bungelen.
Verder is met derde zitrij het opbergvak in de achterbak alleen bereikbaar als de stoelen beiden omhoog staan.
Recent wel een lekke band gehad en de reparatieset kunnen uitproberen. Werkt op zich wel, maar...
-het koste best moeite om het gaatje gedicht te krijgen
-je moet onderweg toch even stoppen om te controleren
-max 80 km/u rijden
-velg vol met het dichtmiddel moeilijk schoon te krijgen
-niet te plakken dus kost je een nieuwe band
Doe mij maar gewoon een reservewiel.
PROBLEMEN
Wel jammer dat het eerste rammeltje er al is na 1.000 km.
update 21-7-2008: auto naar de garage omdat de achterklep over de bumper schuurt.
- 61.700 km
Update 61.700 km
Rijdt nog steeds geweldig! Wel wat kleinigheden: klaptafel aan de stoel afgebroken en de magneten in de afdekking van de achterste zitrij laten het afweten.
Wel blijft het verbruik heftig. Ik ben beslist geen racer, maar de 1: 10 heb ik nog nooit gehaald. Bij continu rijden op de snelweg is het verbruik nog steeds aanzienlijk.
Met onderhoud geen bijzonderheden gehad.
Problemen
- 90.000 km
Helaas toch wel wat problemen:
- Koelsysteem lek. In de winter de verwarming uitgevallen. Een slang van het koelsysteem was langs een aircoleiding geschuurd en lek geraakt. Hierdoor was het koelsysteem bijna leeggelopen.
- Aircopomp kapot. Bij het starten een gierend geluid en rook onder de kap vandaan. De aircopomp zat vast, waardoor de aandrijfriem slipte en rookte.
- Gordelsluiting kapot. Eén van de sluitingen van de gordels op achterbank veert niet meer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.