Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 130pk Navigator (2002)

autoreview

Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 130pk Navigator (2002)

Signalement

UitvoeringMondeo Wagon 2.0 TDCi 130pk Navigator
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf215.648 km
KM-stand laatst269.390 km
Lezerswaardering: 18%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Intro

  • 215.648 km

Intro 110416 215.648 km

Zoals altijd kwam het onverwacht. We hadden nog zoveel plannen samen maar mocht niet zo zijn.
Want pakweg een jaar geleden bleek een haakse bocht naar links net iets te krap voor een brede tractor en m'n Mondeo Hatchback. Typisch gevalletje total loss dus en dan sta je daar.
Een andere vierwieler was ook deze maal weer noodzakelijk. En na wat gespeur was de oplossing gelukkig snel gevonden. Deze lag eigenlijk ook wel een beetje voor de hand
Wederom een Ford Mondeo mark III, toevalligerwijs ook eentje uit 2002. Alleen geen hatchback dit maal maar een diep zwarte wagon met de bekende 2.0 liter TDCI oliebrander in het vooronder. Eentje waar de techneuten in Genk alleen wat meer trappelende paardjes in hebben weten te proppen, 131 stuks om precies te zijn.
Standaard: Meer dan goede wegligging en rij- & stuureigenschappen, sportief comfortabel zitmeubilair, ergonomisch interieur, cruise control, route navigate (actueel in 2001), CD wisselaar en veel, heel veel ruimte
Gebruik: 3x in de week 250 vrijwel filevrije woon-werk kilometers. In het weekend de onvermijdelijke boodschappen run, familiebezoek en af en toe wat door het land touren voor onze hobbies.
Rijstijl: Rustig en het merendeel van de tijd op de cruise-control
Onderhoud: Homecars in Hellevoetsluis, de spreekwoordelijke garage om de hoek waar vakmanschap nog immer meesterschap is.
Tanken: Sakko in Hellevoetsluis, 12 eurocent onder de basis literprijs van die Gele Schelp.

Wat kost dat nu allemaal?
Hierbij vergeten we gemakshalve even houderschapsbelasting, verzekering, afschrijving en de eventuele fanmail uit Leeuwarden

Regulier onderhoud
111006 @ 240,084 km Homecars, Hellevoetsluis – Beurt (incl wissel zomerbanden → winterbanden ) € 298,69
120302 @ 260.180 km Homecars, Hellevoetsluis – Beurt + APK € 303,33

Slijtdelen
111006 @ 240.084 km Homecars, Hellevoetsluis – stabilisatie stang rechts voor € 101,63
120102 @ 252.200 km Homecars, Hellevoetsluis – stabilisatie stang links voor € 101,63

Banden
110420 @ 215.900 km Sprint, Hellevoetsluis – wissel Winterbanden naar Zomerbanden € 15,01
110705 @ 226,845 km Banden Best – 4 punts uitlijning € 60,00
110705 @ 226.845 km Banden Best – voor 2x windsail SL288 € 180,00
120426 @ 267.451 km de Sprint, Hellevoetsluis - 4 punts uitlijning € 39,00
120426 @ 267.451 km de Sprint, Hellevoetsluis - wissel Winterbanden naar Zomerbanden + voor nieuwe zomerbanden 2x Jinyu YH12 € 160,49

Diversen
120426 @ 267.451 km de Sprint, Hellevoetsluis - SynPower, Diesel Fuel System Cleaner van Valvoline € 10,50

Onderhoudskosten
2011 – 2012 € 1.270,28 : 51.800 km = € 0,0245 p/km (t/m 120426)

Brandstofverbruik
2011 – 2012 2,693 l : 51.522 km = 5,23 l / 100 km (t/m 120424)

Brandstofkosten
2011 – 2012 € 3.544,00 : 51.522 km = € 0,0688 p/km (t/m 120424)

Aantal views: 346 (120426 20:00)

