Ford S-MAX 2.0 TDCi 140pk Titanium (2008)
autoreview

Signalement
Uitvoering | S-MAX 2.0 TDCi 140pk Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 66.000 km |
ERVARINGEN
- 15.000 km
Omdat mijn 3 kinderen regelmatig discussie hebben wie er in het midden moet zitten op de achterbank van mijn Audi A6, waar het inderdaad niet erg comfortabel zit, heb ik besloten een Ford S-Max te bestellen. Het uiterlijk vind ik erg mooi en alle reviews zijn erg positief.
Het eerste positieve nieuws is al te melden - ik heb hem half juli besteld, hij zou eind oktober geleverd gaan worden, maar ik kon hem 1 oktober al ophalen.
Uitvoering:
- S-Max 2.0 TDCi automaat
- Metallic Stardust Silver
- Business Pack (DVD navigatie, parkeersensoren v a, BT Voice control)
- Comfort Seat pack (8weg elec. verstelbare stoelen lendesteun)
- Climate Seats
- X-pack (Adaptieve koplampen, alacantara leren bekleding, panoramadak)
- 2 neerklapbare stoelen 3e rij - alcantara
- Klaptafels op achterzijde voorstoelen
- Zonneschermen achterportieren
- 18\" velgen
- Privacy glass
- Adaptieve cruisecontrol, ESP, CCD, Hill Launch
- Alarm Klasse 3 2 sleutels
De eerste indruk is heel positief:
- Hij is stiller dan mijn A6 diesel. Het motorvermogen is, ondanks het hoge gewicht van de auto ruim voldoende. De automaat schakelt mooi rustig en soepel.
- Comfort is top, vooral de instelbare schokbrekerdemping maakt het af. In de comfortstand ga je als in een limousine over de snelweg, in woonwijken gewoon in de normale stand.
- Adaptieve cruiscontrol is een bijzondere ervaring. Went heel snel en is top! Van de week de hele weg van Den Bosch naar Utrecht gereden zonder gas te geven of te remmen.
- Bediening navigatie is eenvoudig, waarbij het touchscreen het gemakkelijk maakt. Eventueel kan alles ook met spraak bediend worden, waarbij vooral de telefoonbediening prettig is. Simpel zeggen: \"Bel voicemail\" en het is geregeld. Instellen van de telefoonnummers met spraak is wel wat bewerkelijk.
- Bij Botec autosport nog een rubber mat met opstaande rand voor in de kofferbak besteld voor €39 (werd netjes binnen een week geleverd). Mat past mooi, maar uiteraard kunnen dan niet de achterste stoelen omhoog. Zo blijft de auto in ieder geval schoon als bijvoorbeel mijn golfspullen er in liggen.
Update 19-10-2008
Net terug uit Normandië Frankrijk - de eerste 3000 km. zitten er op.
- Winterbanden van Dunlop laten monteren (18\" is wel een dure hobby)
- De auto reist zeer comfortabel, nog steeds enthousiast over de adaptieve cruis-control! De automaat schakelt heerlijk.
- kofferbak is heerlijk ruim, ondanks dat je door de extra stoelen wat ruimte verliest.
- Geheugen op stoelen en spiegels (jammer dat de binnenspiegel niet meedoet) is heerlijk bij wisselende bestuurders. Één keer ingesteld, altijd de juiste zit.
- De lichtopbrengst van de koplampen valt tegen. Zelfs in de hoogste stand met weinig belading gweoon te weinig licht. Bij de dealer langs om te vragen of ze hoger afegsteld kunnen worden.
- Motorisch valt het wat tegen bij lange heuvels. Waar ik in het verleden met mijn Audi heuvelop probleemloos doortrok naar 160 zit in de Ford toch heel wat minder pit! Vandeweek toch eens wat meer in tuningsmogelijkheden verdiepen. Misschien dat 30pk en 60nm extra dit slome gevoel wat wegnemen.
- Het bakje voor de zonnebril is een misser - zorg regelmatig voor rammelend geluid.
- Brandstofgebruik is fors. In Nederland ongeveer de max. snelheid gereden, in België 140 en in Frankrijk 150-160. Verbruik bijna 9 liter / 100 km. Misschien nog wat meer inrijden en tuning schijnt ook een procentje of 8 te kunnen besparen.
Wordt vervolgd.
Update 22-11-2008
De software is aangepast! Bij Ziptuning in Utrecht getuned naar 170pk en 380nm.
Was deze maand in de aanbieding voor 399,= incl. BTW.
Bij Zip wordt het porfessioneel aangepakt. Na een vlotte en duidelijk afspraak kon ik snel terecht en 1,5 uur later weer op pad.
