Ford Mondeo 3.0 V6 24V ST 220 (2003)

autoreview

Ford Mondeo 3.0 V6 24V ST 220 (2003)
Ford Mondeo 3.0 V6 24V ST 220 (2003)Ford Mondeo 3.0 V6 24V ST 220 (2003)Ford Mondeo 3.0 V6 24V ST 220 (2003)Ford Mondeo 3.0 V6 24V ST 220 (2003)Ford Mondeo 3.0 V6 24V ST 220 (2003)Ford Mondeo 3.0 V6 24V ST 220 (2003)Ford Mondeo 3.0 V6 24V ST 220 (2003)Ford Mondeo 3.0 V6 24V ST 220 (2003)

Signalement

UitvoeringMondeo 3.0 V6 24V ST 220
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf82.502 km
KM-stand laatst200.298 km
Lezerswaardering: 96%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ford Mondeo ST220

  • 83.500 km

Een redelijk anonieme, maar snelle middenklasser. Als alfa- fanaticus was het moeilijk om mijn voorkeur voor de 156 GTA te laten varen voor een meer praktische, degelijke, luxe auto. Minder wow- factor, maar (uit ervaring) ook minder nerveus rijden. Een auto die zich moeilijk laat omschrijven, want zowel een zeer comfortabele rijsauto als ook een kanon als je even gek wil doen. Beide rollen worden met glans vervuld.

Zoals genoemd, erg luxe: standaard leer, elektisch verwarmbare stoelen, xenon, 18 inch, fijn audiosysteem. Vorige eigenaar heeft ook nog gekozen voor een elektrisch schuif- kanteldak (yes!) en elektrisch verstelbare stoelen (nutteloze optie, doe mij maar met de hand, maar goed)

Ik heb nog maar 1000 km gereden, dus ik kan alleen mijn eerste indrukken met je delen:

Mooi afgewerkt, goede materialen en geweldige rij- eigenschappen. Aandrijflijn ab-so-luut top! wat een heerlijke versnellingsbak en fijne koppeling.

Verbruik is tegenwoordig ook interressant, dit ga ik bijhouden. Mijn eerste tankje 1 op 8,75 (ook even Vmax gereden, dus niet representatief), tweede 1 op 7 (alleen maar stadsverkeer). Ik verwacht gemiddeld 1 op 9 a 10 bij normaal gebruik.


Waardering dus ook moeilijk te geven, betrouwbaarheid hoog gezet (hoop dat ie dat is)

  • 84.500 km

De auto nu 2,5 maand in bezit. Geen klachten, wel roest aan de achterdeuren geconstateerd, dit moet een Mondeo probleem zijn en zal onder garantie gefikst worden.
Verder begin ik de auto steeds meer te waarderen door zijn veelzijdigheid. Lekker praktisch, luxe en nog steeds zeer snel! De 156 GTA van een vriend tot 220 bijgehouden, daarna gaat er toch bij die Alfa nog een doosje power over.
De Mondeo komt meer als volwassen en degelijke reisauto over, waar een GTA van Alfa een echte sporter is: meer vermogen, geluid, sensatie etc. Maar de ford doet met een verbruik van 1 op 9,5 toch ook zijn eigenaar weer deugd, daar waar de GTA 1 op 6 rijdt!

Geen problemen!

gaat nog als een trein

  • 93.500 km

ondertussen meer dan 10 000 km gereden met deze auto.
geen bijzonderheden te vermelden, alleen een paar vervelende krassen geincasseerd, altijd balen! ook de voorvelg is op een onsympathieke manier in aanraking met een stoeprand geweest. dit alles wordt binnenkort hersteld.
het brandstofverbruik ligt gemiddeld over al deze km's op ongeveer 1/10 komma een beetje.
we raken steeds meer verknocht aan de auto. Ondanks de onopvallende verschijning toch regelmatig complimentjes gevangen. Vaak wel in de termen van: mooie auto, wat is het precies? diesel? of: waar staat dat 220 voor? 2,2 liter? dus het blijft een onbekende auto.
oja, de beloofde topsnelheid is redelijk simpel te halen; tot 2 keer toe op de duitse snelweg 250 op de klok gehad, waarbij ik niet meer op de navigatie durfde te kijken. ik geloof de snelheid wel, want de teller is redelijk nauwkeurig. deze snelheid is voor de ford echt cruisen en ik verheug mij op een lange snelweg rit naar italie of een ander vakantie-oord, waarbij ik verwacht dat 160 een heerlijke snelheid is om ontspannen te kunnen reizen.

bijna een jaar in bezit

  • 102.000 km

APK uiteraard probleemloos.
Hoewel: bandjes voor waren kaal. Niet raar, want natuulijk 20K km in gereden en hoewel er keurig in gereden door mijn vrouw (zelden boven de 4000RPM denk ik) zal het koppel toch de bandjes geselen.
Maar goed, winterbandjes eronder en toch weer een jaartje keuring.
Voor de rest blijft het zoals het was. De auto is een heerlijkheid. Lekker luxe en comfortabel. Daar waar nodig erg snel. Maar de jaartjes tellen: tegenwoordig is de lat toch al weer hoger qua prestaties. mijn broer kocht onlangs een '06 passat TFSI. helemaal standaard en een sprintje wees uit: een halve autolengte blijf je voor van 0-120.
Het genot zit hem niet in de pure rauwe prestatie, maar de soepele v6, die altijd paraat is maar niet agressief, smeuig rijdt, niet te veel brandstof neemt (toch nog steeds beter dan 1 op 10 over 20000 km) en het lekkere geroffel.

Mag nog een paar jaartjes bij ons blijven!

Grote beurt gehad

  • 121.000 km

De ST heeft na de test bij autoweek (nummer 28, 2011) een grote beurt gehad.
Niet erg veel bijzonders, maar de auto is bijzonder dus zelfs bij de dealer waren ze verrast dat het inlaatspruitstuk eraf moet om de bougies te vervangen. Geen diy klusje dus :(
Ook een multiriem versleten, verder geen bijzonderheden.
Kosten: 740 euro. Wat duurder dan ik dacht, ik verwachtte een rekening van ongeveer 500 euro, maar gezien de dingen die allemaal gedaan zijn, billijk.
Verbruik is nog steeds iets beter dan 1:10. De boordcomputer geeft 9,8-9,7 l/100 km aan.

We rijden veel meer dan verwacht, zo'n 30.000 km per jaar.

Even op en neer naar de IAA Frankfurt

  • 126.000 km

Hij blijft leuk, deze auto.
Voor een bezoekje aan de autobeurs IAA in Frankfurt even 640 KM op een dagje gedaan. Vooral autobahn, dus het mocht even: topsnelheid afgelezen op de snelheidsmeter: 250. Op de TOMTOM 240. Ik twijfel niet of de originele 220 PK nog aanwezig zijn. Met lange stukken 170+ en uitschieters naar 220+ op de autobahn, is 1 op 9 niet verkeerd.
Op topsnelheid is de auto zeer stabiel, het voelt alsof hij nog hogere snelheden zou aankunnen. 220 is echt nog cruisen, waarbij hogere snelheden wel vragen om een oplettende bestuurder. Wel lachen dit.

De vraag: zou u weer een auto van dit merk kopen? Heb ik aangepast van "misschien" naar "ja". In frankfurt stond een Focus ST station... hmmmmmm....

2 jaar bij ons.

  • 131.000 km

Een vriend van mij begint al te trekken: "als je hem wegdoet, wil ik hem van je kopen!"
Dat kan nog weleens een jaar of vijf duren.
Na twee jaarin bezit is de auto nog steeds helemaal perfect. Hij is van 2003, dus al acht jaar oud.
Bijna 50.000 km erop gezet en ik rijd nog steeds met enorm veel plezier in deze auto.
eind november de apk gehad, kostte door de aanbieding van de ford-dealer precies 0 euro (gratis apk voor fordrijders). Er mankeerde uiteraard helemaal niets aan de wagen.

Ook zie ik geen slijtage, het interieur met de lederen recaro's is nog smetteloos, er zit dan wel een "rimpeltje" in de bestuurdersstoel maar dat is echt alles.

Gedurende de afgelopen 2 jaar is er ook nog maar 1 dingetje echt kapot gegaan, en dat is de zekering van de koplampsproeiers. gratis vervangen.

Het brandstofverbruik is nog steeds een acceptabele (hoewel, met 30.000 km/jaar) 1 op 10.

Nu er 131000 km op de teller staat, raak ik nieuwsgierig hoe de komende 130000 km gaan worden. Ik ga er gewoon voor om de auto nog een jaar of 5 te houden en hem naar de 3 ton te sturen.

Perfect!

  • 140.000 km

Ik kan kort zijn: de auto is zo betrouwbaar en zo perfect, er mankeert met zijn 9 jaar helemaal niets aan.
Net een beurt en apk gehad.
Omerking: ruitenwisser slijt en de mantel van de rechter einddemper vertoont tekenen van roest.
Voor €255 mocht ik weer gaan. Schappelijk gezien de adviesprijs van €275 voor alleen de beurt.
Oja, de auto was van binnen en buiten schoongemaakt. Da's pas service van de Ford dealer!
De km's komen er na de komst van onze Ka een stuk langzamer op. Elke keer als ik dan weer in de Mondeo rijd, is het genieten van de v6 power en de wegligging....
Deze blijft nog aardig wat jaartjes.

Luxemburg en nurburgring

  • 145.000 km

http://m.youtube.com/watch?v=TwszFgOUkWA

De ford maar eens aan de tand gevoeld tijdens een 1100 km lange rit naar en door luxemburg en naar en over de nordschliefe.
Een aanrader! Luxemburg is schitterend, kronkelweggetjes door het hele land, met een heuvelachtig landschap dat zorgt dat de maximumsnelheid van 100 ook een uitdaging wordt.

Op de terugweg 268 op de teller gehad!!! Wel bult af op een verlaten snelweg maar 258 op tomtom maakt het geloofwaardig dat 250 zeker genaald is. Wellicht zelfs 260. Ging echt kogelhard!

Ondanks het stevige rijgedrag door luxemburg, en racesnelheid op de ring, is 1:8,1 een heel keurig verbruik over de route.

Lente-gevoel ook in m'n ST!

  • 153.000 km

Het is weer lente, de zomerbanden zitten er weer onder (heerlijk toch die 18' ST- wielen, wat passen ze mooi bij deze auto!

Een update omdat er al lang geen updates zijn geweest.
Wil even melden dat deze auto zich ZO perfect houdt, in oktober is' ie 11 jaar oud maar rijdt nog totaal probleemloos.

Elke rit is toch weer een plezier, de motor, hoewel onder de 2000 toeren relatief weinig koppel aanwezig is, is wel optimaal afgestemd op de versnellingsbak (of andersom).

De ruimte: voor een hatchback, wat het formeel is, is het verrassend hoe gigantisch de kofferbak is, maar ook de interieurruimte is denk ik class-leading voor auto's van toen in dit segment. Ik lees in tests dat Mondeo daar nog steeds de maatstaf is.

Onderstel: ja, ook dit is top. Niet de meest bijterige bij het eerste insturen (GTA van mijn kameraad is daarin veel happeriger), maar veel minder snel onderstuurd dan de genoemde alfa.

Gebruikskosten: ik heb 'm er toch een sterretje bij gegeven, zit me net te bedenken dat na ruim 70k km er nog NOOIT een defect is geweest, nog geen lampje zelfs. Alleen regulier onderhouden wat overigens uitermate vriendelijk geprijsd is (mijn Ka was toentertijd niet heel veel goedkoper bij beurten....).

Brandstofverbruik is overigens wat aan het stijgen, maar dat komt doordat de auto meer voor korte ritjes wordt ingezet. Dus ik kom niet aan 1:10, waar overigens lange stukken 1:11 zeker haalbaar is.

Kwaliteit: zei het net al, maar de kwaliteitsbeleving is hoog. Het Recaro- interieur is nog nagenoeg smetteloos. De bestuurdersstoel laat wellicht iets leerkreukjes zien maar ook hier vergeleken bij de GTA is de Mondeo echt veel duurzamer...

Hij blijft voorlopig nog, ik denk dat we hem nog wel een jaar of 4 houden. En ja, wat komt er dan daarna...?

Weer Luxemburg en Ring!

  • 155.000 km

Weer een fijn weekendje met broerlief knallen in Luxemburg! Weer echt genoten van de Mondeo. In een korte samenvatting:

Heen naar luxemburg wat vrijdagmiddagspits in Duitsland, maar toch even de teller op 255 gehad, ging gemakkelijk en de stabiliteit is dan top.
Door luxemburg een rondrit van ruim 250 km gemaakt, waarbij al die weggetjes met maximum snelheid van 100 in "uptempo tour-modus" worden gereden.
Luxemburg is een paradijs voor stuurmannen. 90 of 100 km/u als maximum snelheid is zelfs met een potente auto als deze geen echte belemmering voor plezier, stuurtechnisch is het lekker uitdagend en enkele uitzonderingen daargelaten, gaat het nooit echt kogelhard. 150-180 op die weggetjes gebeurt wel, maar is dus uitzondering.

De motorrijders die vanaf zo'n beetje pasen in grote getalen het land in gaan, gaan vaak veel harder (kijk maar es op youtube en zoek op ritje vianden en je weet genoeg).

Op de terugweg op de A59 vanaf Bittburg was de snelweg weer lekker vrij en heb ik bult-af 270 (! ja twee-honderd-zeventig!) op de teller gehad, TOMTOM gaf 260 aan.
Het was stevig bultaf en op vlakke weg is 250 op teller en 240-242 zo'n beetje Vmax.

De ring is weer echt een genot, ik zit nog na te genieten van de twee (slechts) rondjes dit keer, maar we hebben na die tweede ronde wijselijk besloten maar te kappen want we kwamen iets te veel " in de flow" en als je dan twee BMW M3's opgekruld tegen de vangrails ziet staan, denk je mwah, thuis zit vrouw en kind nog te wachten, auto heel laten etc etc dus maar lekker naast de baan gekeken en dat was ook wel weer leuk om te doen.

bijna het meest opmerkelijke van dit alles is dan nog wel het brandstof-verbruik na zo'n weekend "vlammen" : 1 op 8,7 over 1067 km.
Daarbij werkt ook prettig mee dat in Luxemburg de benzine €1,32 kost, ik leg dit gegeven maar even vast voor het nageslacht :)

Foto als bewijsmateriaal... Ik achter het stuur, gaaf!

De eerste mankementjes

  • 159.000 km

Het was afgelopen week weer tijd voor de jaarlijkse APK.

Intussen heeft zich een mankement vertoond: het schuifkanteldakje heeft soms een eigen wil. Oftewel, als je wilt schuiven, kantelt hij, en andersom maar soms ook niet... raar.

Nu maar even de schakelaar uitgeschakeld, maar ik verwacht dat de motor van het dakje moet worden vervangen, wat een paar honderd euro gaat kosten.

De APK ging in principe probleemloos. In principe, want er zitten wat dingen aan te komen die binnenkort gaan worden gefikst:

Ophangrubbers subframe. Hier is men een halve dag mee bezig.

Achterbanden zijn niet meer rond, die zorgen voor een hobbelend gevoel op lage snelheden. Na de wintertijd, gaan hier dus nieuwe Goodyears op.

Remschijven en -blokken. Ja die zat er al een tijdje aan te komen, aan de voorkant.

Licht zwetende motor aan distributiezijde. Geen echt issue.

Dus APK is okay, maar er moet wat geretoucheerd worden zodat de ST weer vooruit kan.
Mijn plannen zijn wat gewijzigd met de Mondie, ik houd 'm nog twee jaar, niet meer de eerder bedachte vier jaar.

Dit heeft niks met de Ford te maken, maar meer met onze panda, die voor 120 km/ dag toch wat een gebrekkig comfort-niveau heeft.
Dus nog even sparen voor een goede, mooie, zuinige middenklasser.

Verholpen

  • 160.000 km

De maniementjes die de elektronica vertoonden, waren puur ingegeven door een defecte accu.

Alles is "ingeleerd", waardoor het schuifkanteldak ook weer behoorlijk werkt.

Nu rest nog de onderhoudswerkzaamheden aan remmen en achterbrug. Dus wel een opluchting, want ik vreesde een dure escapade ergens met een centrale computer of zoiets.

Opluchting dus, en de ford treft wéér geen blaam!

5 jaar in bezit! Video toegevoegd

  • 160.000 km

Een nieuwe video, compilatie van enkele shots uit luxemburg.


...en ja, die afgelezen snelheid zie je goed: 270 +- op de Germaansche snelweg....

genezen

  • 161.000 km

De ouderdomskwaaltjes worden stuk voor stuk aangepakt.
Lekkage die ik ervoer (natte voeten!) bleek van de voorruit te komen. Bij Carglass gelukkig levenslange garantie, dus nieuw afgekit en weer droog binnen.

Remmerij is in orde weer, nu nog even de achterbandjes and we're good to go.

Wel heeft een onverlaat (mijn moeder) haar peugeot in de deur geparkeerd maar de schade, enkele diepe krassen, wordt binnenkort weer gefikst.

auto is verder nog steeds super!

Even slikken - maar nu weer perfect!

  • 161.000 km

Het was even slikken; wat er al een beetje aan zat te komen moest nu echt een keer gefikst worden.

De beide achterste wiellagers;
Ophangrubbers voor achteras;
In orde maken van de achterremmen;
Waterpomphuis;
Benzinefilter;
Karterontluchtingsslangetje.

Die dingen stonden op de lijst en zijn keurig uitgevoerd door de dealer. De laatste twee zorgden voor een vreemde stationairloop die weer veroorzaakt werd door een te arm mengsel.

Er staat weer een hele fijne mondie voor de deur, maar de portemonnee heeft een kleine blessure opgelopen :P

Ik maal d'r eigenlijk niet om, het is zo'n heerlijk rij- ijzer....

APK swagger

  • 165.098 km

Hij ging weer makkelijk door de APK vandaag, gelukkig.
Top service van de Ford-dealer Wensink! APK aanbieding voor 19,95 waarbij ook nog even de buitenkant wordt gewassen en van binnen de auto helemaal schoon is.

Wat rijdt 'ie toch nog steeds heerlijk!
Die V6 blijft heerlijk en versnellingsbak/koppeling trefzeker en soepel, het onderstel zelfverzekerd, sportief en comfortabel.
Top Ford!

Wel schrikken dat ik blijkbaar maar 5.000 per jaar rijd tegenwoordig met m'n stoere zwarte monster...

weer een gremlin in het dak

  • 170.000 km

De 170k grens is geslecht. Bijna 90k km zelf met de mondie gereden. Het bevalt onverminderd goed. Er zijn twee nieuwe bandjes op gekomen (cuppen!) en verder is deze ST elke rit nog in staat om te verbazen, te genieten en grijnzen op mijn gezicht te toveren. Bijna 13 jaar oud, maar het blijft schik hebben.
Het branstofverbruik (1:8,5- 1:9 nu) is oorzaak van toch steeds enthousiaster rijgedrag van ondergetekende :) maar op lange stukken is 1:11 steeds erg goed haalbaar.

Het bochtengedrag: het is toch apart dat deze middenklasser met v6 en ST- onderstel en alle voorzieningen maar 1390 kg weegt. Iets meer dan een beetje hot hatch. Hij is echt de bocht in te rammen en eigenlijk nooit is er een momentje dat 'ie je onaangenaam verrast.

een (teruggekeerd) minpunt: het schuifdakje slaat soms op hol. misschien de accu...

Tankdop trouble

  • 177.000 km

Ik haalde een goede vriend op van het vliegveld in duitsland. ik dacht: mooi met een lege tank goedkoop bij de buren de boel weer aftoppen.

afijn: 23:15 's avonds in de middle of shit, zelfbedieningspompstation.... wil de tankdop niet open.

Ik heb 'm moeten forceren om te kunnen tanken, want ik had geen keuze.

De dop is inmiddels gerepareerd. maar ik denk dat dit zo de issues zijn van een 14 jaar oude auto. Het schuifdak speelt zo nu en dan nog wel op, maar daar weet ik ondertussen wel mee om te gaan.

verder geen klachten, volgens mij gaan we weer wat meer kilometers maken, ik houd het niet zo bij maar vind het nog steeds super zo!

Aapeekaa met hordes

  • 179.000 km

De APK zat er weer aan te komen.

Ik had met de garage afgesproken dat er een paar kleine extra dingen werden gedaan. Belangrijkste: de gasveren van de achterklep (kreeg 'm ineens in mijn nek met het boodschappen inladen).

Die veertjes zijn wat duurder dan gedacht, maar goed.
Helaas troffen de keurmeesters ook een gebroken voorveer aan wat apk afkeur betekent.
Een nieuwe veer erop en weer gaan. Dit was niet zo'n leuke apk, maar misschien hoort zoeits wel een beetje bij de leeftijd van de Ford.

De auto werd zoals altijd gepoetst en gestreken afgeleverd en ik ben de deuk in mijn portemonnee alweer vergeten. Nog een jaartje denk ik en dan nadenken over een waardig opvolger...

Vakantie met de mondie

  • 185.000 km

We hadden besloten in de meivakantie naar Rome en omgeving te gaan en het vliegen en huren van een auto was dermate duur, dat het idee ontstond met de Ford te gaan rijden, zelf. 1550 km heen en terug. En dan daar natuurlijk nog de nodige kilometers maken.

Omdat we relatief weinig rijden, toch maar eerst de beurt met bijbehorend recht op "Ford assistance Gold" laten doen.

Met een grote dakkoffer erop was de auto goed voorzien van laadruimte en kon een heel huisraad mee. Op de Autobahn was cruisen ongeveer 140-150 kmh, harder vonden we zinloos en met die koffer ook niet zo'n goed idee. Met files van 2 x 3 uur op de heen weg was het niet erg voorspoedig maar aan de auto lag het niet.

