Ford Mondeo 2.0 16V Futura (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mondeo 2.0 16V Futura |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 94.400 km |
KM-stand laatst | 100.350 km |
De 1e kilometers van het downsizen.....
- 94.860 km
Het is zover…...Ik ben helemaal weg van de aparte, niet-grijze muizen en dompel mezelf nu onder in de massa……weg full-size en hallo compact.
Ik heb een Ford Mondeo aangeschaft.
Waarom? Ik liep een beetje leeg op de TrailBlazer qua verbruik en wilde nog geld overhouden om mijn hobby auto’s verder te perfectioneren. En dat ging niet samen, dus moest er een andere daily komen. Ik had al goede ervaringen met Ford (USA) en weet dat Ford auto’s bouwt die prima als werkpaarden kunnen functioneren.
Maar, ik wilde wel voldoende bagageruimte hebben, een automaat en een trekhaak. Dus het moest een liftback worden.
Na veel vergelijken en testritten, kwam ik bij de Mondeo uit. Toen eenmaal het merk en model gekozen was, maakte ik een selectie van opties die ik perse wilde hebben.
Op nummer 1 was dit de voorruitverwarming (dus niet ontwaseming). Nooit meer krabben van de voorruit, ijs aan de binnenkant die er de hele rit op blijft zitten etc. etc….
Tevens was airco een must maar dat heeft elke Mondeo geloof ik.
Ik koos voor een, wat later bleek bij het uitpluizen van de VIN, een Futura model.
Afgelopen maandag de auto opgehaald in het verre Friesland. Voor een scherpe prijs deze Mk3 gekocht. Auto verkeerd aan de buitenkant in een perfecte staat. Binnen is het niet anders.
Enkel een bekend Ford Mondeo kwaaltje, het stuurwiel met de aluminium accenten vertoont slijtage plekken waar de alu verf is aangebracht. Veroorzaakt door zuur uit de huid van zweethandjes.
Wat me als eerste opviel is het zitcomfort. Wel even wat anders dan de platte stoelen in de Chevy. Je valt in de stoelen en word geheel omsloten. Dat is echt wel even wennen bij instappen en uitstappen en ik ervaar het momenteel nog een beetje als een soort claustrofobisch geheel. De ideale zitpositie is nog niet gevonden door mij. Ook al zijn de stoelen geheel electrisch verstelbaar compleet met lendesteun. Bochten nemen is wel een geheel andere ervaring dan met een hoge SUV. De auto stuurt strak, ligt goed op de weg en heeft een acceptabel interieur geluid bij het rijden. Wel knerpt de uitlaat iets bij acceleratie, maar deze is nagelnieuw dus daar doe ik voorlopig niets aan.
Waar de Chevy 1 op 6,6 gemiddeld reed, rijd de Ford net iets boven de 1 op 10 met mijn rijstijl. Valt mee. Ik heb ook bewust voor de 2.0 gekozen en liet de 1.8 links liggen. Puur om het feit dat de 1.8 niet met automaat werd geleverd en in een hoop reviews als ondermaats word ervaren. Ik vind persoonlijk de 2.0 nog niet echt spectaculair, maar dit zal wel wennen zijn, zeker vanwege het feit dat ik uit een monster stap met 273 pk op de achterwielen.
Maar de week dat ik nu gereden heb met de Mondeo, merk ik wel dat de bak soms twijfelt, zoekende is en een kick down niet altijd vanzelfsprekend is.
Bediening van alle snufjes maakte dat ik voor het eerst in mijn leven echt het instructieboekje moest doorlezen om echt alles te leren. Tot zover het intuitieve ontwerp……jammer…
Een groot gemis vindt ik het ontbreken van leeslampjes achterin, of sowieso lampjes achterin. Er zit helemaal niets! Waar je geheel vooraan courtesy lampen heb aan plafond en voetenbak, is er achter een groot donker gat s'avonds…erg maf…
Tevens heb ik al het genot mogen ervaren van het feit, dat wanneer het geregend heeft en je de grote achterklep opent, het water aan de zijkanten rijkelijk naar binnen stroomt…nu ben ik helemaal van de fonteinen en waterpartijen, maar dit gaat me echt te ver, zeker als er zaken in de kofferbak liggen die niet nat mogen worden!
Verder had ik me natuurlijk al ingelezen op diverse fora, en wist al waar ik op moest letten bij aankoop. De erg foute kit die werd gebruikt onderaan de felsranden bij de portieren, die geheid voor rot zorgen…...bumpersteunen die spontaan afbreken en de bumpers laten hangen en nog wat plezierige feiten.
Dit was allemaal nog prima bij deze Ford gelukkig. Maar ik ga wel voorzorgsmaatregelen nemen.
