Ford Mondeo 1.5 EcoBoost Titanium (2016)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Mondeo 1.5 EcoBoost Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 118.800 km |
KM-stand laatst | 123.000 km |
Ford Mondeo 1,5 ecoboost Titanium hatchback
- 123.000 km
In de zomer van 2020 op de heenreis van Nederland naar Zuid-Frankrijk besloten we om de volgende vakantie in een "nieuwe" auto te doen. Niet omdat onze 2007 Ford Focus Wagon 2.0 Rally Edition er aan toe was maar omdat we toch wat meer ruimte wilden op de achterbank. De Focus was een hele fijne reisauto maar door 2 lange volwassenen en 2 opgroeiende (lange) kinderen (7 en 10 jaar inmiddels) was de binnenruimte met name op de achterbank toch wel beperkt. 8 jaar heeft ie ons overal gebracht waar we heen wilden en dit zou de laatste vakantie met de Focus worden.
Op vakantie natuurlijk gelijk kijken naar alternatieven. Omdat we een maatje groter wilden al gelijk gaan kijken naar een Ford Mondeo. In eerste instantie gezocht naar een 2014/2015 Ford Mondeo 1.6 ecoboost Platinum met maximaal 100.000 km op te teller. Dit omdat ik het een mooie auto vond en in de Platinum uitvoering alle extra zitten die ik me wenste. Alcantara bekleding, Xenon, navigatie. Helaas waren er niet heel veel auto's beschikbaar in deze configuratie. Uiteindelijk het budget een beetje kunnen verhogen en naar wat jongere auto's gaan kijken. In december hadden we uiteindelijk 2 auto's staan op het lijstje voor een proefrit. Een Skoda Superb 1.4 TSI (125pk) en een Ford Mondeo 1.5 Ecoboost (160pk). Beide een hatchback uit 2016 en beide een tellerstand van rond de 118.000 km. Andere opties zijn nog geweest o.a. de Volkswagen Passat, Volvo S60 en Mazda 6. Renault Talisman. Deze vielen echter af door de bagageruimte (zijn sedans). De Opel Insignia is afgevallen door de beschikbare (benzine) motoren (oudere olie verbruikende motoren(1.4 turbo en 1.6 turbo)).
De Proefrit
Na eerst met de Skoda een rondje in de buurt te hebben gereden (Ruime mooie auto met alles erop maar de motor viel ons tegen. Helaas was de 150pk ACT versie een stuk duurder dan wat we wilden betalen voor een auto) op naar Friesland. Daar stond in Heerenveen de Mondeo op ons te wachten. Na een goede flinke proefrit gekeken hoever we konden gaan voor de aankoop. Uiteindelijk hebben we naar ons idee een goede deal gesloten. De inruil viel wat tegen maar uiteindelijk hebben we de auto die we wilden binnen ons budget.
Auto ophalen
Na 3 weken wachten konden we de auto ophalen op 2 januari 2021. Blinkend stond ie op ons te wachten. Na een korte uitleg binnen (ivm lockdown) de sleutels gekregen en we konden er van door. Na het overzetten van de spullen nog wel moeten vragen naar de dakdragers welke we erbij bedongen hadden. Deze was helaas niet op voorraad en zou worden nagezonden.
Waarom deze Mondeo
Inmiddels rijden we al 5 maanden met volle tevredenheid de auto. We hebben dus bewust gekozen voor de hatchback i.v.m. de grote achterklep. De station is qua bagageruimte iets kleiner (echt waar! zoek maar op) maar was niet onze smaak. Vandaar de hatchback. Ons voornaamste doel was beenruimte op de achterbank voor de kinderen en een goede bagageruimte. Voor vakantie gebruiken we tevens een dakkoffer.
De auto is Moondust Silver en betreft een Titanium. Dit aangevuld met Adaptieve LED verlichting voor (achter is al standaard LED), DAB radio, elektrische achterklep, 18 inch donkere Oxxo velgen en verder bijna alle hulpopties die je je kan wensen (verkeersbordherkenning, Lane-assist, automatisch inparkeren). Het enige wat ik nog zou kunnen missen is lederen bekleding, een achteruitrij camera, verwarmde stoelen en elektrische stoelen. De voorkant vind ik nog steeds echt prachtig. Met name de chromen grille in combinatie met de DRL. Aan de achterzijde moet ik nog steeds wennen. Het wordt beter maar van achter zal ik het nooit een hele mooie auto vinden. Gelukkig zit ik altijd achter het stuur en niet achter de auto zullen we maar zeggen.
Het rijden
Met de auto hebben we inmiddels de eerste duizenden kilometers gereden. Het is echt een hele fijne auto. Hij zit goed, stuurt fijn, is ruim. Het enige puntje van kritiek is het verbruik (vandaar ook maar 3 sterren voor prestaties en gebruikskosten). Ik reed met de Focus 1 op 10. Ongeacht hoe ik reedt. Met deze Mondeo rij ik stadsverkeer 1 op 8/9. Dit weekend van Noord Holland naar Limburg gereden. 245 km heen en weer terug. Heen een beetje file maar voor de rest netjes 100/105 km/u op de cruise control kunnen rijden. Gemiddeld voor deze rit volgens de boordcomputer 7,2 / 100 kilometer (1 op 13,88). Dit komt bij lange na niet in de buurt van het opgegeven gemiddelde verbruik van 1 op 17,2. Ik had eigenlijk gehoopt toch wel (makkelijk) de 1 op 15 te kunnen halen bij lange snelwegritten.
Aanpassingen auto
In principe willen de auto gewoon houden zoals hij is. Wel hebben we inmiddels een nieuwe navigatiekaart er in zitten alsmede een set privacyshades/zonneschermen in de achterdeuren en hebben we een set 18 inch winterbanden aangeschaft.
Voorlopige conclusie
Het is echt een hele fijne auto. Hij zit goed, rijdt goed. Biedt veel waar voor zijn geld. Is exclusief (Je ziet de Mondeo mk5 niet vaak. Zondag op de terugweg van Limburg heb ik er slechts 3 gespot waarvan 1 wagon. Dit valt in het niet met het grote aantal Fiesta's en Focussen die je dan tegenkomt. ). Wij zijn nog steeds heel content met de auto en ik kijk nu al uit naar de eerste vakantie in de nieuwe auto naar Zuid Frankrijk.
Update 30-6-2021
Wij hebben de auto inmiddels voor een check naar onze lokale Ford garage gebracht. Dit om even te kijken of er nog gekke dingen zijn waarmee we nog in de garantie naar de verkoper konden. Was niet nodig. Auto is in topconditie!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.