Ford Ka 1.2 Titanium X (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ka 1.2 Titanium X |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 50.242 km |
Een nieuwe Ka
- 800 km
Onze vorige Ka was bijna 5 jaar oud, had 60.780 op de teller en was toe aan een grote beurt en distributieriem ( iedere 90.000 of vijf jaar).
Waarom weer een Ka? Hij bevalt prima, is relatief zuinig, kost niet teveel in de wegenbelasting en heeft voor zijn klasse een grote kofferbak. Waarom change a winning team? Daarnaast zitten we in het bestuur van de Ford Ka meeting en kan iets anders dan een Ka natuurlijk niet. ( wie ook mee wil rijden, laat het me weten!).
Op internet bij Ardea gekeken naar aanbiedingen. Bieden diverse Ka's aan, die al op kenteken staan, maar tegen fikse korting. Dus op naar de Ford dealer in Zoetermeer. We komen snel tot een deal. De inruil is zoals we gedacht hadden en daarnaast krijgen we doordat de Ka al op kenteken staat ( van 26 november 2014) een korting van bijna 3000 euro. De moeite waard dus. De nieuwe is Paarlenmoer wit. Na een week ( 23 januari 2015) kunnen we hem halen. Uitleg is niet nodig, het is per slot dezelfde auto die we al hadden. Het enige wat anders is zijn de randen van de roosters en het start/stop systeem. De afleveringskosten hakken er wel flink in.
Tja, 945 euro afleveringskosten.
Daarbij inbegrepen:
Auto poetsen,
Technisch in orde maken
Volle tank benzine ( zat inderdaad stampvol)
Leges en kentekenbewijs ( plastic card).
Vervoer naar dealer
Fles wijn en bos bloemen ( ook 2 mannen krijgen dus bloemen)
Set met daarin:
* vijf veiligheidsvesten
* verbandtrommel
* set lampen
* sleepkabel
* gevarendriehoek.
* fles motorolie
Die set had ik nog nooit meegemaakt bij een nieuwe auto, dat was verrassend leuk.
Na het instellen van de stoel ( ook in hoogte verstelbaar en de spiegels ( elektrisch verstelbaar), rijden we weg.
Boordcomputer is erg uitgebreid, twee dagtellers, twee verbruiksmeters, twee afstandenmeters, radio, actieradius, twee gemiddelde snelheid, twee tijdsduur.
Portierbakken zijn aan de kleine kant, een landkaart past er niet in, maar echt nodig is dat tegenwoordig niet meer, met de TomTom .
Asbak zit erg laag,
Voorin zeker op de passagiersstoel veel plaats, komt ook doordat het dashboard daar inloopt, zodat als je mensen op de achterbank hebt, de passagiersstoel verder naar voren kan, zonder dat deze dan met zijn benen klem zit.
Sleutel met afstandbediening, bedient portieren, voor de achterklep zit er een apart knopje op, wat je twee keer moet indrukken.
Als je de auto open maakt, dan gaan achterlichten, kentekenverlichting en stadslicht branden, evenals binnenverlichting, die zachtjes weer dimt.
Daarnaast kan je als je wil, bij afsluiten, de koplampen nog een poosje laten branden ( de zogeheten Follows me home verlichting).
Radio met subwoofer, goed geluid, met cd speler en aansluiting voor mp3.
Las in andere revieuw/ testen dat de knopjes erg klein waren, ze zijn inderdaad niet overdreven groot, maar vind het wel meevallen.
Ruitenwissers van vorige model maakten veel geluid, dat is nu weg.
Prettig is dat er een motortemperatuur meter in zit, toch prettig om te weten wanneer motor goed op temperatuur is, en je wat meer gas kan geven.
Prettig ook is dat de richtingaanwijzer bij kort aanraken, drie keer knippert.
De versnellingspook zit hoog, makkelijk reiken dus, daarboven zit de bediening voor de elektrische ramen links en rechts. ( met comfortsluiting en opening).
Daarboven zit dan de verwarming en airco.
Op de achterbank zitten twee driepuntsgordels met isofix aansluitingen voor kinderstoeltjes.
Achterbak valt niet tegen, past aardig wat in, daaronder zit een ruimte voor gereedschap, en een “ mobile kit”, voor het geval van een lekke band.
Ford heeft een eigen service, dus een wegenwacht abonnement is niet meer nodig.( en hebben we dus ook niet).
