Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 130pk Trend (2003)

autoreview

Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 130pk Trend (2003)

Signalement

UitvoeringMondeo Wagon 2.0 TDCi 130pk Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf187.000 km
KM-stand laatst330.002 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nooit meer bij een bedrijf!

  • 187.000 km

Daar stond ik dan, met een beperkt budget was ik op zoek naar een stationwagen voor mijn vrouw en kind. Zelf ben ik van de Opel maar mijn vrouw wilde absoluut niet hieraan omdat ze de wagen niet mooi vond. In het verleden was ik al gek van de Focus en al gauw kwam ik ook hierbij uit. Echter deze motoren 1.8tddi waren mij ietwat luidruchtig en met de roest rondom de deuren was het ook niet al te best. Na een beetje marktplaatsen op een dooie woensdagmiddag kwam ik ineens bij deze Mondeo uit. Ik besloot te gaan kijken en toen ik aankwam stond ie daar. Had een klein deukje in de deur en geen wieldoppen. Echter hier kijk ik doorheen. Ik was na een kleine proefrit verkocht en kocht de auto. Onderweg naar huis rookte de auto wel wat maar dacht dat dit kwam door het lange stilstaan. Echter in de avond op weg naar het werk viel het vermogen weg en kwam ik niet meer boven de 60 uit met veel rook. De anwb vertelde mij dat de wagen een paar weken ervoor ook al voor dit probleem was geweest en dat de EGR klep defect was. Ik ben redelijk technisch dus heb de EGR klep afgedopt en buiten werking gesteld. Tevens het complete inlaattraject gereinigd helaas geen resultaat. Ik wilde de auto retour doen maar de verkoper wilde er niet aan. Hij wilde een gezamelijke oplossing want hij " wist er niet van" . Afgesproken de kosten te delen. Bij het uitlezen bij de Ford dealer kwam er geen probleem naar voren maar na enig zoeken op internet kwam ik uit op het TDI forum van VW. Hun zeiden dat je de katalysator ook leeg kon slaan. Een paar dagen later naar de garage en de katalysator leeggeslagen....

Maar toen....Na een dikke laag roet op het wegdek...

WAT EEN GENOT!!! De katalysator was gewoon verstopt en voor 12 euro was ik klaar! De auto rijdt als een trein en totaal geen problemen! De turbo fluit heerlijk en kan het menig persoon aanraden! Heerlijk dat doortrekken! Echter wil ik nog wat vermogen onderin. Daarom overweeg ik te chippen.

Achterkant klappert wat. en facelift!

  • 197.000 km

De auto rijdt nog steeds uitmuntend. Geen negatieve punten te melden op een rammel aan de achterzijde na. Ford kan niets vinden maar mogelijk iets van rubbers. Niets waar ik me zorgen om maak. Ik zoek het nog uit via het mondeo forum.

Verder de gille vervangen door de chromen van het facelift model en de knippers aan de zijkant vervangen voor transparant wit. Ziet er vele malen beter uit! Tevens wieldoppen gekocht!

Heerlijk!

  • 208.000 km

Heb nu ruim 20000 erop zitten en rijdt nog steeds voortreffelijk! Ik heb nog nooit een station gereden die zo lekker rijdt! Ik rij gemiddeld 1:17 maar voor een wagen van 1447kg vind ik dit geen probleem. Wat de auto mij biedt mag wat kosten!

Verder komt binnenkort in maart de APK. Tegen die tijd een update!

de winter overleeft!

  • 209.000 km

Het was de afgelopen dagen flink koud en de Mondeo heeft zich goed gedragen. De ABS werkt uitmuntend in noodsituaties en gladheid en heeft me een paar keer het zweet bespaard, dit mede door weggebruikers die bij de minste sneeuwval van menig zijn dat 40 rijden op een snelweg veilig is. Ik praat hier dus niet over een bezaaid wegdek maar de eerste sneeuwvlokjes die vallen. Vooral bij de strenge vorst van -19 vroeg ik me af hoe de auto zou reageren. Starten en gaan! Je merkt wel dat de auto echt warm moet worden om alles dan weer een beetje soepel te laten gaan. Vooral de schakelbak was in de ochtend vrij stug. Dit was wel weer snel weg. Ook was de centrale deurvergrendeling in winterslaap gevallen. Als ik de deur opende duurde het soms even voor de andere deuren reageerden. Ook een paar keer op de snelweg gehad dat de cv spontaan een klik gaf. Zal wel aan de kou liggen. Het is nu namelijk niet meer.Verder heb ik geen rpoblemen ondervonden en heeft mijn kilometervreter zich uitstekend gedragen

Ik heb de verbruiksmonitor aangezet en gemiddeld gebruik gemaakt van de cruisecontrol bij een gemiddelde snelheid van 110km/u.

