Ford S-MAX 2.0 TDCi 140pk Titanium (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S-MAX 2.0 TDCi 140pk Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 13.250 km |
De eerste kilometers
- 2.000 km
Na 4 jaar Ford Focus Wagon 90 Pk Tdci, nu privé een nieuwe Ford S Max, 140 pk, Tdci gekocht. We hebben niet voor al te veel extra opties gekozen omdat bij deze zogenaamde “Silverline” actie/aanbieding daar weinig mogelijkheden voor waren. Alleen parkeersensoren achter hebben we laten inbouwen. Natuurlijk is de Titanium-versie al zeer compleet met 17”LMV, cruise-control, sportstoelen, voorruitverwarming, etc. De kleurkeuze was niet mogelijk maar dit is een prima kleur. Op 18 februari mocht ik hem ophalen en heb na de nodige uitleg de eerste rit gemaakt. Op het moment van dit eerste schrijven hebben we een kleine 2000km gereden.
Heel praktisch dat de bediening aan het stuur en dergelijke behoorlijk overeenkomt met onze vorige Focus, je hebt wel veel meer een cockpit-gevoel. Evenals de Focus hele fijne sportstoelen die prima steun geven. Uiteraard is de hogere zit een enorme vooruitgang waardoor je zeer goed zicht hebt.
Dashboard is zeer overzichtelijk en eenvoudig te bedienen. Alleen de ECO-modus begrijp ik niet zo goed mbt snelheid. We proberen zo zuinig mogelijk te rijden en bij snelheid-modus hebben we geen enkel groen blaadje tot nu toe?
Uiteraard zijn we zeer tevreden over de enorme ruimte in deze fraaie auto. Met 2 kinderen kunnen we alle bagage makkelijk vervoeren en beide kids hebben veel beenruimte en goed zicht. Ben zeer benieuwd hoe de eerste vakantie in mei zal verlopen! Het kinderslot is iets minder praktisch omdat je hiermee ook de achterramen op slot zet, je kunt deze beide functies niet onafhankelijk bedienen. Eens navragen bij de dealer of hier nog een mogelijkheid voor is. Soms vergeet je na gebruik van de achterramen nog wel eens om de portieren te locken, dat is natuurlijk niet wenselijk.
In het donker lijkt de auto wel een kerstboom als je de portieren opent, alle verlichting binnen en buiten (dagrijverlichting) gaan even aan. Is wel praktisch hoor.
Over het rijgedrag en verbruik ben ik zeer tevreden. We zitten nu op een verbruik van 6,7/100km volgens de boordcomputer. Hij is lekker fel (veel sneller dan Focus) en zeer stil.
We willen binnenkort echter wel een trekhaak laten aanbrengen en een zomersetje voor de kinderen. Ik twijfel echter nog over afneembare trekhaak?
Een deukje!
- 7.500 km
Helaas heb ik door een zeer stomme actie een deukje in de auto, de handrem vergeten en het enige paaltje op de parkeerplaats was funest! Dwars door Parijs ging probleemloos maar een simpel paaltje op de parkeerplaats dus niet.
Het ziet er allemaal niet zo heel erg uit maar doordat nagenoeg de hele voorkant uit plastic bestaat moet er toch een nieuwe bumper, koplamp, letlamp en mistlamp op! Hij staat nu ter reparatie bij de garage.
Verder zijn we zeer tevreden over de S-Max. Tijdens de meivakantie konden we alles heel makkelijk kwijt (3 kinderfietsen achterin) en 2 fietsen op de fietsendrager. Het verbruik bleef redelijk netjes terwijl ik toch redelijk pittig had gereden. Er stond regelmatig 150 op de teller in Frankrijk op de peage. Ik zag nu een gemiddeld verbruik van 7,4/100km over de eerste 7500km!
Verder geen noemenswaardige problemen, ik ben echter wel aan het orienteren om een handsfree set in te laten bouwen. Heeft iemand nog een tip?
Vakantie zit er op!
- 13.250 km
Begin juli zijn we op vakantie geweest naar Noord-Italie met een volgepakte SMAKS. Wat heb je toch een enorme ruimte in deze auto. De 2 fietsen vd kids konden makkelijk achterin, daarnaast was er nog voldoende ruimte over voor de bagage. We hadden een zogenaamde "glamping"-tent gehuurd dus bijna geen campeerspul nodig. De beenruimte bij de kinderen konden we ook nog gebruiken voor bagageopslag zodat de kinderen lekker ontspannen de voeten daar op konden zetten. Op deze manier kon er nog prima een partytent tussen de voor- achterstoelen.
Verder geen fietsrek/dakkoffer oid dus we konden lekker doorrijden op de Duitse autobahn. Regelmatig stond 160km/u op de teller en dat was echt niet te merken aan de motor oid. Het geronk was zeer miniem en zeker bergop kon hij prima zijn snelheid vasthouden. Het verbruik was gemiddeld 7,0 lt per 100km bij thuiskomst waarbij ik wel moet zeggen dat we de ritjes (dagtochtjes) in Italie rustig een deden.
Als ik dan toch een minpunt moet noemen is het de airco, die heeft veel moeite om het in de auto koel te houden. Volgens mij is de capaciteit niet navenant het volume van deze auto. Ik heb het vermoeden dat de airco gelijk is aan die van de Mondeo en dat is gewoon onvoldoende.
Verder alleen maar positief over deze auto!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren