Ford S-MAX 2.0 TDCi (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S-MAX 2.0 TDCi |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds eind juli aan het rondrijden in m’n S-Max. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: geweldige auto! Dat was de A4 zeker ook, maar in verband met gezinsuitbreiding was ik op zoek naar wat groters. Heb de S-Max vanuit de folder besteld (nadat ik de concept op het autosalon in Brussel was wezen bekijken) en ik heb er geen spijt van. De ruimte is geweldig: ik ben bijna twee meter lang, dus de bestuurdersstoel staat zo goed als in de achterste stand, maar dan kan ik er nog steeds met de knieën recht vooruit achter zitten. Drie volwassenen zitten ook riant naast elkaar zonder continu schouderduwen uit te delen. De derde zitrij (nog niet geprobeerd ;-)) ziet eruit alsof hij alleen voor flexibele kinderen is, maar hoe vaak zit je met zeven volwassenen in de auto? Bagageruimte is ook meer dan groot genoeg. Wat we in de Audi meekregen door de bagageruimte tot het dak toe vol te stouwen (met nog wat losse troep op de achterbank), past nu allemaal zonder problemen onder het afdekzeiltje.
Stoelen:
Laatst een wasmachine naar huis gebracht. Het meeste werk was het loshalen van het kinderstoeltje. De tweede en derde rij laten zich dan kinderlijk eenvoudig omklappen en naderhand weer rechtop zetten.
Eigenlijk is het enige nadeel van de auto dat de (sport-)stoelen niet dezelfde uitschuifbare zitting hebben die de sportstoelen in m’n A4 wel hadden (jaja, verwend, maar wat wil je met twee meter). En toch, ondanks het iets mindere, maar nog steeds zeer goede, zitcomfort, stap je na lange ritten fitter uit. Volgens mij omdat je relaxter rijdt door het betere overzicht vanwege de hogere zit.
Navigatie:
Ik had altijd een los navigatiesysteem (van Garmin), maar echtgenote-lief had zich geengageerd voor de ingebouwde optie van Ford, de Denso DVD navigatie met kleurenscherm. Ik was er vooraf wat sceptisch over, maar het systeem berekent zeer snel, en geeft logische routes. Zoals met elke navigatie (denk ik), weet je zelf soms wel eens een snellere route, maar naar een onbekende bestemming stuurt de Denso je niet snel over boerenkarrenweggetjes.
De CD speler en -wisselaar zijn wat gevoelig voor bepaalde beveiligde CDs, maar over het algemeen wil hij de meeste CDs wel spelen. Met zelf gebrande CDs heb ik nog geen problemen gehad. Ook de MP3 CDs worden prima afgespeeld.
Het rijden zelf:
Ik hou wel van stevig stuurwerk. Het ligt voor de hand dat zo’n bus niet zo strak de bocht omgaat als een A4 met sportonderstel, maar het moet gezegd: het valt helemaal niet tegen. Ongetwijfeld helpen de 18 inch velgen met 235 banden daarbij, maar de auto helt sowieso weinig over. Hij schuift uiteraard iets eerder over de voorwielen door, maar al met al kun je er redelijk lomp mee te keer gaan.
Motor:
De grote tip voor iedereen die de 2.0 te zwak vindt en de 2.5 te duur: DE DIESEL! 140 pk is OK, maar vooral het koppel van 340 nm is zeer aanwezig. Daarbij een verbruik tussen 6.2 en 6.5 ltr/100km (actieradius 900 - 1000km), ik vraag me af waarom iemand nog benzine rijdt. Op lange ritten, zoals een weekje Italie, maar ook ritten naar de familie in het noorden door Duitsland, is het prima cruisen met 160 km/h (in het gemiddelde verbruik inbegrepen). Heb al even 200 km/h op de teller gehad (bij 3500 tpm!), en ook dan ligt hij nog strak, maar dat zijn wat mij betreft snelheden die je in de praktijk, vanwege het ook in Duitsland drukke verkeer, toch eigenlijk nooit rijdt. Bovendien haalt hij dan geen 1000 km op een tank meer ;-).
Conclusie:
Over mooi of lelijk kun je eindeloos blijven ouwehoeren, maar over praktisch kun je concreet zijn. De S-Max is een hele ruime auto, die ook nog eens prima rijdt. Zeker met de 2.0 TDCI kan de auto prima uit de voeten, en de afwerking is goed (geen Audi, maar het komt aardig in de buurt). Het was een gok om de auto uit de folder te bestellen, maar ik ben blij dat ik het gedaan heb.
Update 25-01-’07
Kilometerstand 21500. Eerste onderhoudsbeurt gehad (20000km). Kosten: 100 Euri’s. Hij heeft dan wel 10.000km eerder een beurt nodig dan de Audi, maar die beurt kost minder dan de helft. Dat is dus toch een besparing! Sinds een paar weken winterbanden gemonteerd in de maat 215/60-16. Gelukkig is het nu ook echt koud geworden ;-). De auto is op deze banden wel iets eerder onderstuurd, maar onder normale omstandigheden merk je er weinig van. Positief is natuurlijk weer dat de banden wat hoger zijn, en daardoor kleine hobbels wat soepeler opvangen.
De eerder gemelde vouw in de bekleding is eergisteren netjes strak getrokken, gelijk met de onderhoudsbeurt. Nu de lijmlucht nog kwijtraken.....
De auto blijft verder probleemloos. Alleen de bluetooth geeft op sommige dagen niet thuis (alleen als de maan in het laatste kwartier op een dinsdag voor drie uur ’s middags door het sterrenbeeld Orion heen is, of zoiets). Geen idee dus waarom, maar soms weigert hij gewoon compleet om verbinding te maken, terwijl de auto de telefoon wel detecteert. Soms helpt het om radio en/of telefoon uit en weer aan te zetten, maar even zovaak niet, en moet je wwachten tot de volgende ochtend. Soms lijkt een oorplugje met een kabeltje best een goede oplossing..... Anyway, wie het weet mag het zeggen, bluetooth is voor mij vooralsnog een typisch geval van plug-and-pray.
PROBLEMEN
Eigenlijk geen. Er is een lelijke vouw onstaan in de (leren) bekleding van de zijwang van de zitting van de linkervoorstoel, maar dat wordt door Ford hersteld / vervangen bij de eerstvolgende gelegenheid. Verder probleemloos.
Bekleding inderdaad als beloofd netjes strakgetrokken. Geen nieuwe problemen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.