Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 140pk Titanium (2008)

autoreview

Ford Mondeo
Ford MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord Mondeo WagonFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord Mondeo persintroductieFord Mondeo

Signalement

UitvoeringMondeo Wagon 2.0 TDCi 140pk Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf139.000 km
KM-stand laatst154.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ruimtewonder!

  • 139.000 km

Ik heb deze Ford Mondeo (2008) nu ruim 7 maanden als leaseauto en heb er inmiddels 30.000 km mee gereden. Tijd om u mijn ervaringen te vertellen.

Waarom een Mondeo?
Voor deze auto had ik een poolauto, een Audi A3 Sportback 2.0TDI 140 pk Ambition Businessline. Deze auto reed echt superstrak, maar had te weinig ruimte in verband met de aanstaande gezinsuitbreiding. Een collega van mij bleek een Mondeo Stationwagon te hebben, maar had de ruimte niet nodig. Zodoende was een ruil snel gemaakt.
Bij de ruil vielen een aantal dingen meteen op. Ten eerste de gigantische (laad)ruimte van de Mondeo. Daarnaast ook het comfort van de auto.

Kenmerken:
Mondeo Stationwagon 2.0 TDCi 140 pk Titanium. Er zitten de volgende opties op:
Zwarte metallic lak
Zwart leren bekleding (achteraf gemonteerd)
Parrot carkit
Gordijntjes in de achterportieren

Pluspunten:
- Gigantische ruimte. Voorin heb je zeer veel arm- en voetruimte. Op de achterbank is het voor de benen echter maar gemiddeld. Het 'unique selling point' van de Mondeo is echter de bagageruimte. Daar past echt alles in. En ik kan het inmiddels weten met een kind van net 1 jaar... Nota bene Er zijn op papier kofferruimtes die groter zijn dan die van de Mondeo, bijvoorbeeld de Superb en de Passat. Echter, qua vloeroppervlakte halen deze het bij lange niet bij de Mondeo. De laadvloer is bijna vierkant. LxB = 1.15 m X 1.20 m. Bij een Superb is dat circa 1.01 m x 1.05 m (de bak is dus erg hoog). Qua oppervlak scheelt dat 25%! Ik vind dat veel en zet persoonlijk liever dingen naast elkaar dan op elkaar.
Wij krijgen er met gemak in: MaxiCosi onderstel van een buggy, zitgedeelte daarvan, twee keer een trolly, campingbedje, luiertas, tas met kleren van onze zoon en één met speelgoed plus een kist van 60x40x40cm. En dat dus zonder stapelen en moeilijk doen.
- Comfort: de auto is redelijk stil en ligt mooi op de weg. Niet zo strak als de Audi met sportonderstel overigens. Alleen dwarsrichels vindt de auto niet zo fijn. De stoelen zijn heel ruim en comfortabel. De zittingen zijn lang, waardoor je bovenbenen goed ondersteund worden. De stoelen kunnen niet heel laag gezet worden.
- Stereo: zeer goede standaard stereo-installatie (CD6000). Ik vind dat zelf noodzakelijk. Strak laag, ook bij hoge volumes waarbij het geluid niet 'vol' loopt en goede tweeters. Véél beter dan de baggerset in de Audi (rest van de auto wel top overigens).
- Bouwkwaliteit: ik heb de auto gekregen 'met een verleden'. Hij had al 110.000 kilometer gelopen. Desondanks nergens een kraakje of piepje te horen. Ook geen enkele storing of mankement in 30K kilometer.

Minpunten:
- Motor: de Ford diesel is duidelijk de mindere van het VAG-equivalent (sorry voor diegenen die geen VAG-fan zijn...). Je hoort de motor veel duidelijker dan in de Audi. Daarnaast heeft ie een relatief smalle powerband. Onder de 1500 à 1700 rpm is er protest (dreunen) en gebeurt er weinig. Daarboven trekt de auto super tot aan 3500 rpm. Dan is het over met de kracht. Doorhalen heeft geen zin, schakel op en je zit weer in het ideale gebied. De Audi, maar ook andere VAG-diesels, zijn ook niet kien op toeren onder de 1500, maar gaat beter dan bij de Mondeo. Maar, doorhalen tot 4500 toeren gaat veel soepel en je krijgt dan nog steeds extra kracht.
- Verbruik: met een niet sportieve rijstijl scoor ik niet beter over 30K kilometer dan 6,0 liter op 100 km, dus 1:16,7. Ik rij op de snelweg rond de 125 op de teller en op de autoweg meestal met 115 op de teller (A15, bijna geen flisters ;-) ). 85% van de kilometers maak ik op de snelweg. Daarbij geeft de boordcomputer een zeer vertekend beeld, namelijk 5,5 liter op 100 km, een afwijking van bijna 10%! Dat deden mijn Fiat Bravo en Alfa 147 echt veel beter (afwijking 1 à 2 procent).
- Dashboard: over smaak valt te twisten, maar ik vind het FordConvers+ dashboard niet mooi (lees: lelijk), ik had liever de normale meter gehad, echt veel mooier. Het went inmiddels wel wat overigens. De lau-out is chaotisch en de meters niet goed afleesbaar. Daarbij is de toerenteller een 'halve maan' en dat hoort niet: die moet gewoon rond zijn. Het infodisplay laat zich niet makkelijk bedienen, je moet eerst door allerlei tabbladen met de knoppen op het stuur. Vervolgens kom je in zeer kleine menu's (qua instelmogelijkheden). Dat doen veel merken veel makkelijker met veel meer mogelijkheden. Zo kan ik er bijvoorbeeld niet voor kiezen om het verbruik te laten zien als 1:x km. Alleen Y liter op 100 km is mogelijk. Ook het resetten van de dagteller duurt lang (waarom niet een drukknopje?).
- Airco: al eerder genoemd, maar toch: de airco heeft het op sommige dagen moeilijk om het, op redelijke termijn, koel te krijgen. Het zal wel met de geografische positie te maken hebben, maar de eerder genoemde Italianen waren beide in no time tot huiskamertemperatuur afgekoeld.
-Inbouwleer: tegenwoordig veel mooier leer te koop gelukkig. Het huidige leer is hard en dik. Hierdoor gaat het leer 'kraken' waar het het plastic raakt. Invetten heeft zin, echter na 3 weken begint het weer...

Conclusie:
Voor onze persoonlijke situatie (man, vrouw, kindje van 1 jaar en 1 op komst) een ideale reisauto met zeeën aan ruimte. Je gaat, in deze klasse, niet ruimer krijgen, zeker niet voorin en in de kofferbak.
Het is niet het mooiste jongetje van de klas (dashboard) en de auto is ook niet vreselijk zuinig.

Toekomst:
Over een maand moet ik een nieuwe lease-auto kiezen. Ik wil dan graag een stationcar met 20% bijtelling. Inmiddels is de shortlist teruggebracht tot 2 opties: een Mondeo met 1.6 TDCi als Titanium Business of een Superb Combi 1.6 TDI. Beide auto's hebben hun voordelen en nadelen. Van de Mondeo zal u het inmiddels duidelijk zijn.
De Superb vind ik mooier (binnen en buiten). Heeft meer ruimte op de achterbank en is 'legaal' te tunen via ABT tot 125 pk/285 NM. Nadelen zie ik echter ook, namelijk slechts een 5-bak en de kleinere kofferruimte (qua oppervlakte dus).
Allemaal luxeproblemen... Ik zal u mijn definitieve keuze over een tijdje laten weten.

Het wordt weer een Mondeo!