Het extra vermogen is top! Er gebeurt nu tenminste wat als je gas geeft! Aanrader!
Nu nog wachten tot Ford de spullen binnen heeft om mijn Ipod Touch 2g te monteren.
Update 08-01-2009
Inmiddels weer naar Normandië geweest. Het chippen heeft het gewenste effect, heel wat meer pit, vooral helling op!
Ondertussen wel een probleempje gehad met de bandenspanningindicatie. Ik kreeg netjes een signaal dat ik een lage bandenspanning rechts voor had. Naar Profile voor check - lekkage bleek in de sensor in het ventiel te zitten die een scheurtje vertoonde. Volgens Profile een bekend euvel. Mee naar de Ford dealer, die er uiteraard nog nooit van gehoord had. Nieuw besteld en onder garantie vervangen.
Met oudjaar vond nog iemand het nodig een strijker o.i.d. tussen de ruitenwisser te stoppen. Voor Carglass geen standaard voorraad, dus na een dag of 6 weer een nieuwe ruit.
Ipod Touch nog niet te monteren - nog even geduld!
Verder nog steeds top!
Update 11-05-2009
Weer even tijd voor een update. De auto bevalt nog steeds uitermate goed. Rijdt heerlijk en geen problemen meer gehad.
Met betrekking tot de verschillende reacties:
Het tunen bij ZIP tuning is een aanrader. Het vermogen is met 170pk prima. Invloed op het brandstofverbruik merk ik niet echt, maar dat kan ook komen doordat je automatisch je rijstijl wel wat aanpast. Ik hou het niet precies bij, maar het verbruik zit ergens rond de 8 liter/100km. Niet echt zuinig dus!
Voor de Ipod Touch 2G is nog geen adapter beschikbaar bij STC. De 1G is er inmiddels wel, dus hopelijk volgt de 2G ook snel.
Los van het brandstofverbruik dus voorlopig niets dan lof!
PROBLEMEN
- 5.000 km
- De spraakbesturing (leuke toys voor boys) deed het 1 keer helemaal niet meer. De volgende ochtend werkte het weer. Niet cruciaal, maar ik hoop niet dat dit het begin is. Jammer overigens dat voor de telefoonbediening maar 5 namen ingeprogrammeerd kunnen worden. Heerlijk om gewoon \"bel voicemail\" te zeggen.
Nog steeds tevreden
- 30.000 km
Update 6-12-2009
Inmiddels bij 30.000 kilometer.
De auto bevalt nog steeds prima, hoewel ik het Audi-gevoel nog steeds mis. Als de noodzaak er voor de kinderen niet meer is, zal ik toch wel weer voor een Audi kiezen.
Zuinig is de S-Max niet. Ik rij weliswaar veel korte stukjes, maar zo'n 10L/100km is natuurlijk niet echt top.
Verder tot op heden eigenlijk maar 1 irritatie. Altijd hangt wel ergens een gordel te rammelen. Ook als ik ze netjes omhoog schuif, zakt hij wel weer een keer naar beneden en begint te rammelen.
Heerlijke auto
- 40.000 km
Een echte veelrijder ben ik niet, nu na ruim 1,5 jaar staat de teller op 40.000
De auto bevalt nog steeds erg goed. Geen enkel mankement en een heerlijke reisauto. Het is dat ik na een uur of 3 een nicotineshotje nodig heb (ik rook niet in de auto), anders zou ik oneindig door kunnen rijden.
Voor alle doeleinden ideaal: met het gezin, om wat meer mee te nemen, even lekker scheuren (de handgeschakelde A6 170pk diesel van mijn collega trek ik er zonder problemen uit), noem het maar op.
Alle opties zitten er op en gebruik ik ook: de adaptieve cruisecontrol is ideaal (mijn favoriet), de instelbare vering, de stoelkoeling (!) en het 7" touchscreen.
Een Audi roept nog steeds meer emotie op, maar als ik nu zou moeten kiezen.........
Laatste verslag
- 66.000 km
Inmiddels is mijn auto 3 jaar oud. Vandaag heb ik een nieuwe auto besteld. Het is een Audi A5 Sportback geworden, benzine.
De kinderen worden ouder en het " busje" is niet meer nodig.
Absoluut een heerlijke auto geweest om in te rijden, waarin je nooit moe wordt. De chip naar 170pk heeft er voor gezorgd dat je altijd goed mee kan. Kwalitatief prima, nooit een probleem gehad.
Enige euvel, maar dat zie ik bij veel Fords, zijn de velgen die wat gaan eroderen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.