Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 140pk (2009)

autoreview

Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 140pk Trend (2009)

Signalement

UitvoeringMondeo Wagon 2.0 TDCi 140pk Trend
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf104.000 km
KM-stand laatst176.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Verse Mondeo

  • 104.000 km

Na 4 jaar trouwe dienst van de oude zwarte Mondeo was het tijd voor iets nieuws. Gelukkig was er in het leasepark van de werkgever direct iets gebruikts beschikbaar.
Geen probleem, want de specs waren OK.

Het gaat hier om een Actiemodel. De specs zijn op Titanium niveau, behalve op wat kleine details na. Prima, want dat houdt de fiscale waarde laag. Er wordt al genoeg afgedragen aan de boeven in Den Haag.

Eerste indrukken:
- snel (140 PS diesel)
- onoverzichtelijk (voorkant niet zichtbaar)
- gevoelloze besturing
- teveel schermen op/rond het dashboard met dubbele informatie

Tov de oude Mondeo was dat wel even wennen. Maar tijdens de vakantie naar Zwitserland, net zoals bij de oude Mondeo, nimmer teleurgesteld geweest in de beschikbaarheid van power. Dat is wat ik wilde en dus ook wat ik kreeg.

Het was tov de oude Mondeo duidelijk een modernere auto. Niet per se een betere.

Verbruik? Voor de 120K beurt zat ik rond de 6,5l/100km. Na de beurt (met update boordcomputer) ging het verbruik ineens naar de 7,4l/100km.
Dat was dan wel met flink veel autobahn kms en NL kilometers in de late avonduren (kruissnelheid 160 km/h).
Inmiddels, na de nodige bekeuringen :-), wat rustiger gaan rijden. Met kruissnelheid ergens tussen 130 en 150 haalt ie 7.0l/100km.

Over de boordcomputer

  • 104.000 km

Voor wat de boordcomputer, de radio en de navi in het bijzonder kan ik kort zijn: Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.

De User Interface is niet ontworpen met de mens als uitgangspunt. Het is een onoverzichtelijk rommeltje waarbij je soortgelijke functies op verschillende manieren en knoppen moet benaderen.

De info op het hoofdscherm wordt nog eens dubbel getoond op het dashboard. Totaal overbodig. Letters van belangrijke info zijn te klein.

De Navi is een ander verhaal. Qua overzichtelijkheid van de kaarten ook niet best.

Al vier keer mee terug geweest naar de garage. Navi was de weg kwijt (icm uitval raammechanisme linkerraam). Na een software update leek dat verholpen te zijn totdat het weer gebeurde. Toen bleek dat de antenne defect was. Vervolgens werkte de navi nog steeds niet en bleek de kabel doorgeroest te zijn. Deze kabels zijn tijdelijk echter niet leverbaar, waardoor een alternatief moest worden gebruikt dat niet alle diensten kan aanleveren aan de boordcomputer. Daarvoor ben ik nu ook al weer 2 keer teruggeweest en bij de volgende keer gaan ze nog een aanpassing doen. Slordig.

Mijn tip: laat die standaard Ford Navi en boordcomputer lekker links liggen en neem de standaard radio en koop een TomTom los erbij.

120K beurt

  • 121.234 km

Tijdens de 120K beurt is er het volgende aangepakt naast standaard onderhoud:
- elektrisch raammechanisme
- navi software update
- remblokken voor
- ruitewisser
- diverse lampjes
- koplampinstelling (na vervangen lamp voor nodig geweest)

Op zich niet heel gek.

Oliegeur

  • 127.242 km

Op zich vrij weinig gereden vanwege veel vliegen deze periode.
Toch kreeg de Mondeo last van een bekende Renault-geur: olie.
Bij de Renooitmeer duidde dat op lekke olietoevoer en zo ook bij de Mondeo.

Vervangen:
Retourleiding
Inlaatspruitstuk

Daarna was deze geur gelukkig weer verdwenen.

En daarnaast nog wat kleine probleempjes (waaronder die Naviantenne)

140K beurt

  • 141.000 km

Tijd voor de 140K beurt. Er was weer een niet geringe lijst aangeleverd. Oa Cruise Control die het niet deed zoals moest, Navi die regelmatig de weg kwijt is, hoog olieverbruik, excessieve roetwolk en nog wat kleinere dingen.

De afgelopen weken regelmatig lange autobahnritten gemaakt en dat heeft mijn rijplezier wel verhoogd overigens. Tot 180 km/h doet ie goed mee. Daarna wordt het wat lastiger.