Meer daarover in een volgende update.
Dan nu weer wat positieve zaken; allereerst ben ik blij dat deze Belgisch geproduceerde Ford een uitgebreid scala aan aftermarket spul kent. Ik wilde graag de facelift achterlichten met de twee witte rechthoeken op de zijkant. Een simpele zoektocht op Ebay en ik had ze voor een appel en een ei. Montage is kinderlijk eenvoudig door het losdraaien van 3 moertjes. Andere mistlampen en een embleem voor op de kofferbak binnen een dag gevonden via de onderdelen lijn. Velgen zijn op elke straathoek te krijgen mocht ik een andere stijl wensen. En ga zo maar door.
Ik ga deze winter het gemak ervaren van FWD, voorruit verwarming, compacte afmetingen van de wagen en het feit dat er stoffen bekleding in zit ipv leer. Niets zo gevoelig, onderhoudsgevoelig en besmettelijk als leer.
En het meest belangrijke argument, de besparing op de kosten zal ik na een paar maanden al gaan merken. 320 euro per maand ipv 510 is al een hele hand vol.En die 320 kan nog omlaag als ik mijn rijstijl aanpas.
Tussendoor memo
- 99.456 km
Heb inmiddels al aardig wat klometers er op zitten met de Mondeo. Ik kan niet anders zeggen dan dat de auto in zijn geheel mee heel erg meevalt.
Zitcomfort is nu wel een beetje gewoon geworden en de stoelverwarming is erg prettig geleken met deze koude Novmeber en December dagen. Remmen, sturen en bochtgedrag is zeer goed te noemen.
De versnellignsbak blijft mj een wat onrustige indruk geven, soms iets nerveus en niet wetende wat te doen, opschakelen, terugschakelen....schokken af en toe. Dacht dit met een flush en verversing van olie e filter op te lossen. Men raadde mij bij Ford niet een wissel aan, omdat dit eigenlijk nooit gedaan word bij Ford bakken. Eg vreemd, zelfs bij de USA Ford bakken word dit voorgeschreven.
Wellicht is het mijn rijstijl ie voor verbetering vatbaar is.
De voorruitverwarming, ik kan er niet over ophouden, wat fenomenaal is dat zeg! Heerlijk dat een bevroren ruit en het ontdooien ervan nu zo snelgaat.
Enige minpunt tot dusver is het verbruik dat ik niet gustiger krijg dan 1 op 10,4.
dat er nog steeds met intervallen dat irritante geknipper van het dashboard licht en eigenlijk alle lichten rondom voorvalt...
Ik verdenk de dynamo, maar zal deze eerst eens laten doormeten.
Wintertijd....
- 100.350 km
Ik moet eerlijk toegeven, na de diverse auto’s hiervoor te hebben gereden, allen Amerikanen, zocht ik eigenlijk voor mezelf een reden om alsnog weer terug te gaan naar een dikke lompe bak en deze auto te betrappen op tekortkomingen waar ik niet mee kan leven.
Helaas….ook met deze winterse omstandigheden met sneeuw en ijzel heeft de Mondeo zich als een uitermate betrouwbare, koersvaste, reisgenoot bewezen.
ABS is niet bijzonder, doet gewoon zijn ding. Ik kwam erachter dat de Mondeo geen tractiecontrol heeft, maar enkel EPS.
De Mondeo laat zich niet kennen en manouvreert makkelijk door sneeuw en prut.
Op de een of andere manier geeft de Mondeo je een gevoel van veiligheid, eenvoudig te beheersen en erg gebruiksvriendelijk. Je kann er mee gooien en smijten en nog zal hij je niet in de steek laten.
Ik zag de buurman vanmorgen nog druk bezig met zijn voorruit te krabben…grappig….
De wagen beslaat wel makkelijk en de blower moet flink blazen wil hij condensvrij blijven. De achterruit moet herhaaldelijk worden verwarmd om het zicht vrij te houden.
Auto is wel erg snel op bedrijfstemperatuur waardoor het al snel behaaglijk word in de auto.
Waar ik bij de Amerikanen constant de instellingen van de automatische airco (climate control) zat bij te werken, is het bij de Mondeo 1 keer instellen en daarna afblijven. Super!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Ford Mondeo 2.0-16V Futura, climatronic, cruisecontrol, navigatie, trekhaak, pdc.
- 2005
- 182.265 km

Ford Mondeo Wagon 1.8-16V Ambiente station uitvoering incl nieuwe apk en garantie !
- 2004
- 262.136 km

Ford Mondeo 1.8-16V Platinum, climatronic, cruisecontrol, navigatie, pdc, trekhaak.
- 2005
- 185.645 km