Ford S-MAX 2.0 16v Titanium (2007)

autoreview

Ford S-MAX
Ford S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAX

Signalement

UitvoeringS-MAX 2.0 16v Titanium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst167.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Overall ervaring

  • 167.000 km

Omdat ik een grote auto wilde hebben waar ik veel in kon vervoeren en hoog wilde zitten heb ik 5 jaar geleden een S Max in de lease besteld. Thans aan het einde van de leasetermijn en hieronder mijn review van afgelopen 5 jaar.

Weggedrag
Ford heeft een reputatie op het weggedrag en dat is bij de smax niet anders. Heb nooit het gevoel gehad in een busje te zitten of om te hellen. De 18 inch velgen zorgen er wel voor dat alles hard is. Verkeersdrempels worden keihard door gegeven. Met winterbanden met 16 inch velgen is dit een stuk minder maar de smax heeft geen Mercedes comfort.

Motor
De 2.0 liter is prima te gebruiken in NL. Accelereren en lekker meerijden in het verkeer gaat prima. De handmatige versnelling werkt soepel en probleemloos en het verzet is altijd prima te vinden.

In het buitenland en zwaar beladen heb je toch net effe kracht te kort. Bij bergop op snelweg kan je snelle inhaalmanoeuvres gewoon vergeten. Is dan gewoon traag als een slak.

Ruimte
Is er in overvloed. Voor deze auto een espace gehad. Doordat je in de smax geen gehannes met uitneembare stoelen hebt is de smax veel gebruikersvriendelijker. Effe stoelen op achterbanken plat leggen en je hebt een zee van ruimte. Enige wat ik miste is om ook de passagierstoel voor in één handeling plat naar voren te leggen. Nu moet je de rugleuning met een draaiknop naar achteren "plat" draaien.

Verbruik:
Over 5 jaar gemiddeld verbruik: 1 liter / 10km.

Betrouwbaarheid/Bijzonderheden:

* Motor
Afgelopen jaren 2 x stil gestaan en moest de wegenwacht er bij komen. Dergelijke dingen komen natuurlijk nooit gelegen en is erg vervelend. In beide gevallen deed de motor niets meer. Startmotor draaide rond maar motor sloeg niet aan. In beide gevallen bleek het uiteindelijk om een defecte benzinepomp te gaan. De tijd tussen problemen benzinepomp 1 en 2 was 1,5 jaar.

Laatste half jaar gebruikte de motor olie. Volgens garage was dat normaal. "Uw motor heeft inmiddels veel km gemaakt en dan is olieverbruik normaal". Voor mijn gevoel was het niet normaal. Twee weken geleden een rammel in motor. Bleek om spanrol van distributie te gaan en is net op tijd vervangen. Terwijl het om een distributieketting gaat die pas bij 240.000 vervangen hoeft te worden. Lijkt me ook handiger om vervangadvies op het minste onderdeel af te geven (plastic spanrol) dan op de ketting zelf.

Electronica
Heb hier nooit door stil gestaan maar wel de nodige probleempjes gehad.

* Parkeersensoren weigerde dienst. Dacht eerst dat het kwam doordat de laklaag losliet (blaasvorming). Bleek echter de hele kabelboom van de parkeersensoren te zijn en moest in zijn geheel vervangen worden.

* Airbaglampje brandde. Zij airbag passagier stuk, dus moest worden vervangen.

* Electrische ramen. Indien ramen weer naar boven moesten, bleef dit dikwijls hangen op 3/4 en ging dan weer naar beneden. Garage had het verholpen, volgens zegge, maar na verloop van tijd kwam het terug. Ik heb het op een gegeven moment maar zo gelaten maar het is natuurlijk niet goed.

* Ruitenwissers
Omdat de ruitenwissers een enorm groot raam moeten wissen en dus sleten, moeten de wissers om het half jaar worden vervangen. Deed je dat niet dan kreeg je enorme strepen te zien en werd de ruit slecht gewist.

Eindoordeel:
Lekkere ruime auto met goed weggedrag. Wel hard afgeveerd. 2.0 is in NL prima maar in buitenland komt motor net te kort.
Motorstoringen gehad. Was erg vervelend en geeft onbetrouwbaar gevoel. Ik heb een lange periode na de benzinepompen problemen gehad "start hij wel of start hij niet". Electronisch zijn er storingen geweest maar daar heeft bijna elke auto tegenwoordig last van.

Ik heb overigens geen idee wat mijn onderhoud en repartiekosten in totaliteit zijn geweest, maar door de diverse storingen zal dan niet weinig zijn geweest. Overigens geeft de leasemaatschappij aan dat Ford relatief betrouwbaar is tov veel Franse auto's en ook Vag auto's (dsg problemen).

Ondanks problemen raad ik de auto aan voor mensen die op zoek zijn naar een ruime auto met hoge zit!

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.