Business as usual, almost

  • 266.715 km

update 120422 bij 266.715 km

Nu we een jaar de tijd gehad hebben om aan elkaar te wennen is het tijd voor een eerste tussenbalans.
Er is goedbeschouwd bijna niets nieuws onder de zon. Net zoals onze hatchback blijkt ze als ideale highway cruiser een betrouwbare en degelijke metgezellin te zijn die volledig in haar element is tijdens tussensprintjes en bij snelle bochtencombinaties. Daarnaast zit eigenlijk alles precies op de goede plek en is het vervangen van defecte lampjes in de lichtunits voor en achter een fluitje van een cent. Kortom ook daar is door de dames en heren techneuten bij Ford goed over nagedacht. Net zoals de voorruitverwarming, deze is de afgelopen winterperiode ideaal gebleken.
Met haar wegligging en acceleratievermogen tussen 50 en 120 doet ze ons terugdenken aan onze 480 Turbo. Daarnaast doet ze exact wat van haar verwacht wordt. Elke dag (ook bij min 20) zonder mokken starten en moeiteloos ons veilig en snel op de plaats van bestemming brengen. Dat daarbij het navigatiesysteem uit 2002 stamt en daardoor niet echt actueel is en we dus in de buurt van Den Bosch steevast verkeerd rijden maakt niet uit. Want we hebben natuurlijk altijd nog OVI maps op onze slimme Nokia staan welke ons dan weer snel op het juiste spoor brengt.
Wat ons aangenaam verrast is dat onze wagon, in vergelijking met de hatchback, ondanks het grotere vermogen minder trek in brandstof heeft. Want dat is alleen maar goed voor onze geldbuidel van uienleer.

In lijn

  • 267.541 km

update 120426 bij 267.541 km

De uitlijning van onze Black Pearl blijkt toch wat sneller te verlopen dan wat we in de loop der jaren bij onze vierwielers gewoon zijn geworden.
Stoeprandje hier, stoeprandje daar daar is ze niet echt gek op. Maar die pak je ongewild, zo af en toe, toch mee. En toen ik op m'n winterbanden wat ongewone slijtsporen zag wist ik hoe laat het was. Tijd voor een rondje uitlijnen. Kwam mooi uit want nu het bijna mei is mogen die winterbanden ook weer de schuur in.
En zo kon het gebeuren dat ik vanochtend om 8 uur belde voor een afspraak bij de lokale bandenboer en krap een uurtje later m'n Black Pearl het hoger opzocht, thuiswerken heeft zo, toch ook z'n voordelen.
2 nieuwe zomerbanden werden aangeraden en zo ontspon er zich een leuke discussie met de opperbandenboer in de werkplaats. Ik vertelde over m'n rijstijl en waar & hoe vaak ik tussen de wielen zit en dat ik kwa banden absoluut niet gediend ben van gezeik. Hij deed me wat suggesties aan de hand waarbij uiteraard de premiummerken ter sprake kwamen maar hij gaf me een 'geheim tip' Het lokale huismerk, daar zou ik me geen buil aan kunnen vallen.
Tja, en wie ben ik dan om de expert tegen te spreken dus werden het 2 Jinyu YH12 banden in de maat 205/55WR16. En deze vonden hun plekje natuurlijk op de voorwielen.
Of ze zullen bevallen? Blijf deze review volgen zou ik willen tikken.
En de kosten? Ook die vielen erg mee: Uitlijnen / 2 nieuwe banden incl. uitbalanceren en een flesje fuelsystem conditioner maakten onze bankrekening op 1 eurocent na 210 euroontjes lichter.
En de achterliggers hopelijk een stuk gelukkiger wanneer ik bij het inhalen eerst naar z'n drie terugschakel om vervolgens in de derde en vierde versnelling tot de 'red zone' op m'n toerenteller door te trekken. Tja zo af en toe moet je, als ze goed warm gereden is, die motor eens flink op haar donder geven.

muurtje komt zo

  • 269.390 km

Het advies van de vakman is verkeerd uitgepakt naar ik vrees.
Een buitje regen na een lange periode van droogte en een daardoor gladwegdek was een fatale combinatie voor ons op die vroege donderdag ochtend.
Haakse bocht langzaam in en daarna voorichtig het gas erop ri. de snelweg zoals het hoort. Maar desondanks resulteerde dit in wat tegenwoordig een Afrojackje genoemd wordt.
Einde oefening voor onze Mondeo dus. Evenals de keuze voor no name aziatisch en oost-europees rubber.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.