De APK

  • 209.800 km

Vandaag heeft de Mondeo de eerste APK gehad tijdens mijn bezit. Ondanks dat ik door de rammel aan de achterkant problemen had verwacht is de auto op 4 lampjes na goed door de keuring gekomen. Verder alleen een aantekening op de voorste remschijven maar dat was voor later. Kan weer een jaartje door!

Kleine aanvulling

  • 216.800 km

Sinds kort rustiger gaan rijden. Eerst reed ik 5.8 op 100km. Dit is nu teruggebracht tot 4.9 door alleen nog maar 100 te rijden en niet meer 120. Dit zorgt ervoor dat ik ruim 200km meer op een tank kan rijden. Het loont dus! Ik rij nu 1100km op een tank!

Een paar kosten...

  • 230.000 km

Bij deze kilometerstand heb ik een paar problemen aan de lijve moeten ondervinden. Ik zal een kort lijstje opnoemen.

haakse turboslang gescheurd, op de sloop een tientje
krukaspoelie naar de vaantjes, te herkennen aan een stevig getik dat vanaf de aandrijfriem komt naast de motor. Nieuwe poelie kostte me 95euro en een brug huren 12,50. Ik plaats alles zelf.


Nu de grote turboslang onder gescheurd. Ook deze moet ik gaan vervangen. Nog geen tijd voor gehad. Even als noodoplossing opgelost met ty wraps.

Verder rijdt de auto gewoon uitstekend en heb ik nog geen bijzonderheden te melden.

We tuffen rustig door

  • 242.000 km

De auto houdt zich nog steeds uitstekend. Pas geleden alleen de kleine thermostaat vervangen. Dit is een veel voorkomend probleem maar als je handig bent met 3 tientjes opgelost. Verder moet ik de deuren eens nakijken. Op afstandbediening reageert alles maar met sleutel in de deur alleen de bestuurderszijde. Pas geleden bij een verhuurbedrijf een cleaner gehuurd en het interieur gereinigd. Weer als nieuw! Auto start altijd, geen nukken gelukkig en problemen met injectoren of koppelingen nog niet gehad! Verbruik volgens BC is gemiddeld 5.4 liter op 100 km. 1 op 18 dus en daarvoor rij ik echt niet met een fluwelen voetje. Zeker netjes voor deze kilometerstand! Voel me nog steeds verwend met deze (wat ik nog steeds niet begrijp ongelofelijk goedkope) auto!

De APK is er weer...

  • 251.000 km

Het was weer zover. De APK moest gedaan worden. In verband met de rammel aan de achterkant heb ik de stabilisatorstangen vervangen. Dit mocht helaas niet baten. Ik heb de rammel nog steeds. Ik heb wel gehoord dat de schokbrekers aan de bovenzijde wat kunnen rammelen maar als ik moet kiezen tussen veel geld uitgeven voor iets wat verder goed werkt en ik niet eens weet of dit het zeker is hou ik de rammel nog wel even. Het kunnen namelijk ook rubbers zijn van verbindingsstangen. Het is nog onbekend wat het is dus. Verder had het hitteschild losgelaten en die heb ik weer opnieuw vastgezet met grotere ringen.

Op het moment van de APK zat ik m aardig te knijpen. Waarom? Je weet nooit wat er mis is met je Mondie. Uiteindelijk het verlossende woord. Hij is geheel goed, we konden echt niets vinden! Vorig jaar hadden ze nog een opmerking over de remschijven dat daar wat roest op zat. Bij tussentijdse controle heb ik deze roest eraf gehaald en schoongemaakt

Ik ben weer blij. Tot de volgende review!

Daar is ie weer...De nieuwe APK!

  • 290.000 km

Zo na een lange tijd weer een verslag over de Ford. Veel hoef ik er niet over te zeggen behalve dat ik nog elke dag geniet van die wagen. Vorige week moest ik weer voor de APK. Zoals altijd zit je dat telefoontje af te wachten wat er moet gebeuren. Zo ook deze keer. Mijn telefoon ging:

AFGEKEURD :(
Waarom?
Overmatige olielekkage
Remslangen achter canvas zichtbaar
Deur rechtsachter ging niet meer open van binnen(geen kinderslot)
Remleidingen achter opnieuw tectyleren

Kosten? Zou neer komen op 260 euro. Hij wist niet zo te vertellen wat er met het slot was maar paneel moest er af en dan kijken wat ze tegen zouden komen.

Gelukkig durf ik een Mondeo te rijden omdat ik twee linkerhanden heb en dat is ook het voordeel; ik ben namelijk links.

