Ford S-MAX 2.0 16v Titanium (2006)

autoreview

Ford S-MAX 2.0 16v Titanium (2006)

Signalement

UitvoeringS-MAX 2.0 16v Titanium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf153.000 km
KM-stand laatst243.500 km
Lezerswaardering: 85%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerst km na aankoop

  • 154.000 km

Na al veel reviews hier gelezen te hebben, wordt het ook eens tijd om zelf wat ervaringen te gaan delen. Wat mij ook opvalt is dat ik veel reviews lees van auto's tot 150K km, ik heb er juist een gekocht met 150K op de teller, bij een handelaar, auto was ingeruild bij een KIA dealer. Met mijn review hoop ik te delen wat je kunt verwachten met zo'n auto in de herfst van z'n leven, blijkt het een goede koop of juist niet? Ik rij per jaar ca 12-15K kilometer. Op dit moment heb ik nog niet veel over de betrouwbaarheid zeggen, maar ik zal mijn ervaringen met de auto alvast delen.

Ik ben niet iemand die op zoek is naar de meeste opties, vind betrouwbaarheid belangrijker en onder het mom van 'wat er niet opzit kan ook niet kapot' heb ik liever minder dan meer opties. Een s-max is bij mijn weten standaard al behoorlijk rijk uitgerust (clima, regen- en lichtsensor, parkeersensoren etc), volgens mij is de enige extra die ik heb elektrische stoelen, zowel bestuurder als passagier: werkt fijn en zit super, nu hopen dat het heel blijft!

De S-max rijdt best goed en voelt wat mij betreft niet als een busje, de overzichtelijkheid vind ik ook nog best in orde. Ik heb de 2.0 versie met de Duratec motor, ergens had ik liever de betrouwbare 2.5 Volvo motor maar deze is duurder, onzuiniger en voor prestaties niet nodig.

Het onderhoudsboekje van mijn auto is goed ingevuld, niet bij de dealer onderhouden maar door een lokale bovag garage netjes z'n beurten gehad. Voor mij goed genoeg. Het enige wat ik niet weet is wanneer de airco gevuld is, die laat ik dus preventief even opnieuw vullen.

VOLGENDE UPDATE
Wij gaan over een maand naar zuid-frankrijk op vakantie, dat zal dus de eerste goede test zijn van de auto. Daarna zal ik een update posten, en ook direct een paar foto's plaatsen.

6 maanden verder!

  • 160.000 km

Inmiddels 6 maanden en bijna 7.000km verder kan ik zeggen dat de S-max bijzonder goed bevalt. De zit is fantastisch (zelfs met mijn 2 meter), zelfs na 11 uur in een ruk naar Zuid-Frankrijk stapte ik redelijk fris uit. Ook de kids hebben een fijne zit, en de bagageruimte is natuurlijk helemaal fantastisch! Nu ik 2 keer heb moeten krabben ben ik echt heel blij met de voorruitverwarming, scheelt een hele hoop krabben!

Betrouwbaarheid
Maargoed het belangrijkste voor mij is de betrouwbaarheid en bijbehorende kosten. Over het algemeen is de betrouwbaarheid redelijk ok gebleken. Er is één incident gebeurd wat ik absoluut niet vindt kunnen. Op een kort ritje van 10km rook ik opeens een sterke benzinegeur in de auto, in de buurt bij een tankstation (maar dat bleek later toeval). Ik ben nog een klein stukje doorgereden naar huis, maar bleef de geur ruiken. Na wat google-en kwam ik een soortgelijk verhaal tegen van iemand met een S-max, deze persoon had een lekke brandstofleiding op het motorblok. Ik vermoedde hetzelfde, en mijn garage heeft de auto bij mij thuis nagekeken. Na het verwijderen van de plastic kap op het motorblok bleek hetzelfde aan de hand, precies in een bocht van de brandstofleiding zat een lek, en bij een beetje gas spoot de benzine-nevel in het rond op het motorblok. Levensgevaarlijk natuurlijk, en gezien ik een soortgelijk incident vond op internet staat het niet op zichzelf. Anyway de reparatie koste ca 150 euro, hetzelfde zal nu in ieder geval niet snel weer gebeuren.

Ook bleek bij onderhoud dat de airco verkeerd was bijgevuld door de garage van de vorige eigenaar. Volgens mijn garage zijn er 2 varianten geleverd, één met dubbele airco waar 800gr koudemiddel in moet en één met een enkele variant waar 600gr koudemiddel in hoort. Ik heb de enkele, en je raad het al, er zat 700gr koudemiddel in. Daar kan de auto natuurlijk niets aan doen, het is vooral erg slordig van het garagebedrijf waar de vorige eigenaar hem in onderhoud had. Ik ben vooral heel blij met mijn eigen (Bosch) garage die heel kundig op mij overkomt.

Ik was bang voor een hoog olieverbruik (omdat ik daar een paar verhalen over gelezen had, en bij mijn zoektoch een S-max met kleprevisie tegenkwam), maar dat valt bij mijn exemplaar gelukkig erg mee. Hij verbruikt ca 0.7 liter op 5000km, dat vind ik best acceptabel voor een auto op leeftijd met dito km stand.

Laatste puntje is de cruise-control, die weigert soms dienst. Hoewel niet strikt noodzakelijk, mis ik hem toch echt als hij het niet doet. Het probleem lijkt zich vooral te manifesteren als het buiten iets kouder is. Het is net alsof hij even warm moet worden, en dat kan dan soms wel een half uur duren of soms helemaal niet. Bij de volgende onderhoudsbeurt laat ik dat even nakijken, hopen dat het simpel schakelaartje is.

Grote beurt

  • 163.000 km

Afgelopen maand was het een jaar geleden dat de vorige eigenaar de ford een (kleine) beurt heeft gegeven, daarom heb ik hem nu verwend met een grote beurt. Er waren geen bijzonderheden aangetroffen dus hij kan er weer een jaar tegenaan! De cruise control doet het tegenwoordig 95% van de tijd, dus daar heb ik ze niet meer naar laten kijken.

De velgen beginnen wel wat lelijke corrosieplekken te krijgen. Ik ga me maar eens verdiepen of ik een setje op marktplaats koop of de velgen laat overspuiten.

Het verbruik schommelt overigens zo rond de 1:10 a 1:11, in de winter en vooral woon/werk ritjes van 15km lijkt me dit best ok.

Probleemloos zo ver

  • 171.000 km

Inmiddels ruim 8.000 probleemloze kilometers verder, waarvan 2500 naar Oostenrijk. Die vakantie bevestigde nog eens wat een ongelooflijk fijne reisauto de Ford is, met name op lange afstanden. De auto is vreemd genoeg stiller bij 120-140km/h dan bij 100-110km/h.

Helaas wel 1 lekke band gereden, omdat het profiel al meer dan de helft versleten was vervangen door 2 nieuwe Continental Ecocontact 6 (225/50 R17 XL). Helaas waren de door mij gewenste Premiumcontact 6 (die er ook op zaten) niet beschikbaar, dus dan maar het alternatief. Lijkt tot dusver ook een prima band, wellicht nog iets zuiniger. Het vreemde is wel dat die Ecocontact band in deze maat niet leverbaar lijkt in Nederland.

Het benzineverbruik is ongeveer 1:12 en dat vind ik best netjes. Olieverbruik hou ik vanaf nu wat beter bij nadat ik een keer een droge peilstok had. Lijkt ongeveer 1L op 3.000km te zijn.

Achteraf gezien had ik op vakantie de auto even moeten wassen aan de voorkant. De mijne is in unilak en helaas hebben aangekoekte vliegjes een blijvende indruk daarop achtergelaten, ondanks de nodige sprays.

Onderhoudsbeurt

  • 175.000 km

Iets meer dan een jaar sinds de vorige (grote) onderhoudsbeurt, tijd voor nieuwe olie (Castrol Magnatec 5W30) en wat nieuwe filters.
De Ford doet het nog steeds uitstekend, wel gaf de monteur aan dat de stuurbekrachtigingspomp een heel klein beetje olie lekte, iets om in de gaten te houden.

