Ford Mondeo 1.8 16V 125pk First Edition (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mondeo 1.8 16V 125pk First Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 113.600 km |
KM-stand laatst | 115.000 km |
Veel voor weinig
- 115.000 km
Op zoek naar een (tijdelijke) ruime benzineauto voor 5 a 6000 euro heb ik in 2009 verschillende auto's overwogen. Mijn voorkeur ging uit naar een duitse auto. Echter, Audi A4 te duur, VW Golf 4 te oud, Passat weinig opties en vaak met zwakke 1.6 motor en voor 5000 euro vaak heel veel km's. Ach en zo maak je nog verschillende persoonlijke afwegingen die ik je zal besparen. Uiteindelijk bleef o.a. de Mondeo MK3(vanaf 2001)over. Geen Mondeo diesel want ik lees heel erg veel over kapotte verstuivers van Mondeo TDCI's waarvan reparatie al snel duizenden euro's kan kosten. Bij 25000 km per jaar dan liever benzine. Geen turbo's, intercoolers, verstuivers die kapot kunnen gaan en met een beetje speurwerk moet een particulier bereden mondeo benzine met weinig km's te vinden zijn.
Ik vond een Mondeo 1.8 16v First Edition uit 2001 met slechts 113000 km voor nog geen 4750 euro bij een handelaar, dit was zo'n 1500 tot 2000 euro goedkoper dan gemiddeld dus ging ik op zoek naar een gebrek. Want van de goedkoopste in de rij, word je meestal niet blij! :-) Even stukje rijden en dat viel niet tegen, beetje lakschade rechtsvoor en een kapot inlaatspruitstuk (bekend zwak punt) bleek de reden van de lagere prijs. Voor een paar honderd extra zou dit worden gemaakt en dus ging de koop door.
Het is een "First Edition", dus met wat leuke extra's als voorruitverwarming!, 16" LM velgen, cruise control, radio Cd, CV+AB, electrische bestuurdersstoel, climate control etc. Gewoon een prima aangeklede auto. En wat een ruimte! Ook achterin enorm veel beenruimte, iemand van 1,90 kan er met gemak zitten.
De auto heeft een zeer fijn onderstel welke zorgt voor een fantastische wegligging. Je voelt wat er gebeurt onder de wielen en dat heb ik vaak anders meegemaakt, met name met franse auto's! Na eerdere goede ervaringen met Ford, waaronder een zeer strak sturende Fiesta uit 2003, stelt ook deze Mondeo op dit punt niet teleur. De 1.8 16v motor met 125pk is sterk genoeg, maar verwacht geen racemonster, zeker onderin niet. Wil je alle paarden uit de stal dan zul je toeren moeten maken. De 5e versnelling heeft een lange overbrenging en maakt zuinige snelwegritten mogelijk. De motor is lekker stil, bij het starten eventjes wat rauw maar dat verdwijnt snel. Wel is het een gevoelige motor welke bij slecht onderhoud nog wel eens onregelmatig wil lopen. Goede brandstof als V-power verneem je direct, de motor loopt mooier. Gecombineerd verbruik bij mij 1:12, niet zo gek voor auto van 1300kg. Op de snelweg moet 1:15 haalbaar zijn. Gemiddeld genomen een prima motor voor deze auto.
Zoek je ook een Mondeo van 2001, 2002, 2003, let dan even op een paar dingen bij benzinemotor (diesels hebben weer andere problemen zoals verstuivers):
1. Hoor je de motor "tikken" in de buurt van de spanrollen/distributieketting, 95% kans dat dit de wervelkleppen van het kunstof inlaatspruitstuk zijn. Vaak zit er niets anders op dan het inlaatspruitstuk te vervangen, kost ongeveer 600 euro en geen coulance van Ford! Zie ook onderstaande discussie op het forum van de Mondeoclub over het inlaatspruitstuk:
http://www.fordmondeoclub.nl/phpBB3/viewtopic.php?style=1&t=11206
2. Controleer op roest onderaan de deuren bij de kit randen. De eerste series willen hier nog wel eens roesten door gebruik van verkeerde afdichtings kit. Er zit wel 12 jaar carrosserie garantie op een mondeo, dus ook voor roestschade, maar dan moet de auto altijd zijn onderhouden bij de Ford dealer. Let er dus goed op dat onderaan de deuren (binnenkant) geen roest zit, zit er wel roest, controleer dan of de auto altijd bij de Ford dealer is onderhouden, alleen dan is de reparatie ervan gratis!
Verder weinig bijzonderheden, gewoon een prima auto en een aanrader!
Update november 2010:
De Mondeo heeft inmiddels 160000 km gereden en ik heb er vrijwel probleemloos 45000 km mee gereden. De grille die ik gemonteerd had van model 2003 heb ik weer omgeruild voor de originele, hij sloot niet helemaal mooi aan namelijk. Ook de sportvelgen vervangen door gewone originele wielen met wieldoppen, als een auto wat ouder wordt vind ik hem bij nader inzien toch mooier in originele staat en moet je voorzichtig zijn met accessoires denk ik. Heb ik nog problemen gehad? Eén dingetje eigenlijk maar; Afgelopen vakantie kon ik de sleutel niet meer omdraaien in het contactslot, pas na enkele keren proberen kon ik de auto pas weer starten. Thuis bij de dealer nieuw contactslot laten plaatsen voor 120 euro, was een uurtje werk. Originele sleutels kon ik gewoon blijven gebruiken.
De auto wordt komende week verkocht omdat ik als zzp-er in een Youngtimer (auto tussen 15 en 25 jaar oud) ga rijden, bijtelling over de dagwaarde en alle kosten lekker fiscaal aftrekbaar. Vond maar twee compacte auto's uit 1995 acceptabel, een Audi A4 of Mazda Xedos 6. Ik heb uiteindelijk een Xedos 6 uit 1995 gevonden met slechts 97000 km waar ik zsm een review over zal plaatsen.
Een Mondeo kan ik in elk geval van harte aanbevelen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Ford Mondeo Wagon 1.8-16V Centennial , GOEDE APK
- 2003
- 282.825 km

Ford Mondeo 1.8-16V Trend Airco Trekhaak Nieuwe APK en Beurt ORG. NED.
- 2001
- 232.914 km

Ford Mondeo 1.8-16V First Edition Airco (automatisch), cruise control, radio/cs-speler, trekhaak, elek. buiten spiegels, voorruitverwarming, multifunctioneel stuur, elek. ramen, Op zoek naar een sportieve én praktische sedan? Deze Ford mondeo 1.8-16V First Edition combineert krachtige prestaties met een hoog uitrustingsniveau en volop ruimte. Door de krachtige motor
- 2001
- 281.422 km