Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 140pk Titanium (2009)

autoreview

Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 140pk Titanium (2009)

Signalement

UitvoeringMondeo Wagon 2.0 TDCi 140pk Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst186.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 20.000 km

Met dank aan mijn peugeot 407 die mij in het voorjaar van dit jaar tijdens de wintersport in de steek liet ( kapotte turbo), rijd ik nu in een heerlijke Mondeo.
De Peugeot was ook een heerlijke auto, alleen de 1.6 HDI was een beetje klein voor deze auto, eenmaal op snelheid geen probleem, maar om even vlot te versnellen, kwam de auto tekort.
In de 20 jaar dat ik leaseauto's kan / mag uitzoeken ben ik niet 1 keer over de drempel geweest van een Ford-dealer, waarom?kwestie van gevoel denk ik.
Omdat de Peugeot mij in de steek liet kreeg ik een Ford Mondeo
(benzine) als leenauto mee, en was na 10 km al helemaal verkocht.
Bij het instappen kreeg ik al een heel degelijk gevoel.
Het rijden was totaal anders dan die van de peugeot, alles lekker strak, degelijk, en het gaf het gevoel van een "dikke" auto.
De keus voor de volgende leaseauto was toen eigenlijk al gemaakt.
Ford had een leuke aktie, type "veel voor weinig", en de keus viel op een 2.0 TDCI 140 pk wagon ( eigenlijk had ik geen keus want het was de laatste bij alle Ford dealers bij mij in de buurt.
Sinds het uitrijden van de garage zit ik iedere dag weer met veel plezier in de auto.
De auto voelt zeer stevig aan, het lijkt wel alsof je op rails rijd.
De zit achter het stuur is uitstekend, heerlijke stoelen en een prima stuur, waarop de belangrijkste functies te bedienen zijn. In het begin was dit wel wennen.
Bochten kun je hard nemem zonder dat de auto jou het gevoel geeft dat hij wil uitbreken.
Wat positief opvalt is de rust in de auto, geen / weinig geluiden van motor of banden ( ondanks 235 banden), en het gemak waarmee de auto versneld in de 6e versnelling bij +/- 90m kmh. je kunt er erg schakellui mee rijden, heerlijk.
Klein nadeel is daardoor dat je snel veel te hard rijd.
Ook de topsnelheid is prima, 210-215 is geen probleem.
De trekkracht is fantastisch, wanneer je de auto goed de sporen geeft, blijft deze in alle vernellingen uitstekend trekken, en zit je zo op snelheden die je in Nederland je rijbewijs kunnen kosten.
Verbruik is volgens mij wat aan de hoge kant, n.l. gem. 7.2. ltr/100 km.( goed voor de airmiles).
Verder is de ruimte in de auto gigantisch, 5 volwassenen erin en dan toch allemaal nog ruim zitten is prima.
De uitrusting is dik in orde, 7 inch navigatie, comfort seatpack, 17 inch alu velgen, alu dakrails, afneembare trekhaak,en de kleur is Hypnotic silver.

Niets negatiefs ??
Ik persoonlijk vind de 1e en 2e versnelling te kort,maar ja, er zjn ergere dingen.
De cruisecontrol reageert prima, alleen kun je niet aflezen op een display hoe hard je daadwerkelijk gaat,( dat had de peugeot wel).
De temperatuur moet je op +/- 24 graden zetten wil het aangenaam worden in de auto.Gisteren is de auto voor de eerste beurt geweest en heeft men hier iets aan gedaan, afwachten of het daadwerkelijk heeft geholpen.

Al met al tot nu toe een heerlijke auto waarmee ik de eerste 3 jaar uitstekend mee vooruit kan.
( en toch iedere keer wanneer ik een 407 SW zie, moet ik hier een beetje weemoedig naar kijken, want het model is en blijft erg mooi). ;)



Geen problemen

  • 33.000 km

Na 33.000 km'ers nog geen enkel probleem gehad , de auto gebruikt nu gem. 6,8 / 6,9 ltr /100 km.
Het blijft een heerlijke auto die zowel bij hogere snelheden, maar ook bij +/- 120 kmh fantastisch rijdt.
Zoals ook in de eerste review geschreven zijn de eerste 2 versnellingen kort.
Bij een nat wegdek en snel optrekken spinnen de banden snel.
( maar er zijn ergere dingen nietwaar).
De zit achter het stuur is erg goed, veel steun, en lekker stevig.
Samenvatting: Erg fijne en ruime auto.

grote beurt

  • 42.000 km

Eigenlijk een beetje saai, maar de auto heeft (gelukkig) nog steeds geen problemen gehad.
De Mondeo blijft een heerlijke auto.
Verbruik blijft hangen op 6,7 ltr / km.
Gezien mijn rijstijl, die pittig is, best wel in orde. ( 3/4 is op secundaire wegen ).
Is er dan niets negatiefs ???? nee, eigenlijk niets, behalve dat er bij een volgende bandenwissel wel weer Michelin bansen op zullen komen.
Tot de volgende beurt.

62000 km

  • 62.000 km

In het vorige verslag stond "saai", dit had betrekking op de kwaliteit van de auto, het is nu nog steeds "saai",
Na 62.000 km geen enkel probleem gehad. De auto vind ik nog steeds fantastisch rijden. Ook na lange afstanden stap je nog fris uit.
Onlangs in Praag geweest, en kon het niet laten om het uiterste uit de auto te halen op de A4, de top was 225 km/u, de auto blijft stabiel rijden,relaxed rijden is anders. Snelheden tussen de 180-200 rijd best wel lekker.
In Nederland op de snelweg altijd rond de 130 km/u, wat een heerlijke kruissnelheid is, weinig toeren, en erg rustig in de auto, moet je versnellen in de 6, dan gaat dat met het grootste gemak.
Niet één ding ?: Ik mis de goede aansluiting voor de i-pod, met weergave in het display.
Gemiddeld verbruik blijft hangen op 6.6 ltr/100 km
Resumé: Nog steeds zeer tevreden over de auto

  • 82.000 km

De auto bevalt nog steeds fantastisch. Problemen of onvolkomenheden zijn er niet.
Wat mij nog steeds uitstekend bevalt is de soepele motor. Onlangs volgepakt ( 5 personen, bagage, en bak op het dak naar Oostenrijk geweest,en de motor blijft dan ook nog fantastisch trekken. Cruisecontroll op 165 kmh,en je bent zo weer thuis.
Achterin is het ook prima verblijven.
Al met al 5 sterren voor de tevredenheid.
Nog 100.000 km te gaan,heerlijk, daarna zal ook ik gaan voor de de 20% bijtelling i.c.m. een 1.6 motor of iets dergelijks, moet er nu nog niet aan denken ;-(

Geen problemen

  • 101.000 km

Na iets meer dan 100.000 km, nog geen enkel probleem met de auto gehad, toch wel, n.l. een koplamp die kapot was, verder probleemloos.
Toch een paar opmerkingen:
**Afgelopen winter bij nat weer, en veel zout op de weg wordt het linker raam ( voorportier) overmatig vies, ook bij rijden met veel regen wordt het kijken via het linker spiegel moeilijk, het zicht naar achteren is dan slecht.
**De radio, die een uitstekende geluidkwaliteit heeft, heeft een slechte ontvangst,en het zoeken naar een alternatieve frequentie gaat slecht.
**De banden, 235 17 inch slijten snel, na 35.000 km zijn ze op.

Het verbruik is( sinds mijn zoon het huis uit is ) de laatste tijd gedaald naar 5.8 ltr / 100km, wat ik voor een 1500 kg wegende auto prima vind.

Al met al: Zeer tevreden met de auto, en echte aanrader !!

Op stap met de caravan

Sinds jaren weer eens op stap met een caravan, naar Italie en Frankrijk.
De caravan was van het merk Fendt en deze weegt leeg 1000 kg.
Een een eerdere review het koppel al besproken, en deze is gewoon uitstekend.
Met cc op 105 kmh trekt de mondeo tegen alle lange klimmen op op de autobahn zonder ook maar te hoeven terugschakelen ( op een enkele keer na dan ).
Ook het inhalen op lange klimmen gaf geen enkel probleem, even terug naar de 4, en de mondeo versneld dan zo naar 115 kmh, of hoger, geweldig.
Ook vanuit stilstand op steile hellingen geen problemen. Al met al een gaf de combinatie een zeer veilig gevoel, waarbij de gezegd moet worden, dat mede hierdoor de snelheid op de terugweg wel steeds iets hoger werd.