Ik heb zelf de mistlampen en richtingaanwijzers in de spiegels vervangen. Deze waren vergeeld en van de mistlamp was het reflecterend spul eraf, erg lelijk. Voor 40 euro ziet het er weer fris uit. De ringen rond de mistlamp eraf halen is even priegelen, maar het resultaat is het meer dan waard.

Olieverbruik nog steeds 1:3000. Benzineverbruik in de winter en met redelijk wat korte ritjes rond 1:10.

Deurslot defect

  • 175.500 km

Helaas was het deurslot kapot, na al langer wat stroef te gaan. Een beetje WD40 bracht helaas geen soelaas. Openen ging nog met de sleutel maar sluiten alleen met de afstandsbediening.
Blijkbaar gaan die sloten niet vaak kapot, want in Nederland had Ford ze niet op voorraad. Totaal maar liefst 350 euro (250 euro voor het slot, 100 euro arbeid)!

Still going strong

  • 190.500 km

De S-max verkeerd nu echt in de herfst van z'n leven, maar stelt niet teleur!
Vlak voor de winter is de accu preventief vervangen, hij startte soms wat moeilijk en ik durfde er de winter niet mee in te gaan. Daarnaast afgelopen maand een kleine onderhoudsbeurt en airco opnieuw afgevuld. Er waren geen bijzonderheden, en na 3 jaar bleek de airco zelfs maar heel weinig koudemiddel verloren te zijn (garage was positief verrast).

Omdat de orginele aluminium velgen flinke corrosie beginnen te ontwikkelen en 2 banden minder werden heb ik deze vervangen. Ik heb nu 4 Dezent TA velgen laten monteren en 2 nieuwe Continental EcoContact 6 banden erop laten zetten. Ik ben nooit zo'n fan van niet-orginele velgen, maar vind deze niet onaardig staan. Totale kosten voor 4 velgen, 2 nieuwe banden en 2 banden omzetten was net geen 900 euro.

Olieverbruik blijft ca 1L per 3 a 4.000km, dat vind ik acceptabel. Ik hoop en verwacht nog zo'n 3 jaar met de auto te blijven rijden.

Grote beurt + wat kleine dingetjes

  • 206.000 km

De Ford en ik worden samen ouder. Waar ik langzaam aan wat haren verlies, verloor de Ford in deze periode ineens z'n logo aan de voorkant. Via Ali een logo van 5 euro laten bezorgen en daarmee ziet het er weer toonbaar uit (de dealer vroeg 50 euro).

Verder bleek dat bij een van de achterdeuren het slot niet meer vergrendelde. De garage heeft het onderzocht en gaf aan dat er een nieuw slot in moest, wat bijna 300 euro ging kosten. Daarop besloten om het maar zo te laten en gevraagd het defecte slot weer terug te zetten omdat ik langzaam ga denken aan iets nieuws. Toen ik de auto ophaalde bleek het slot door het terugplaatsen weer te werken! Gelukje voor nu, de vraag is hoe lang dit zo blijft.

Vorig jaar op vakantie (Zuid Frankrijk) nog een spannend moment meegemaakt toen ik met koude motor achteruit een steile helling op moest rijden. Daarna was de motor alle vermogen kwijt. Bij navraag op het autoweek forum kreeg ik goede hulp en was de waarschijnlijke oorzaak een te rijk mengsel door koude start en vol vermogen, waardoor motor in noodloop (bedankt voor alle tips!). Na een keer aan/uit zetten gelukkig weer vol vermogen en probleem heeft zich hierna niet meer voorgedaan.

Misschien nog interessant om te melden dat ik een paar keer Ultimate / V-power heb getankt (normaal tank ik Esso, BP of shell E10). Ik hou het vebruik al sinds de aanschaf bij. Ik merk praktisch geen verschil in vebruik tussen E10 en E5, had gehoopt dat een lager verbruik de meerprijs van E5 een beetje goed zou maken maar niet dus, zal vast komen omdat deze motor nog echt van de oude stempel is zonder turbo.

