Ford Mondeo 1.5 TDCi Titanium (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mondeo 1.5 TDCi Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 15.950 km |
Eerste ervaringen
Voor mijn werk rijd ik circa 70.000km per jaar, mijn vorige Renault was dus al snel aan de beurt om vervangen te worden. Om te leasen ontvang ik een gelimiteerd leasebudget. Voor mij is het volgende van belang:
- Bijtelling (14 of 20%)
- Het moet een diesel zijn
- Comfortabele kilometervreter
- Recent nieuw model
- Sterke prijs/kwaliteit verhouding
Het was wikken en wegen tussen de verschillende modellen. Nieuwe Passat vind ik mooi, maar ook weer erg duur (wat arrogant) in de prijslijst. Renault Megane was op de facelift hetzelfde gebleven dus dat viel ook af. De nieuwe Renault Kadjar werd in dezelfde periode geintroduceerd. Prachtige wagen, vooral die wat hogere instap. Toch was ik nog niet overtuigd. Op de snelweg heb ik al een paar keer die prachtige neus van de nieuwe Mondeo zien opdoemen (met LED koplampen). Goh, wat een verschijning! En ook nog eens met een eigen ziel, niet zo'n budget aftreksel van VW (lees: Skoda en Seat). Dat trok me als een magneet naar de Ford dealer. Daar was ik al snel uit: deze Ford ging het worden.
Het werd de volgende:
Ford 1.5 TDci 120pk Titanium met de volgende opties:
- First Edition pack (actieprijs 1.995 euro).
- Privacy Glass
- Metallic Magnetic Gray (helaas was de kleur Lunar Sky op dat moment niet leverbaar)
Op 27-8-2015 stond hij (na 8 weken levertijd) voor me klaar bij Ardea auto in Rotterdam.
De kleur staat hem beter dan ik dacht. Ook Privacy Glass staat hem in deze setting erg goed, toch is de eerste indruk dat de velgen wat klein zijn. Voordeel is wel dat het zijn comfort ten goede zal komen.
2500 km verder
- 2.500 km
De eerste 2500km zitten er op, dus tijd voor een eerste terugkoppeling.
De vind ik tot nu toe erg goed:
- Het weggedrag
- Comfort
- Geluidscomfort
- Bovenstaande 3 punten laat me vanzelf wat minder gehaast rijden, voor mij een groot voordeel
- Audiosysteem met DAB+, lekker geluid
- Digitale klokken
- Kwaliteitsbeleving (het voelt als een zeer solide auto)
- Het verbruik is zeer goed. Gemiddeld 4.5l/100km.
- Cruise control blijft AAN wanneer je heel licht afremt. Vind ik persoonlijk prettig
- Iedereen vind het echt een zeer mooie wagen om te zien
- Het automatisch inparkeren werkt echt heel erg goed! Gebruik het laatste tijd steeds vaker.
- Het SYNC2 voicecontrol systeem leer ik steeds beter kennen en werkt goed
- Gespreksparters aan de telefoon horen bijna niet dat ik al rijdend bel met een carkit. Dit heeft Ford (beter dan Renault) super voor elkaar
- Meedraaiende verlichting werkt goed
Wat vind ik minder:
- De wagen komt qua vermogen nog iets tekort. Wellicht moet hij nog wat los lopen, maar het is het 'net niet'. Volgende keer toch 2.0 / 150PK.
- De wagen ligt zeer laag aan de grond, daardoor moeite met drempels....
- Multimediasysteem reageert traag, niet volgens de huidige standaard.
- Navigatiesysteem niet te vergelijken met TomTom uit Renault. Ook verkeersinfo komt onduidelijk binnen.
- Touchscreen laat ontzettend veel zichtbare vingervlekken achter
- Lane Departure warning reageert overijverig, dus die staar alweer uit
- Ik moet sterk wennen aan de handrem: deze gaat NIET automatisch aan (is al 2 x weggerolt). Bovendien reageert dit knopje niet altijd even goed. Al bij al flink oppassen!
- Keyless entry vergrendeld niet automatisch bij weg lopen. Hiervoor moet je eerst nog een keer de klink aanraken.
- Indien muziek hard aan staat hoor ik een lichte rammel in het linkerportier, dit ga ik laten nakijken.
Bijna 16.000km
- 15.950 km
De kilometers vliegen er in de tussentijd bij.
Wat gaat inmiddels goed:
- Geen enkele storing of "what so ever" gehad
- Ben oude Renault volledig ontwent en begrijp de Ford nu helemaal. Irritaties over handrem en deurvergrendeling ben ik nu zo goed als kwijt;
- Deurrammel heeft zichzelf op wonderse wijze opgelost!
- Vermogen is nog steeds niet om strepen te trekken en heb ook niet de indruk dat er in tussentijd een toename geweest is.
Is 1 belangrijke irritatie:
De AUTOMATISCHE CLIMATE CONTROL!!
Dat ding kent in automaatstand de volgende opbouw: bij vertrek maximale zweetstand en als je dan effe onderweg bent de de kouwe klauwestand. Het gaat allesbehalve geleidelijk en aangenaam. Daardoor dus voortdurend bijregelen, zou toch eigenlijk niet mogen. Ford, doe er wat aan!
Verders puike auto, volledig aan te raden
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Ford Mondeo Wagon 1.5 TDCi 120pk Titanium Trekhaak/ Lederen int./ Elek. stoelen/ Stoelverwarming/ Camera
- 2016
- 153.203 km

Ford Mondeo 2.0 IVCT HEV Vignale | Stoel-en voorruitverwarming | Achteruitrijcamera | Elektr. geheugenstoelen | Lederen bekleding | 12 maanden garantie! |
- 2018
- 107.315 km

Ford Mondeo Wagon 2.0 IVCT HEV Vignale | Leder | Adaptive LED | Sony Audio | Adaptive Cruise | Stoelverwarming | 18 Inch | Elektrische Stoel met Geheugen
- 2019
- 83.966 km