Wel weer een paar keer teleurgesteld geraakt in de navi qua routeaanwijzingen bij lange files. Vandaar dat er wellicht veel Mondeos in de file staan. Als alternatief houd ik er nu Google Maps op de telefoon bij. Daar heb ik inmiddels meer vertrouwen in dan dat ding dat in de Ford is ingebouwd. De volgende keer geen (Blaupunkt) navi meer voor mij in een Ford.

Afgelopen maanden regelmatig de olie gecheckt en over de afgelopen 20K km heb ik er 1,5 liter olie bij moeten gooien. Een mogelijkheid die ik niet uitsluit is dat bij de vorige beurt er te weinig olie is toegevoegd of helemaal niet ververst is geweest. Ook heb ik flink over de autobahn lopen toeren wat de motor ook niet altijd lief vindt. De garage heeft hier niets voor kunnen vinden. Taak voor de komende tijd is om het olieverbruik regelmatig te checken en bij te houden wat je met de auto hebt gedaan.

Ook voor de grote hoeveelheid rook heeft men niets kunnen vinden. Op zich vind ik het ook niet zo erg. Altijd leuk om in het donker als je voor een Prius rijdt even terug te schakelen en een flinke dot gas te geven.

Voor de cruise control heeft men ook niets kunnen vinden. :-| Wel doet ie 't nu weer goed. Vreemd.

Voor de rest is het allemaal onder de 140K beurt afgehandeld. We rijden weer vrolijk verder. Totdat de Navi weer eens de weg kwijt is...

Weer ingeleverd

  • 176.000 km

Inmiddels is de auto ingeleverd. Nu even tijdelijk een klasse lager en pas nu merk ik hoe fijn de Mondeo eigenlijk reed. Heerlijke stoelen. Hele fijne NewtonMeters en compleet uitgerust.

Toch tussen de 141000 en de 176000 het nodige meegemaakt.

Bij de 160km zijn de wiellagers vervangen. Na de banden en de velgen te hebben gecheckt bleek dat de oorzaak te zijn van een vaag en irritant geluid.
Ook is er nog eens naar de navi gekeken. Die was nog steeds regelmatig de weg kwijt.

Daarvoor korte tijd later daarvoor weer terug naar de garage gegaan. Nog een keer werd de buitenantenne aangesloten en de binnenantenne aangesloten. Dat bood zeer tijdelijk verlichting, maar eigenlijk was het ding niet opgewassen tegen haar taak: iemand door het verkeer loodsen. Met name in Luik en Antwerpen was het bal.

Rond de 167000 km kreeg ik te maken met een motorstoring melding. Het bleek te gaan om de roetfilter. Die zat vol. De leasemaatschappij had er bewust voor gekozen om die niet volgens voorschriften bij een vorige grote beurt te vervangen. Maar nu was ie toch vol. Maar goed, dat ding is vervangen en tegelijkertijd is er weer gekeken naar de navigatie. Die liet mij nog steeds te vaak in de steek.

Rond 169000 kreeg ik een andere motorstoringsmelding. Het ging hier weer om het roetfilter. En daarnaast een melding over olie die ververst moest worden (terwijl het peil voldoende was, en de olie bij 160000 km beurt ververst was).
Olie voor de zekerheid toch maar ververst en de meldingen gereset. :-X

Bij 171000 kwamen de meldingen weer terug. Roetfilter en olie verversen. Thermosstaathuis vervangen. Ook nog eens naar de navi gekeken.
Bij deze keer hebben ze de bedrading aan het navi apparaat zelf nog eens opnieuw vetvrij gemaakt en zo goed mogelijk aangesloten. Probleem dat de navi de weg kwijt raakte was omdat ie maar een klein aantal sattelieten kon vinden. We hebben er het maximale uit gehaald. Tijdens de hierop volgende vakantie ging het eigenlijk wel goed en is de navi (en dus wij) niet de weg kwijt geraakt. De garage denkt dat het dan toch aan het apparaat zelf ligt. Maar we hebben er verder geen tijd meer aan verspild.

Tijdens de vakantie (rond de 175000 km) heb ik wel weer die motorstoring meldingen gekregen (filter en olie). Was er eigenlijk wel klaar mee. Gewoon mee naar huis gereden door de Alpen.

Nu ingeleverd en klaar. Ondanks het gezeik met die navigatie en die foutmeldingen, achteraf, een heerlijke auto.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.