Ford Mondeo Wagon 2.0 16V Titanium (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Mondeo Wagon 2.0 16V Titanium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 171.000 km |
KM-stand laatst | 198.000 km |
Kopen, controleren, rijden
- 171.000 km
Diesel rijden werd te duur, te weinig kilometers werden er gereden met de vorige mondeo 2.0 TDCI en had ook alweer 256.000km op de teller staan. Tijd voor een andere, benzine en de hond moest achterin kunnen.
Aangezien wij erg goede ervaringen hebben gehad met onze vorige mondeo (weinig onderhoud, goede rij-eigenschappen, sterke motor en ruime uitrusting) er voor gekozen om weer een mondeo te nemen, dit keer voor een nieuw model.
Gekocht bij een handelaar.
Een donkergrijze station met titanium pakket. Daarboven op nog voor 6500 euro aan opties. De vorige eigenaar is hier goed op los gegaan. 18'' lichtmetaal maakt de auto helemaal af.
Gelijk na de koop naar onze plaatselijke universele garage gebracht waarvan wij weten hij in goede handen is. Volgens de historie had de auto bij 120.000km zijn laatste beurt gehad, nu een stand van 171.000, dit moest dus rap gebeuren.
De mondeo heeft gelijk een grote beurt gekregen inclusief airco controle. Uitslag : 2 remblokjes achter en 2 nieuwe achterbandjes. Verder alles in orde. Dit geeft wel weer aan wat voor hoge kwaliteit Ford de laatste tijd te bieden heeft. Wel zijn alle filters etc natuurlijk vervangen.
Hij staat nu net 2 uurtjes op de oprit. Tot nu toe erg tevreden. Vooral de luxe die aanwezig is, echt alles zit erop.
Binnenkort zal deze review aangevuld worden, over anderhalve week gaan we in 1 weekend op en neer naar Oostenrijk, ik ben benieuwd hoe de auto gaat bevallen! Voor zover ik er nu over te spreken ben geef ik de waardering.
Klaar voor vertrek
- 172.000 km
Na de grote beurt te hebben gehad klaar voor vertrek. Tot onze verbazing, waar we later pas achterkwamen, deed de temperatuurmeter het niet. Het leek wel alsof deze echt kapot was. Hij kwam geen millimeter ver. Terug naar de garage, verschillende metingen gedaan, alles deed het zoals het hoorde.
Na lange tijd toch maar weer een bezoek gebracht aan de de Ford dealer Broekhuis. Wat bleek, software foutje. Nieuwe software erop en alles doet het weer.
Morgen vertrekken we naar Oostenrijk. Zoals het nu lijkt is alles aan de auto in goede staat (klop,klop,klop). Als we terug zijn zal ik een stukje schrijven over de ervaring. Waar ik wel erg aan moet wennen is de motor. Voorheen reed ik een 2.0 TDCI met 130pk, die ging als de brandweer. Deze 2.0 benzine moet je echt even op zijn staartje trappen voordat er gang in komt. Al moet ik ook zeggen dat deze auto de snelheidservaring behoorlijk naar beneden haalt. Als je denkt dat je 40 rijdt, rijd je ondertussen 65.
Terug uit Oostenrijk
- 174.000 km
En we zijn weer terug in Nederland. Na een heerlijk weekend van 30 graden te hebben gehad in Oostenrijk. We zijn vrijdag heen gegaan en maandag weer terug gereden, dit vanwege een trouwerij en dat ik dinsdag gewoon weer naar mijn werk moest.
De Mondeo heeft zich goed gehouden! Geen enkel probleem mee gehad. Heerlijk gereden over de Duitse autobahn. Ik heb goed door gereden, uiteindelijk een gemiddeld verbruik van 1:11. Ik ben niet ontevreden aangezien ik veel stukken behoorlijk hard heb gereden en de auto bom en bom vol beladen was (4 volwassenen en koffers).
Wel is het even wennen om van een zeer ruim bemeten turbo diesel motor weer in een ongeblazen benzine motor te rijden, maar hij hield het allemaal prima bij. Behoorlijk stijle klimmers tijdens de autobahn, met een gangetje van 150 omhoog zat hij hoog genoeg in de toeren om dit vol te houden. Op de terug ook nog wel een paar keer richting de 200 gereden maar met mijn familie achterin doe ik liever wat rustiger aan.
Wat mij erg opviel is dat ik na totaal 2500km alleen te hebben gereden in 1 weekend mij nog erg fris voelde. De stoelen zitten werkelijk fenomenaal goed(de 8-weg verstelbare met leer). Geen pijn in de rug of iets dergelijks.
De auto bevalt ons tot nu toe verschrikkelijk goed. De 2.0 16v valt mij alles behalve tegen. Gewoon een lekkere benzine motor met genoeg vermogen. Zodra hij zijn beurt weer krijgt horen jullie weer meer van mij.
Niet starten....maar wie z'n schuld ?
- 176.000 km
In de ochtend, koud en donker op naar het werk. Toen ik op het knopje drukte reageerde de auto niet, het sleuteltje uit de keyless start sleutel gehaald, de auto op de ouderwetse manier open gemaakt, koppeling in en op de start knop drukken...er gebeurde helemaal niks...alles was dood, er kon nog geen dashboardlampje vanaf.
De ANWB gebeld. Motorkap open, startkabels aangesloten en HOP, de xenon verlichting schiet aan...oh oh oh...de verlichting aan laten staan...hoe kan dat nou! Maar het is gebeurd. In alle opluchting...er is niks aan de hand. Na een half uurtje rijden was alles als vanouds.
Tot nu nog steeds geen problemen gehad, alles werkt super! De 2.0 16v komt steeds losser en wordt ook pittiger. De winterbanden zitten er weer onder, hij is klaar voor de winter. Wat een top auto!
Zomer zonder problemen
- 198.000 km
De Mondeo heeft de hele zomer zonder problemen gereden. Op dit moment 198.000km op de teller en de auto rijdt nog steeds erg goed. Geen rara dingen. De stoelen zitten nog steeds erg goed en de motor loopt goed. In de tijd dat wij de auto in bezit hebben tot vandaag ook nog geen enkele storing gehad. Tot nu toe nog steeds erg tevreden!
Zodra de auto de 200.000 gepasseerd heeft zal de auto weer een beurt krijgen. Wij voorzien geen problemen, maar je weer maar nooit!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.