Verder de auto nog verwent met een grote beurt. Dit gaat waarschijnlijk de laatste zijn, want ik ben al een beetje aan het orienteren voor iets anders ergens volgend jaar.

Weer een jaar erbij!

  • 212.000 km

Inmiddels weer een paar duizend km verder na vakantie in Zwitserland en Italië. De ford bracht ons overal zonder problemen en blijft een heerlijke pakezel!

Deze week ook de jaarlijkse apk weer, altijd een spannend moment met zo’n bejaarde auto. Ik breng hem altijd naar een neutraal apk station om zeker te zijn van een objectief oordeel. Voor mij werden maar liefst 4 auto’s op rij afgekeurd (allemaal een stuk nieuwer dan die van mij), maar toen mijn S-Max omgeroepen werd kreeg ik tot mijn vreugde te horen dat deze zonder een enkele opmerking goedgekeurd was. Zal misschien ook wel iets met frequent onderhoud te maken hebben.

Mijn wederhelft vind de auto helaas niet meer zo prettig op het netvlies liggen, en er is verzocht om volgend jaar iets moderners op de oprit te zetten. Natuurlijk leuk om iets anders uit te zoeken, maar met de jaren ben ik deze S-Max meer en meer gaan waarderen. Overigens toen ik bij de ford dealer naar een kuga ging kijken kreeg ik een compliment hoe mijn auto er nog uitzag.

Kleine beurt

  • 222.500 km

Het was weer tijd voor de jaarlijkse beurt, dit keer een kleine beurt gevraagd. Olie wissel en eea nagelopen, totaal 129 euro excl olie (want die geef ik altijd zelf, bestel ik goedkooper online en ik weet zeker dat ze er dan Magnetec 5W30 A5 in doen). Ik had eigenlijk wel verwacht dat lucht- en interieur filter ook vervangen zouden worden, maar blijkbaar om de 2 jaar ook voldoende.

Advies was dat banden er binnenkort aankomen en zowel homokineethoes als stuurbekrachtigingspomp begint ietwat te zweten/lekken. Stuurbekrachtigingspomp was 3 jaar geleden ook al geconstateerd, maar lekt zo weinig dat ik het zo laat (ik vul niet bij en blijft tussen min/max).

Nu toch serieus naar iets anders aan het kijken, hoewel ik het financieel ook heel goed kan rationaliseren om deze nog een paar jaar te blijven rijden, begint de ford nu echt op leeftijd te raken met risico van onverwachtse pech.

APK zonder punten

  • 228.000 km

Het begint saai te worden, maar de Ford heeft er weer een jaartje bij gekregen. APK laat ik altijd bij een neutraal station doen, hier werd hij ook dit jaar zonder een enkele op- of aanmerking goedgekeurd. Blijft gewoon een goede auto die mij nooit heeft laten staan!

Afgelopen zomer na vliegvakantie nog een weekje Oostenrijk gedaan. Zonder veel planning de klep open en alles erin. Enige wat mij wel iets begint te storen is het geluid in de auto. Ik rij graag een beetje door op zo’n afstand in Duitsland maar bij 150km/h begint het geluidsniveau wel oncomfortabel te zijn, dan mis ik toch wat vermogen of 6e versnelling. Motor draait dan ook boven 4000 rpm.

Nu het ook kouder wordt speelt een oude irritatie weer op: tussen 1800 en 2000 toeren zit een irritante resonantie in de auto als het koud is. Zet ik de auto warmgedraaid weg en start met nog warme motor is het aanzienlijk minder. Garage heeft er al eens naar gekeken maar niet kunnen vinden helaas.

Nieuwe banden en APK

  • 230.500 km

Helaas een schroef in de wang van de band gereden. Voorbanden liepen al op het eind (3mm) dus was vervangen de enige logische optie. Ik heb er 4 nieuwe Michelin Crossclimate 2 onder laten zetten, rijden prima en zeker met wat gladheid nu aanzienlijk meer grip dan de zomerbanden. Wel duidelijk geworden dat ik voor en achterbanden een keer moet wisselen, want de Ecocontact voorbanden hebben het 40.000km volgehouden, de achterbanden zaten er al 60.000km onder en waren nog niet op.

