Ford Mondeo 2.0 TDCi 180pk Titanium (2015)

autoreview

Ford Mondeo
Ford MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord Mondeo

Signalement

UitvoeringMondeo 2.0 TDCi 180pk Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf20 km
KM-stand laatst85.000 km
Lezerswaardering: 30%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste indrukken

  • 8.000 km

Veel gadgets en de 2 leukste zijn wel de automatisch uitklappende trekhaak ( die helaas wel af en toe spontane foutmeldingen in de display geeft) en de adaptieve cruise control. Die is werkelijk een genot om te gebruiken met snel rijdende file's. Voor de snelle jongens onder ons: dit is duidelijk een tragere auto dan de Peugeot 508 en voelt ook veel zwaarder aan. Ook het comfort is een stuk minder, maar zeker acceptabel. Gek genoeg voelde de 150 pk uitvoering tijdens de proefrit wat steviger aan met het optrekken en is volgens mij een prima wagen voor de NL wegen met al zijn snelheidscontroles. Deze moet nog op de autobahn getest worden maar gezien de lange 6 zal er best wel snelheid in zitten

beter

  • 12.000 km

Ik heb inmiddels de sterretjes bij comfort & prestaties met 1 opgehoogd omdat het lijkt dat de motor een beetje beter is gaan lopen en vooral bij lage toeren beter trekt. Comfort ook maar 1 omdat als je het hele pakket bekijkt de auto natuurlijk prima is. Ontbrekend windgeruis en afrolgeluiden laat ik nu ook meetellen. Volgens de lezers mag ik blijkbaar niet zeggen dat mijn vorige auto op vele punten beter was, jammer.Ik zal de lezer ook niet vermoeien dat de BMW M3 die ik een maand geleden voor een dag had ik ook 'anders' vond. Is ook geen vergelijk want dat is een andere prijsklasse. Ik zal 'm dan maar met een andere Ford vergelijken die ik meekreeg met de 1e reparaties: een Focus. dat stuurgedrag bedoel ik nu, lichter en agiel waardoor je na de 1e bocht al merkt dat het makkelijk gaat en je snel de grens kunt opzoeken. Deze Mondeo voelt dus groot en zwaar aan en dat is geen probleem als je rustig rijdt, maar minder als je er een sportieve rijstijl op na houdt. Iets wat wel geweldig is aan deze auto zijn die LED koplampen. dat is iets wat ik iedereen wel zou toewensen en het leukst is ook dat ze zich zelf op hoogte instellen en dat ook snel doen als je bijvoorbeeld hard remmend op een minirotonde aankomt zetten in het donker. Bijna onmiddelijk gaan de lampen omhoog als de auto 'duikt', geweldig. Ook deze navigatie haalt het niet bij een Tom-Tom, een trage bediening en te late file waarschuwingen gecombineerd met (veel te vaak geadviseerde )ondoorgrondelijke omleidingen. Jammer dat autofabrikanten het wiel zelf proberen uit te vinden terwijl er gewoon iets goeds te krijgen is.Positieve reacties krijg je van omstanders die het model mooi vinden (ook leuk)Er is nieuwe software in gegaan omdat de DAB radio steeds uitviel en de handsfree kit ook veel storing had. Is nu voor 90% verholpen.

Echt een diesel

  • 20.000 km

Nog een paar overwegingen voor de aanstaande koper: bedenk dat als u veel in de stad rijdt, de diesel-brom en trillingen behoorlijk gaan irriteren. Het was me al direct opgevallen, maar nu ik met een collega-dieselaar ben meegereden werd ik toch wel weer met de neus op de feiten gedrukt. Ook voor omstanders is het onmiskenbaar een diesel. Jammer: dat hoeft tegenwoordig niet meer. De ergte softwarefouten zijn er na een 3e garagebezoek nu uit maar zoals de zaak er nu voorstaat zou ik deze 180PK uitvoering nooit meer kiezen door het ontbreken van voordelen tov de 150PK versie ( die is misschien wel stiller, en de Mondeo is absoluut geen sportieve auto dus die 30 extra PK's is er alleen voor een hogere topsnelheid die we hier in NL steeds minder kunnen benutten)

veel software storingen

  • 33.000 km

Zojuist tijdens beurtje een hele rij software updates gekregen, en de aankondiging dat er nog een paar gaan volgen maar helaas valt de DAB radio nog steeds veel te vaak weg en zit ik vaak zonder cruise control en collision assistent en nog wat meldingen. Geprobeerd om op parkeerplaats opnieuw te starten ( helpt niet) en ook de garage weet niet hoe ik het onderweg kan resetten. jammer.
Qua wegligging ga ik er nu een beetje aan wennen, maar het is hard werken om 'm een beetje sportief door de bocht te krijgen. Het lukt uiteindelijk wel en hij houdt lang grip en is voorspelbaar maar het is zwaar sturen en voelt log en groot aan. Is gewoon meer een toerwagen voor de rustige rijder die geen bezwaar heeft tegen de luidruchtige dieselmotor.

software storingen

  • 65.000 km

Zojuist een Duitse test gelezen die veel van mijn ervaringen bevestigd ( brommende diesel & slome auto ) maar zij geven wel een verklaring: de versnellingsbak heeft gewoon veel te lange overbrengingen en het "platform" waarop deze auto gebouwd wordt stamt uit de USA. Jammer dat kostenoverwegingen tegenwoordig bijna alles gaan overheersen, maar ik moet er wel aan toevoegen dat het gebruik van dit platform niet zo'n desastreuze afgang is als wat Alfa Romeo heeft meegemaakt bij de opvolger van de 156 toen zij ook door General Motors gedwongen werden om een US platform te delen. Ford EU heeft de gevolgen dus veel beter weten te maskeren maar het verklaart voor mij wel de logge indruk die ik van deze auto heb. Nu snap ik ook waarom ik het vorige model Mondeo fijner vond rijden. Wat ook niet meehelpt zijn de eindeloze software storingen die maar niet verholpen kunnen worden. 7 garage bezoeken en 'updates' inmiddels en de garage erkent nu ook dat het een Mondeo-probleem is en zij machteloos zijn. Weer een 'jammer' want je merkt gewoon dat de auto best wel lang mee kan gaan en de kwaliteit best wel OK is, maar het een bron van ergernis is om met uitvallende functies en niet functionerende gadgets te moeten rondrijden. Als ik deze auto zelf in bezit zou hebben ( = nu lease) dan zou ik toch wel flink zuur zijn over het totaalbeeld en de restwaarde want deze problemen gaan zich niet vanzelf oplossen.

blijvende software storingen

  • 85.000 km

Ik geef het maar op om tussende beurten naar de garage te gaan: de auto blijft rijden maar de steeds wisselende waarschuwingen / alarmen en wegvallende functies blijven maar optreden.
De garage erkent nu eindelijk ook dat het een type-probleem is en dat zij er ook niets anders kunnen doen dan er steeds maar een software update op zetten. Ook voor de garage frustrerend want er is iedere keer wel weer wat opgelost maar dan valt er weer wat anders uit. Zelfs op knipperende waarschuwingen en kreten zoals "onmiddelijk naar garage/ rem-assistentie uitgevallen" reageer ik nu maar door bij de 1e gelegenheid te stoppen / deur open & dicht en dan weer herstarten. Meestal is het dan weer voor een lange tijd weg.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.