Ford Mondeo 2.5i V6 Business Edition (1998)

autoreview

Ford Mondeo
Ford MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord Mondeo - interieurFord Mondeo

Signalement

UitvoeringMondeo 2.5i V6 Business Edition
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf69.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Omdat ik na 4 1/2 jaar rijden in een Mondeo 4-cilinder wel eens wat anders (lees: meer) wilde, ben ik in 2006 gaan uitkijken naar een 6-cilinder.

De Mondeo 1.8i was mij goed bevallen en daarom besloot ik bij hetzelfde merk en type te blijven. Er was niet veel keuze qua 6-cilinders binnen mijn prijsklasse (tussen 5.000 en 8.000 euro) en met minder dan 100.000 km, ik meen me te herinneren dat er destijds twee te koop stonden bij merkdealers.

Het werd een auto van Ford Kleijer uit Voorthuizen.

Cd-wisselaar (380 euro)en twee nieuwe Pirelli P6000 banden (220 euro) erin/erop gezet en het feest kon beginnen. Dat feest viel overigens in het begin wel mee: ik had de auto koud 5 maanden toen één of andere dronken lor zijn vrachtauto in mijn achterdeur plantte. Gelukkig had een getuige een briefje onder de ruitenwisser gedaan met het kenteken en weer 5 maanden later had ik mijn schade (uiteindelijk) vergoed en heb ik een nieuwe deur laten plaatsen.

In het algemeen kan ik zeggen dat de auto (en dan vooral de motor en het onderstel / rijgedrag) mij erg goed bevalt. Het klopt wat iedereen zegt: de V6 motor loopt zijdezacht, maar klinkt lekker sportief als je flink gas geeft bij optrekken: een heerlijk geluid. Maar als je met constante snelheid rijdt hoor je de motor zelfs bij zeer hoge snelheden niet of nauwelijks. Bochten kan je met hoge snelheid haarscherp nemen (nou ben ik bepaald geen "verkeersduivel": 1 bon voor te hard rijden in 2002 met de 4-cilinder in 9 jaar autorijden...). Gas geven doe je met een ei onder je voet, want anders schiet je gelijk als een raket (beetje overdreven, maar er zit een kern van waarheid in) vooruit.

Daarnaast klopt ook dat het geen goedkope auto is om te rijden. Daarbij moet ik wel vertellen dat ik het onderhoud door de dealer laat doen. Het rijden van deze auto kost mij ruim 100 euro per maand meer dan de 1.8i. Wat benzineverbruik betreft valt het mee: hij is iets onzuiniger dan de 4-cilinder: 1 op 10,2 tegen 1 op 11,5 voor de 4-cilinder. Ik rijd weinig in de stad, hoofdzakelijk op de snelweg en provinciale weg.

Tijdens de garantieperiode ontstonden er problemen met het starten met een warme motor: de motor verzoop tenzij je flink gas bijgaf met zwarte rook uit de uitlaat tot gevolg. Reinigen van de mafsensor bracht geen soelaas. Uiteindelijk bleek het probleem een defecte drukklep voor de inspuiting te zijn: die is onder garantie vervangen.

Verder heb ik de volgende reparaties / kosten aan de auto gehad:

85.000 km; kleine beurt + apk jan. 2007: remvloeistof, stabilisatorstangen achter, remblokken achter 520 euro

89.000 km; op snelweg schoot toerental ineens bij 100 km/u naar 5000 toeren; gasklephuissensor vervangen 275 euro

91.000 km; nieuwe uitlaat 600 euro

99.000 km; grote beurt + apk jan. 2008: verversen automaatolie, achterkleptelescopen (lam) vervangen, stabilisator verbindingesstangen achter vervangen 945 euro

113.000 km; kleine beurt + apk jan. 2009: verversen remvloeistof, remschijven en -blokken voor vervangen 610 euro

122.000 km; 4 nieuwe banden Pirelli Cinturato P6, 440 euro

127.000 km; kleine beurt + apk jan. 2010; ruitenwisserbladen vervangen 290 euro

132.000 km; rem linksvoor vastgelopen; linker remklauw vervangen en nieuwe remblokken voor: 387 euro

133.000 km: op Autobahn bij 180 km/u vreemd gedrag automatische versnellingsbak: hij schakelde automatisch terug / de overdrive ging eraf en even later in de stad heel schokkerig schakelen. Terug in Nederland de auto bij de dealer uit laten lezen. Niets gevonden en inmiddels schakelt de bak weer goed.

Verder heb ik meermalen problemen gehad met een speaker die trilde: tot twee keer toe vervangen en nu doen de speakers het goed.

Kortom, een probleemloze auto is het niet, maar hij is dan ook 12 jaar oud. Hij heeft me nog nooit laten staan.

Ik heb laatst in een Volvo S80 2.4 met 170 pk gereden, en die heeft uiteraard voordelen boven de Mondeo (hij was ook een stuk duurder): de stoelen zitten lekkerder, je hebt meer luxe. Maar ik vind dat de motor van de Mondeo het wint. Voorlopig blijf ik deze auto dan ook nog wel even rijden: hij bevalt goed. Ik weet niet of ik ooit weer aan een 4-cilinder zal wennen....

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens