Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 140pk Titanium (2007)

autoreview

Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 140pk Titanium (2007)

Signalement

UitvoeringMondeo Wagon 2.0 TDCi 140pk Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Vanaf de introductie waren wij al vrij aardig gecharmeerd van de nieuwe Mondeo.
De styling is er ten opzichte van het vorige model (en onze vorige auto) enorm op vooruit gegaan. Na diverse Fords te hebben gereden was het ook snel duidelijk dat dit de opvolger moest worden, en dan begint het uitzoeken en vergelijken.
Dat het de titanium uitvoering zou gaan worden stond vast, toch net iets moderner.
De keuze voor de motor was wel een kwestie van rekenen. Mocht het oude model met de 2liter benzine nog 1800 kilo trekken, de nieuwe moet het doen met 1600 kilo. Voor de caravan die wij hebben (maximaal beladen 1700 kilo) gewoon te licht. De auto is zwaarder en de motor heeft hetzelfde vermogen, waarmee hij de caravan wel trekt maar niet echt overhoudt door de steile bergen. Voor alle duidelijkeheid, er zijn vrijwel geen autos in deze prijsklasse die meer dan 1500/1600kilo mogen trekken.
Dan blijven er twee motoren over, de heerlijke 2.5T en de 2.0tdci.
Een benzine en een diesel, qua aanschaf zijn ze bijna gelijk, wegenbelasting en verbruik is een ander verhaal. Na een poosje wikken, wegen en rekenen zijn we toch voor de 2.0 tdci 140pk met een 6-bak gegaan met de volgende opties:
Titanium met X-pack, kleur: thunder metallic, visibility-pack I, parkeersensoren voor- en achter, sony radio, inklapbare binnenspiegels en een trekhaak.

Na de eerste 5000 kilometer kunnen we zeggen dat ze het bij Ford weer geflikt hebben. Weer luxer, weer comfortabeler, weer een betere wegligging en als beste punt de afwerking. Alle materialen voelen zoveel beter aan en de onderdelen sluiten vrijwel naadloos op elkaar aan.

De stoelen zitten erg goed en hebben een goede zijdelingse steun. Samen met het stuurwiel wat lekker ver uitschuifbaar is, is de juiste zitpositie snel gevonden.
Ook achterin is de zit prima, zelfs met mijn 1.85m kan ik bijna languit zitten en dat heb ik niet bij veel autos. De uitklapbare middenarmsteun achterin is tevens voorzien van een opbergvakje en bekerhouders.
Bij het X-pack zit tevens de leder/alcantara bekleding en zijn de voorstoelen van stoelverwarming voorzien. We gebruiken dit bijna niet maar zo nu en dan is het weleens lekker.
Verder hoef ik niet te vertellen dat de laadruimte groot is. Heel groot.

De auto komt tot leven met een druk op de startknop, leuk speelgoed maar ik vraag me af hoelang het duurt voordat er storingen optreden. Geef mij maar gewoon een sleutel. Tussen de meters gaat het Fordconvers+ scherm aan, dit is een soort tv schermpje waar oa de boordcomputer, radio en diverse instellingen op te zien zijn.
De resolutie van het scherm is zeer hoog en met de knoppen op het stuur is het vrij eenvoudig te bedienen. Nadeeltje is dat je in het donker de dashboard verlichting weer moet dimmen in verband met het felle licht. Overdag moet deze verlichting weer op standje hoog.
De 2liter tdci is erg stil, ook bij de koude start is er vrij weinig te horen (voor een diesel dan). De 6 versnellingbak schakelt lekker direct en de slagen zijn kort.
Met zijn 140pk en 340nm (overboost) koppel is het een heerlijke motor die echt veel kracht heeft en erg soepel loopt. Als je je gas intrapt bij de tussensprintjes gebeurt er ook daadwerkelijk iets. Iets wat we bij de benzine versie gewoon misten.
Lang leven het koppel laten we maar zeggen. Het verbruik ligt volgens de boordcomputer rond de 6.2L/100km (1op16) maar die is wat optimistisch. Bij het tanken, wat overigens met het easy fuel systeem gaat waarbij je geen verkeerde brandstof kan tanken komen wij op ca 1op15, erg veel meer zal er niet inzitten, wat overigens niet slecht is voor een relatief zware auto.

De wegligging is zeer goed. Erg communicatief, waarbij de stuurbekrachtiging niet al het werk voor je verricht en je dus altijd exact voelt wat er onder je gebeurt.
In combinatie met de 235 banden kan je bochten serieus hard nemen, en is overhellen hem vreemd. Ze hadden een naam hoog te houden en dat is Ford dan ook wederom gelukt.
Wel is de auto iets wat onoverzichtelijk. Hij is gewoon erg groot en de parkeersensoren zijn geen overbodige luxe. Deze hebben hun werk al bewezen.

Kortom tot op heden zijn we zeer tevreden met de auto.

Update 24-06-2008:
de teller staat momenteel op 14000km en de auto bevalt nog steeds heel erg goed.
Tijdens de vakantie door de franse alpen met een caravan van 1400-1500 kilo heeft ie zicht bewezen als een zeer goede trekauto. Zeker ten opzichte van zijn voorganger met de 2 liter benzine-motor. Wat is die diesel een heerlijke sterke stille motor. Verbruik lag in de vakantie rond de 1op10 wat erg netjes te noemen is.
Verbruik normaal blijft zo rond de 6,3l/100km (ca. 1op16), maar dan moet je niet te gek doen en behoorlijk rustig rijden.

Kortom een genot om in te rijden op de bij de problemen genoemde problemen na.

PROBLEMEN

Zoals verwacht, de elektronica voor het starten weigerde. Het bleek een bekend probleem want bij de garage wisten ze meteen wat het was en werd een update ingeladen.
De auto herkende de sleutel niet meer en weigerde dienst. Na een kwartier wachten lukte het echter wel weer. Erg vervelend maar keurig opgelost door de dealer.

Update 24-06-2008:
Na de update dachten we van het startprobleem af te zijn maar niets is minder waar.
We zijn zon 3-4 keer terug geweest en na 4 updates heeft de auto soms nog steeds geen zin om te starten. Het begint bijna te wennen.
Door de nieuwste update hebben we nu wel de huidige verbruik optie in het convers+ systeem. Leuke gadget voor erbij.

Verder gaf de boordcomputer na 8000km aan dat de olie ververst moest worden.
Uit voorzorg is dit door de garage gedaan.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.