Ford Mondeo Wagon 1.6 16V Titanium (2009)

autoreview

Ford Mondeo
Ford MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord Mondeo WagonFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord Mondeo persintroductieFord Mondeo

Signalement

UitvoeringMondeo Wagon 1.6 16V Titanium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf220.000 km
KM-stand laatst220.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ford Mondeo 1.6 benzine titanium wagon

  • 220.000 km

Sinds een paar dagen ben ik in het bezit van een Ford Mondeo 1.6 Titanium stationwagon. Na 3 jaar gereden te hebben in een Audi A4 1.8 Turbo Quattro S-line avant besloten om een andere auto te kopen. De redenen hiervoor waren: aankomende kosten en verbruik. De audi zat bij stads gebruik toch snel op 1:8.

Verder moet ik wel zeggen dat de Audi echt geweldig reed en 4 wiel aandrijving in de winter en met nat weer een genot is. Met pijn in mijn hart heb ik dan ook afscheid genomen van deze auto.

Nu moest er een nieuwe auto komen. Het moest een ruime auto worden, sportief en niet al te gek duur worden. Dan vallen er al een aantal merken af. De Audi, VW, BMW, etc vielen af. De Volvo viel ook af omdat deze toch weer wat zwaarder is.

Mijn oog viel dan al gauw op een Mondeo uit 2009. Ik had de keuze uit een aantal die her en der in het land stonden. Een aantal dealers/handelaren vielen af omdat deze nogal slecht te boek stonden op internet. Uiteindelijk is het een Mondeo geworden die hier om de hoek te koop stond.

Na een testrit te hebben gereden met mijn vrouw was ik aardig snel om. Ik was verbaasd over de 1.6 motor. oké het is geen racemonster en vergeleken met de Audi toch een stuk trager echter sneller dan ik had verwacht. Daarnaast vind ik het interieur en ook de buitenkant nog erg bij de tijd. Ik heb een uitvoering met touch screen navigatie en het ford convers+ systeem. Prima allemaal. Toen de achterbak bekeken: wat een ruimte... we hebben een ski koffer maar ik denk dat die niet eens meer nodig is. ;-)

Ook het verbruik ligt direct al weer een stuk lager dan de Audi en de motor klinkt nog goed ondanks zijn wat hogere km stand. Ik rij echter niet veel km's per jaar dus deze auto kan voorlopig wel weer even mee.

Nu moest ik alleen mijn vrouw nog overhalen want die wilde toch eigenlijk wel een iets kleinere auto, lees: focus. De focus is een prima auto echter ben ik van mening dat wanneer je een Audi A4 bent gewend de terug gang naar een focus wel groot is. De dealer gaf ook aan dat een Mondeo toch net weer meer auto is dan een focus. Een focus is wat "platic" achtiger en ook voelt deze op de weg minder solide aan. De dealer had ook een focus staan met een vergelijkbare motor. Ook hier hebben we even mee gereden en vergeleken met de Mondeo. We hebben gemerkt dat er inderdaad wel een verschil in zit. De Mondeo voelt net wat solider.

Het is dus de Mondeo geworden. Nu hebben we de Mondeo nog maar net in het bezit en de eerste ritjes gereden. In het begin is het even wennen maar ik moet zeggen dat ik het ook zeer prettig vind dat het verbruik aanzienlijk lager ligt.

Ik zal binnenkort weer een update doen.

Wel heb ik nog een vraagje aan andere Ford rijders met een Convers+ systeem. Mijn vraag: het viel mij op dat wanneer de PDC is ingeschakeld en je gaat inparkeren de biepjes hoort maar niks op het scherm ziet. Kan dit wel? Is er een update voor dat je rond het autootje op het scherm achter het stuur wel de streepjes ziet (visuele indicatie)?

UPDATE 11-8-2016

Inmiddels de auto bijna een half jaar in het bezit en ongeveer 7.000 km gereden.

Helaas ging na twee weken het motor lampje branden. Ik ben direct maar even langs de locale Ford Dealer gegaan om de computer uit te laten lezen. Na een half uurtje kwam de monteur met de bedroefende mededeling dat de katalysator defect was. Bij deze ford zijn dit er direct twee. Kosten € 1700,00 origineel Ford. Verder bleek dat de fout al eerder in november was gevonden en men de melding heeft weg geprogrammeerd. De melding komt dan vanzelf weer terug op een gegeven moment.

Ik ben terug gegaan naar de garage waar ik de auto heb gekocht. In eerste instantie wilde men mij wel helpen maar ik moest dan wel de helft betalen van de kosten. Dit vond ik niet acceptabel. Bij de aankoop heb ik verder niet extra afgedongen en heb ik het niet over garantie gehad. De garage zelf ook niet. Daarnaast wist men dat dit probleem er al was toen ze de auto verkochten. Na een nette mail te hebben gestuurd met een verwijzing naar mijn rechtsbijstand verzekering werd er wel geluisterd en is het probleem opgelost door een nieuwe katalysator.

De auto rijd nu prima. De ruimte die de auto heeft is geweldig en ook het rijgedrag is prima. Het enige waar ik een beetje aan moet wennen is het vermogen. De vorige auto had aanzienlijk meer vermogen en was daardoor een stuk rapper. Ook is het hebben van een zesde versnelling wel een gemis, zeker op de snelweg.

Gelukkig hebben we deze zomer ook nog niet een hele hete zomer gehad want ik ben er ook achter gekomen dat de Climate control niet koelt. Deze moet ik nog laten maken en zal wel niet goedkoop zijn. Hopen dat het alleen vullen is maar ik denk dat er meer aan de hand is aangezien ik helemaal niks verneem als ik hem aanzet.

Het laatste wat ik merk is dat uit de motor best wel een dikke tik komt. Vooral als de motor nog koud is. Volgens de garage was dit normaal voor dit type blok. Ik ga dit binnenkort nog navragen bij de dealer of dit klopt. De garage waar ik de auto heb gekocht zij dat dit te maken heeft met speling op de zuigers waardoor je dit getik hoort maar dat dit geen kwaad kan.

Zou ik weer een Ford Mondeo nemen? Misschien wel maar dan in ieder geval 1 met een aanzienlijk krachtiger motor

Update Januari 2017

De Ford Mondeo is ingeruild voor een andere auto. Ik kon helaas niet wennen aan het feit dat de auto toch een stuk trager was dan de Audi A4 1.8 Turbo quattro, De volgende auto moet dus wel meer PK's krijgen dan 125 en liefst ook lichter Daarnaast mis ik ook de 6de versnelling. De mondeo maakt redelijk veel toeren wanneer je op de snelweg rijdt,

Wel wat is het geworden? Vroeger heb ik een aantal keren een Alfa gehad. Iedereen had direct hun mening klaar: het is een merk met problemen, electronisch, motorisch etc. Maar ik heb nooit dikke problemen gehad met Alfa's. Het is dus deze keer ook een alfa geworden en wel de: Alfa Romeo Guilietta 1.4 Multiair met 170pk en ruim 100 kilo lichter dan de Mondeo. Wel een stukje kleiner, maar daar kan ik wel mee leven. Mijn review gaat dus verder met de alfa. Bye bye Mondeo.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.