  • 148.000 km

Inmiddels is de kogel door de kerk: het wordt weer een Mondeo!
Ik was helemaal geen Ford fan, maar deze auto is vooralsnog zeer betrouwbaar en met name zeer ruim. Daarom wordt de volgende leaseauto een Mondeo Wagon 1.6TDCI ECOnetic Lease Titanium. Als het goed is mag ik deze rond 21 mei 2012 ophalen.

De huidige Mondeo doet het nog steeds erg goed: geen enkel probleem gehad de afgelopen 9000 kilometer.
Het verbruik is continu rond de 5,9liter op 100 km (1:17). Dit is zowel op zomer als winterbanden! Ik vind het niet goed en niet slecht. Maar je komt met de 70 liter tank wel 1100 km ver! Ben erg benieuwd wat de nieuwe gaat doen, maar gezien alle reviews vrees ik niet veel zuiniger: ik hou u tzt op de hoogte.

Met het monteren van de zomerbanden (waaronder 2 nieuwe Continental PremiumContact 2) is de Mondeo weer superstrak in de bochten: echt veel beter dan met de wintersloffen, waarop het soms toch zwabberen en dweilen was.
Algemeen rijdt de Mondeo heel fijn: koppeling geeft precies genoeg tegendruk, schakelen gaat zeer precies en kan ook snel. Dat heb ik bij andere auto's slechter gehad. Sturen gaat met goede tegedruk, alhoewel het stuur mij iets te dun is. In de nieuwe Titanium is het stuur flink dikker wat het comfort verhoogt.
Daarnaast genieten we nog steeds van de enorme ruimte. In de kofferbak kan echt heeeeeel veel naast elkaar.

Zijn er dan ook nadelen?
- motor bromt en resoneert in 4/5/6 tot wel 1700 rpm.
- niet superstil.
- grote draaicirkel (12 meter!), verkijk me er nog steeds op...
- erg breed, wat parkeren er niet makkelijker op maakt.
- verwarming: in de winter soms iets te koud en in de zomer soms te warm in de auto bij zelfde temperatuurinstelling.

Afscheid: le roi est mort, vive le roi!

  • 154.000 km

Na iets meer dan 154.000 km was het tijd om deze Mondeo uit te zwaaien terug naar de leasemaatschappij. Ik heb er in 11 maanden 45.000 probleemloze kilometers mee gereden.
Zo probleemloos dat ik, terwijl ik echt geen Fordfan ben, weer een Mondeo heb besteld: een 1.6TDCi ECOnetic Lease Titanium Wagon. Er is dus een inmiddels een nieuwe koning. In het kort: Ford heeft echt veel verbeterd met de facelift eind 2010. Ik vind de Mondeo een ondergewaardeerde auto. In de nieuwe review (eerst wat km's maken!) zal ik de verschillen toelichten.

Voor nu een korte conclusie.
De Plussen:
+ Enorme ruimte overal; m.n. kofferbak, zie eerder in dit review
+ Toch wel levendige motor
+ Goede algemene bediening, m.n. versnellingsbak
+ Hoge mate van comfort
+ Goede standaard stereo
+ Betrouwbaarheid: niets kapot en geen enkel kraakje!

De Minnen:
- Verbruik: over 45K km exact 6,05 liter per 100 km = 1:16,53. Ik rij dagelijks 115 km woon-werk, waarvan 100 km snelweg en de rest 80 km en 50 km weg. En ik rij 115 waar je 100 mag en 128 waar 120 is toegestaan (op de teller).
- Smalle powerband motor en brommen onder de 1800 rpm.
- Geen parkeersensoren
- Airco heeft het soms lastig bij hitte
- Mijn vrouw kan moeilijk bij kind in autostoeltje (tsja...)
- Zeer weinig instelmogelijkheden tripcomputer en ConversePlus (nog steeds niet echt aan gewend)
- Licht gaat niet automatisch uit overdag bij uitschakeling contact.
- Regensensor te snel op snel wissen (ook in traagste stand)

Over een paar weken review van de nieuwe Mondeo op deze plaats. Bedankt voor nu.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.