Geen bijzonderheden , of toch ?

  • 140.000 km

Na +/- 140.000 km en 2 1/2 jaar in de Mondeo te hebben gereden kan ik niets anders dan lof hebben voor deze auto.
Ik ben het niet gewoon geweest met mijn andere auto's, maar deze Mondeo is behalve dan voor de beurten niet in de garage geweest !!
Is er dan niets negatiefs ?
Toch wel en dat is iets waar ik mij mateloos aan kan ergeren en dat dus ook doe ,en dat is het cuppen van de achterbanden.
Stapelgek wordt ik van het lawaai dat de achterbanden maken ( zowel de zomer,- als winterbanden, van diverse merken).Het lijkt wel alsof er een helikopter op de achterbank staat.
Helaas, maar het de laatste banden, want in september gaat de auto weg, en daarom doet de leasemaatschappij er niets aan.
Het doet wel afbreuk aan het comfort.
Laat je de banden achterwege, dan blijft het een heerlijke auto, chapeau Mondeo.

De brief

  • 170.000 km

170.000 km

Het onvermijdelijke aanvraagformulier voor een nieuwe auto is binnen :-(.
De Mondeo heeft nu 170.000 km gereden en zoals ook boven al meerdere keren beschreven is de auto nog steeds probleemloos. Het probleem van het cuppen is er niet meer, ik rijd vanaf februari op winterbanden, en blijf dat doen tot het einde van het leasecontract, wel laat ik de banden om de 20.000 km omleggen ( diverse tips).
Na het verstrijken van een leasecontract kon ik mij iedere keer verheugen op een volgende, nieuwe auto, bij deze mondeo heb ik dat niet.
Is er dan niets negatiefs ?, nee eigenlijk niet.
Nog steeds geen piepjes of kraakjes of andere ergernissen, gewoon een fantastische auto.
Gelukkig kan ik met deze auto nog een keer samen met de caravan op stap.
Momenteel ben ik mij aan het oriënteren op een andere auto, waarbij de keus beperkt wordt tot een auto uit het VAG concern.
Golf te klein, Jetta te saai, Audi A4 te duur,Skoda SuperB te groot, Seat geen optie => Dus wordt het een Passat "Slowmotion".Een mooie auto, maar wanneer je de 140 pk 3 jaar gereden hebt, is de 105 pk een teleurstelling, maar ja alles went.
Voorlopig nog genieten tot eind augustus.

Nieuwe auto

  • 176.000 km

"helaas", de knoop doorgehakt en nog net op de valreep voor 01-07 een nieuwe auto besteld uit voorraad bij Pon, en het is een VW Passat 1.6 TDI Bluemotion Variant in een highline executive uitvoering geworden. Levering half augustus.
Gelukkig nog eerst met de caravan op vakantie met de Mondeo.

Aufwiedersehen

  • 186.000 km

Met gemengde gevoelens afgelopen donderdag afscheid genomen van de Mondeo.De auto heeft 3 jaren dienst gedaan, en heeft mij geen enkele keer in de steek gelaten, sterker nog op een paar lampjes na is er niets kapot geweest. De auto deed het altijd. Bij inlevering waren zelfs de vloermatten nog in uitstekende staat. Piepjes en kraakjes waren er niet, kortom:
Het waren 3 fantastische jaren. Diegene die deze auto koopt zal er nog veel plezier aan beleven.
De auto is ingeleverd bij een volkswagen dealer alwaar de nieuwe Passat variant 1.6. TDI executive highline klaar stond, in de kleur black aok brown, ook een mooie auto, maar of deze het ook zo goed zal doen als de Mondeo ?

Bovenstaande is het laatste betreffende de Mondeo, .m.a.w. aufwiedersehen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.