Ford null (2015)

autoreview

Ford C-MAX (2015)

Signalement

UitvoeringC-MAX
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf69.695 km
KM-stand laatst136.000 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zoveel als mogelijk pluggen

  • 78.000 km

In mijn zoektocht naar een plug-in hybride zijn er een aantal auto's de revue gepasseerd totdat ik gewezen werd op de Ford C-Max PHEV. Zelf was ik nooit op het idee gekomen om een Ford C-Max PHEV als mogelijke optie op mijn lijstje te zetten.
De gunstige prijs in verhouding tot het aantal kilometers op de teller hebben mij doen besluiten om voor de Ford C-Max te gaan. Overigens is de auto ook nog eens vol gehangen met aangename opties.

Rijden, weggedrag
Tijdens de proefrit viel het mij al op. De batterij achter in de kofferbak drukt een duidelijke stempel op het weggedrag. Je bent met een zwaar beladen auto onderweg. Zeker bij het schuin nemen van drempels zwaait de carrosserie behoorlijk heen en weer. Een bochten ridder is het zeker niet al moet ik zeggen dat het sturen erg prettig gaat. Door het enorme gewicht in de kofferbak zijn er relatief gezien wat meer stuur correctie nodig. Zeker als ik het vergelijk met de auto die ik heb ingeruild op de Ford, een BMW E46.
De automaat, CVT, bevalt mij prima. De techniek is vergelijkbaar met de techniek die wordt toegepast in een Toyota Prius. De overgang tussen elektrisch rijden en de benzine motor is niet of nauwelijks waarneembaar. De auto rijdt standaard elektrisch totdat de batterij leeg is. Je kan ook de batterij sparen voor het einde van de rit. Het laten opladen door de benzine motor, zoals dat in een Golf GTE kan, is niet mogelijk. Met goed anticiperen en rustig rijden kom ik soms wel 30km op een lading.
Luxe al om
Zoals ik al eerder aangaf is de Ford C-Max behangen met allerlei opties zoals:
- Pannorama dak
- Ledere bekleding op de stoelen + verwarming
- Keyless entry
- Elektrisch openende kofferbak deksel
- Enz.
Overigens was het een enorme sprong voorwaarts. Van een auto uit 2004 naar een auto 2015. Alleen al dat je telefoon opgemerkt wordt en gekoppeld kan worden met het Ford systeem Active sync.
Ook de wirwar aan weergave opties t.a.v. het verbruik zijn geweldig.

De eerste 10.000 KM
Daar waar mogelijk laad ik de accu op. Voor de deur heb ik een eigen geconstrueerde laadpaal met daarin de Smart EVSE module. Verder laad ik mijn auto aan openbare laadpalen op. Het onderweg opladen heeft geen zin. Snelladen is namelijk niet mogelijk. Het is een sport voor mij om zoveel als mogelijk elektrisch te rijden en als ik dan op benzine rijd, dan doe ik het rustig aan.
Zo ben ik op een gemiddelde gekomen van 1 op 28. Lange ritten, zoals mijn rit naar Frankrijk, zijn erg ongunstig voor het verbruik. Zeker ook omdat de snelheden opliepen tot zo’n 130 km/uur. Het gemiddelde verbruik tijdens deze vakantie was net geen 1 op 20. Alle lokale ritjes reed ik elektrisch, bij de tent had ik een 16amp stopcontact.

Probleem
Tot op heden heb ik maar één keer een probleem gehad. De 12volt accu was leeg. Na een starthulp reed de auto weer. De 12volt accu wordt gevoed vanuit de hoge voltage batterij. Dus als de auto eenmaal maar aan staat begint het laden al. Er zit geen dynamo in de auto.

Tot slot
Het is geen scheurijzer en de bagageruimte stelt niet alleen weinig voor maar is ook nog eens erg onhandig voor het meenemen van lange dingen. Toch vind ik het fijne auto waar je zuinig tot zeer zuinig mee kan rijden als je maar laadt.

60000 km verder

  • 136.000 km

Inmiddels ben ik 60000 km verder met mijn Ford C-Max PHEV en ik moet zeggen dat het nog steeds goed bevalt op een paar puntjes na.
Op lange ritten zonder te laden haal ik met rustig rijden, max 100 km/u toch 1:20. Langere afstanden over de Autoroute in Frankrijk waar ik dan zo'n 120 km/u rij zakt dit naar net iets onder de 1:17.

Al met al prima verbruikscijfers wat mij betreft. De punten van kritiek, een draaicirkel die wel erg groot is en de bijna onbruikbare kofferbak blijven hinderlijk. Wanneer ik in de zomer ga kamperen moet de achterbank eruit gesleuteld worden om plaats te maken voor de kampeeruitrusting.

Onderhoud
Tot op heden slechts de beurten en geen bijzonderheden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.