Remslangen gekocht bij de autozaak(30 euro ong)
Nieuwe vloeistof om alles maar gelijk te doen, 10 euro
Deurpaneel geopend en gezien dat t handvat gebroken was. Kosten: 5 euro op de sloop
Overmatige lekkage? Vermoedelijk een van de turboslangen die wat lekt. Kosten: 50 cent voor een spuitbeurt en een schroevendraaier om het aan te draaien.
Tectyleren voor die 15 euro maar laten doen.
APK 20 euro
O ja en een paar uurtjes werk op de parkeerplaats;)

Rekensom: 260-80,50= besparing van 179,50. Das weer mooi! We mogen weer een jaartje vooruit. Verder de remmen nog bekeken. Ook dik in orde. Binnenkort de gloeibougies maar vervangen. Denk er ook aan om de injectoren te laten bekijken omdat de auto koud wat nukkig is in de zin van lichte hikjes en warm gewoon goed. Luchtmassameter is goed, EGR dicht, Beurt gehad en reiniger haalt ook niets uit.

Verder nog steeds een wereldbak! Ik ga er weer een jaar mee door.

Update

  • 307.000 km

Inmiddels zijn we de 307000 gepasseerd en we gaan nog steeds lekker door. De wieldoppen die eraf bleven vliegen zijn inmiddels vervangen voor 5 spaaks velgen. Leuk detail: Ik bleef onbalans in de velgen houden. Blijkt dat de originele velgen een uitsparing hebben voor de borgveer van de schijf. Gezien ik aftermarket velgen heb de borgring verwijderd en trillingsvrij! De remmen zijn nu wel aan vervanging toe. Heb nieuwe schijven besteld incl blokken van Brembo want de remvertraging viel me flink tegen op den duur alsmede dat de schijf lichtelijk krom is getrokken.

Verder: Weinig negatiefs behalve dat ik denk dat de verstuivers wat meer problemen gaan geven nu. Warm niets aan de hand maar koud lichtelijk schokken. Was eerst alleen in de winter maar nu ook in de zomer. Mag ook wel met die stand en originele verstuivers...

Klein nadeel is wel alle kaartjes van opkopers die ik onder de voorruit krijg...

Tot snel!

De lagers en de apk...

  • 323.000 km

Wat is dat toch voor een raar geluid in de stuurbekrachtiging... Soort schrapend geluid wat hoorbaar is bij lichte sturingen....Geen idee wat het was dus de stuurvloeistof die donkerbruin was maar eens vervangen. Stuurt een stuk heerlijker maar het geluid bleef....Het zal wel....

Enkele weken later begint de auto toch af en toe een kermpje pijn te vertonen aan de voorzijde in de vorm van een hard geluid. Soms een piepje, soms licht schurend...Het zal toch niet? Auto even gecontroleerd en ja hoorrrrr. Beide voorlagers vertonen speling. Nieuwe lagers gekocht en gemonteerd. Huh? Geluid van de stuurbekrachtiging is ook weer weg! Goeie zaak! Kwam dus daar vandaan maar was de beginfase van het versleten lager. Tevens de remmerij aangepakt. Achterkant de blokken en schijven vervangen. Daarna ivm ongelijke slijtage een nieuw setje banden gemonteerd en laten uitlijnen. Rijd weer naar behoren.

Maar toen de APK...

Altijd ben ik bang....Elk jaar weer....Waarom? Ik ben gewend dat er altijd wat te vinden is wat niet goed is....Gezegd dat ze me maar moeten bellen als ze wat vinden. Ben op een redelijk drafje naar de sportschool gerend en werd in de middag gebeld. Meneer, we hebben een ashoesje dicht gesmeerd en u kunt er weer tegenaan.

Mooi! Dat horen we graag! Verder kon hij niets vinden...Voel me een blije Mondeo rijdert!

Afscheid nemen bestaat wel...

  • 330.002 km

Na 330002 km waarvan ik er zelf 143000 heb gereden afscheid genomen van de Mondeo. Reden? Druklager van de koppeling begon te piepen en de kosten ervan icm koppeling en dubbelmassavliegwiel overstijgen de waarde van de auto. De auto is voor een schamele 650 euro verkocht aan een persoon die de auto nog gaat laten maken in Bulgarije voor een goedkoop bedrag naar eigen zeggen. Verder hadden we weer een licht gescheurde turboslang.

Diezelfde dag nog een Opel Vectra GTS 1.9CDTI aangeschaft waarvan zsm een nieuwe review komt!

Voor nu, bedankt Mondeo, succes op je reis naar Bulgarije en misschien zien we elkaar weer een keertje!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.