Ford Mondeo Wagon 1.8 TD Business Edition (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mondeo Wagon 1.8 TD Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 130.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Mijn oude trouwe Ford doet al weer 5 jaar dienst gedurende 190.000 km, als ex-lease auto is hij nu in het rustige vaarwater van een particulier (dagelijks woon-werk 100km).
Ik trek er niet de straatstenen mee weg, maar met mijn half 40 ben ik de meer bedaagde rijder.
Een paar tienden van liters nog economischer rijden spreekt mij meer aan dan 5 minuten winnen door iedereen van de linkerbaan te jagen.
Het is een grote, ruime wagen waarin ons gezin (5 pers.) redelijk uit de voeten kan, zeker nu de oudste meer en meer zijn eigen plan trekt.
Maar ja, hoe neem je dan a.s. verkering mee (overstap Galaxy...).
De auto biedt ongekende luxe t.o.v. mijn vorige auto, een R 19 1.8 8 klepper.
Airco, electrische ramen, elec. verstelbare stoel enz.
PROBLEMEN
De problemen vallen me mee, de aanschaf (mei 2002, 130.000 km) was onder Bovag garantie, en in de garantie periode is de kachelweerstand vervangen en overdrukslang turbo gerepareerd. De auto werd met nwe distributieriem afgeleverd.
Die gaat wel kort mee volgens onderhoudschema: 60.000 km, en dus al 3 maal vervangen.
De voortrein vind ik ook een zwak punt; draagarmrubbers en stabilisatorstangen zijn vervangen en de aandrijfassen. Dat was een kostbare reparatie. Ook de schokbrekers voor zijn vervangen en eenmaal een gebroken veer.
Verder een nieuwe startmotor en dynamo, allemaal dingen die je aan kunt voelen komen. Ik ben nog nooit echt gestrand met de Ford, de dynamo hield er mee op voor een garage. Daar ben ik nu klant (alg. autobedrijf) terwijl eerst een vriend het onderhoud deed (afstand en planning vrij lastig).
De airco is kapot gegaan (verdroger) maar toch laten repareren.
Overige gekke dingen? Een magneetschakelaar brandstoftoevoer (lichte lekkage, de achterklepontgrendeling (kabel) en een lichtschakelaar plus het stekerblok dat daar aan zit.
De uitlaat heeft er vanaf aflevering (juni 96) tot aan dec 2005 onder gezeten.
Electrische/electronische problemen heb ik niet gehad, eenmaal draadbreukje contact linkervoorraam.
Eenmaal ging de apk niet door vanwege haaltjes aan de achtergordels (blijkbaar iets te vaak tussen de deur gezeten), dus die zijn van de sloop en eigenhandig door mezelf gemonteerd (hetgeen een niet geringe prestatie is).
Koppeling en transmissie geen problemen; de auto had bij aankoop geen trekhaak, van 2002-2004 hebben wij nog met caravan gereden, daarna niet meer.
Banden gaat redelijk, achter liggen al 75.000 km Vikings, voor Michelins. Een set winterbanden heb ik in nov 2006 gekocht (Nokians), jammer van de pet winter.
De auto heeft regelmatig een nieuwe voor- en achterbumper gehad, ik word regelmatig aangereden, scooters in Frankkrijk of skelters in de buurt....
Het geluid valt mee en ik heb niet dat oubollige chroom wat de 2e serie had vanaf half ’96.
Volgende week moet de auto weer voor een grote beurt en dan er mee op vakantie naar Italie.
Kortom: een ruime auto, km prijs kom ik op nog geen € 0,20 de km (alles inbegrepen; afschrijving, onderhoud, brandstof, verzekering, wegen bel., enz.), redelijk betrouwbaar en vooral zuinig.
Maar een wat recentere Mondeo zou me wel aanspreken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.