Tot mijn grote vreugde is de resonantie tussen 1800 en 2000 rpm plots verdwenen, hopelijk blijft dat zo. Hoe kouder hoe erger het werd, bij -10 graden was het echt wel heel erg luid, en daarna ineens weg. Ik begreep dat het kan komen door iets simpels als een beugeltje of hitteschild wat trilt.

Olieverbruik ca 1liter per 4000km, iets minder dan voorheen. APK ook weer voor een jaar verlengd bij neutraal APK station, er waren geen opmerkingen of aandachtspunten!

Ook proef gereden met een Tesla Y, vrij zeker dat dat de opvolger wordt. Nu ik weer frisse bandjes heb wacht ik tot de facelift. Ook naar een 5-serie G31 gekeken (occasion), maar ruimte op de achterbank viel mij behoorlijk tegen.

Eerste keer 'pech onderweg'

  • 233.000 km

Pech onderweg tussen aanhalingstekens, want ik kon wel doorrijden gelukkig. Op weg naar het vliegveld in Dusseldorf (ca 130km van mijn huis) warmde de motor maar niet op. Echt lekker zit je dan niet als je weet dat je een vlucht moet halen. Bij de terugreis zelfde probleem, maar inmiddels opgezocht dat dit waarschijnlijk de thermostaat was die in open stand vast was komen te zitten, waardoor er een continue aanvoer is van koelvloeistof en de motor niet kan opwarmen. Gelukkig maar, want was hij in gesloten vast komen te zitten, dan zou de motor geen koelvloeistof krijgen en mogelijk oververhit raken (en wij onze vlucht missen).

Inmiddels gerepareerd bij de Bosch garage die ook constateerde dat de een van de spanrollen een slag heeft waardoor de multieriem niet stabiel loopt, dat zou de resonantie tussen 1800 en 2000 toeren ook verklaren.

Al met al een nieuwe spanrol, multieriem, thermostaathuis en divers klein spul voor 590 euro vervangen. De resonantie is helaas nog steeds niet weg! Als iemand nog een idee van de oorzaak heeft dan hoor ik het heel graag.

Achteraf heb ik wel spijt van de nieuwe banden en het besluit om toch nog even door te rijden. Want de recent vervangen banden en deze reparatie is bijna 1400 euro die ik ook in een nieuwe auto had kunnen steken.

Verkocht

  • 243.500 km

Na jaren van trouwe dienst kondigde het einde van de Ford zich aan middels een afkeurrapport van het neutrale APK station. De draagarmen achter hadden roest en moesten vervangen worden. Dat was het mij niet meer waard, want gegeven de leeftijd van de auto wilde ik nu toch echt wel iets anders en elke investering zou weggegooid geld zijn. Daarbij begon de resonantie bij ~1900 toeren mij ook steeds meer te irriteren, zeker nu het weer koud is, is deze erg goed te horen.
De auto is naar een opkoper gegaan (wijkopenauto's), en gaat waarschijnlijk geexporteerd worden.

Concluderend hebben wij aan de S-max een ontzettend fijne auto gehad. Hij heeft ons (en heel veel bagage) overal probleemloos heen gebracht, ik heb er weinig onvoorziene kosten aangehad en met een afschrijving van ca 600 euro per jaar is hij gewoon niet duur geweest. Benzineverbruik is ca 8 liter per 100km, en olieverbruik is over de hele tijd dat wij hem hadden ca 1 liter per 3000km.

De opvolger staat inmiddels op de oprit: een nieuwe model Y, wederom in het blauw. Vond dit dit meest rationele keus op dit moment, en qua stilte, snelheid en techniek een wereld van verschil uiteraard.
Ik denk dat ik over de model Y niet echt een review hoef bij te gaan houden, daar zijn er genoeg van.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.