In Italie goed rond kunnen toeren en terug ging het als een speer. Over de totaal 3700 km was het gemiddelde brandstofverbruik (ik heb het niet exact bijgehouden hoor) zo'n 1:11. Ik vind het nog steeds netjes voor een volgepakte middenklasser met een 3.0 v6-motor. Dit is ook niet met een fluwelen rechtervoet gehaald.

De auto wordt nu nog steeds teveel gebruikt voor kleine en incidentele ritten en dan is het brandstofverbruik aanmerkelijk hoger, zo'n 1:9 denk ik.

We zijn nu ook door de ton heen met onze ford.

Voor de rest is de auto redelijk bulletproof. De mankementen die nu bij mij bekend zijn:

Roest onderaan de rechter achterdeur;
Niet meer werkende stoelverwarming bestuurder.

Het totale onderhoud van de afgelopen 8,5 jaar is regulier met enkele defecten die kostbaar waren. Ik doel op de gebroken voorveer van december 2017 en in 2015 is het subframe voorzien van nieuwe rubbers en nieuwe wiellagers achter.

Blijven en blijven

  • 186.000 km

De knoop is door.

Lang nagedacht over het inruilen van de Mondeo en daarvoor iets van formaat 3- serie terug. Lang verhaal kort: Dat werd te duur.

Met de panda eens voorzichtig gekeken bij de lokale Ford- dealer en de aanbieding was te aantrekkelijk om te laten liggen. Dealer waar ik al lang klant ben en die meedenkt!

Resultaat is dat de ST220 een klein zusje krijgt: Een Fiesta ST-line 100 pk.
Daar zal eerdaags een review van worden aangemaakt.

ruim 10 jaar "in dienst"

  • 199.000 km

Ik had wat problemen met de account van Autoweek dus een tijdje geen ervaring toegevoegd.

De wagen heeft nu bijna 2 ton gelopen en is nu ruim tien jaar in bezit. Dat had ik van tevoren niet bedacht.

De auto wordt al twee jaar niet zo heel intensief meer gebruikt, nog geen 10k km per jaar. Fiesta is in de meeste gevallen afdoende voor een rit. Maar de Mondeo blijft mij als een jas passen elke keer als ik erin stap.

Ik denk nu dat ik na 10 jaar kan zeggen dat het grootste pluspunt van deze auto de enorme allround inzetbaarheid is.
Hij is redelijk ruim, veel bagageruimte, best comfortabel, vlot (ik zou zeggen: laat het aan jou over om te bepalen of je hem "snel" vindt, want tegenwoordig is 7 seconden naar 100 normaal wellicht), niet idioot duur in verbruik (1:10 blijft toch haalbaar en vooral als je hem de kans geeft om goed op temperatuur te komen wordt het nog wat beter. Maar laat ik zeggen: 1:9,5 is echt wel gemiddeld gemakkelijk te doen. Netjes voor een 3.0 24V.)
Hij stuurt niet messcherp maar wat ik dan maar "balans" noem, is heerlijk.

Het is misschien vloeken in de sportieve bestuurders-kerk maar het enige wat ik jammer vind is dat er geen trekhaak achter "mag".


Kortom, geen echte reden om afscheid te nemen nog. Al ben ik wel veel bezig met het mobiliteits-vraagstuk in zijn geheel.

Zijn er minpunten, zit de "sleet" er al een beetje op?

Geen gekke dingen (ik houd het onderhoudsschema perfect aan) maar wel enkele aandachtspuntjes waarop ik mij de komende tijd wil richten:


De velgen hebben allemaal wel een vorm van stoepschade. Ik wil ze goed laten herstellen: diamond cut. Een behoorlijke investering maar aangezien nu ook alle banden vervangen moeten worden, wellicht een goed moment.

De stoelverwarming van de bestuurder dient gerepareerd te worden.

Een klein beetje roest bij de rechter-achterdeur.


Dat is eigenlijk alles en na 16, bijna 17 jaar autoleven is dat best keurig.

Tot de volgende update.

eind in zicht

  • 200.298 km

Het is tijd om de mondeo te laten gaan. na 11 jaar plezier aan de auto beleefd te hebben, is hij nu nog wel in bezit maar ga ik op zoek naar een opvolger...
Voordat hij via de gebruikelijke kanalen wordt aangeboden: je kunt je een pb sturen.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (44)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.