Enige voorwaarde is dat je eenmaal per jaar onderhoud laat plegen bij een Ford dealer.
Even wennen is de stuurbekrachtiging, stuurt erg licht, en draait makkelijk, niet te snel indraaien dus bij bochten, want dan zit je zo tegen een stoeprandje aan, als je niet oppast.
Geluidsniveau bij 120 op de teller is keurig, het enige wat je echt hoort zijn de banden ( van Michelin).
Start/stop systeem: heeft veel beperkingen. Is de motor koud, het buiten te koud, zijn er teveel energieverslindende zaken ingeschakeld, dan stopt de motor niet. Anders slaat hij netjes af als je de versnelling in vrij zet en de koppeling los laat. Went snel.
We gaan dus weer kilometers maken en laten af en toe hier in de review wat weten.
Onze vorige Ka heeft ons 28 cent/km gekost, dat is inclusief alle beurten, afschrijving, banden, benzine, wegenbelasting, verzekering en noem maar op.
Zomer/winterbanden en kleine beurt
- 9.500 km
Inmiddels zijn we bijna 10 maanden verder. Alles verloopt naar wens eenmaal terug gegaan voor het start/stop systeem omdat die het bijna niet deed. Is nu beter afgesteld en werkt nu stukken beter.
Wissel van zomer naar winterbanden heeft plaat gevonden, evenals de eerste kleine beurt. Kenteken staat op december en om de mobiliteits garantie te behouden moet hij in de garage zijn geweest.
Wissel kostte €75,-
Het kleine beurtje 181, waarbij 20 euro korting ivm lage km stand.
Auto rijd woon/werkverkeer en gemiddeld 1 op16.
Een jaar oud
- 10.827 km
Presieus vandaag een jaar oud en 10.827 km gereden, met name woon/werkverkeer. Geen problemen, alles naar wens.
Wissel
- 13.268 km
Vandaag de wissel van winter naar Zomerbanden. Konden erop wachten.
Kosten €75,-.
Gratis een wasbeurt erbij voor een benzine station hier in de buurt en een ( chemisch) ruikertje voor in de auto.
De km gaan niet zo hard, rijd alleen woon/werk verkeer ( 16 km heen, 16 km terug). Voor de lange afstanden gebruiken we de Corsa diesel.
Geen problemen.
tweede beurt
- 20.000 km
Vorige week de tweede (jaar) beurt gehad. Inclusief nieuwe ruitenwissers en wisselen van zomer naar winterbanden 497 euro.
Verbruik het laatste jaar: rond de 1 op 16.
Rijd alleen woon/werkverkeer en af en toe een wat langere afstand bij familie bezoek.
Nog steeds tevreden dus.
Jaarlijkse beurt en APK
- 27.500 km
Jaarlijkse beurt en APK
Airco moest worden bijgevuld volgens garage.( echt nodig?)
Zomerbanden gewisseld voor winterbanden.
Totaal 670 euro. Stevige prijs !
Wissel winter-zomerbanden
- 33.000 km
Vandaag wissel van winter naar zomerbanden. Halverwege de dag een belletje..." de remblokken moeten worden vervangen".
Hebben we niet laten doen. Vervolgens komt er een vaag filmpje van hun, waarop de remblokken worden gefilmd. Ik zie er niks aan.
Het vertrouwen in Ford Ardea Zoetermeer is weg. Bij iedere wissel of garage bezoek is er wel iets extra's wat er gedaan moet worden, met daarbij dan een gepeperde rekening.
Het voelt gewoon niet goed, iedere keer is er iets wat een vreemdgevoel geeft.
Airco bijvullen, vervangen schokbrekers (bij de vorige Ka) etcetera.
We gaan voortaan naar een onafhankelijke garage.
Beurt /40.000 km
- 40.000 km
Vandaag weg gebracht voor kleine beurt en wissel zomer naar winterbanden. En al snel een belletje......de remschijven moeten vervangen worden. Nou mooi niet, pas bij een ander laten doen.
Bij ophalen: in plaats van kleine beurt grote beurt uitgevoerd (80.000 km beurt). Niet de afspraak. Zo klaar met Ardea Zoetermeer dat we de zomerbanden laten inladen en we wel ergens anders (Ford garage in de buurt van Pijnacker) het onderhoud voortaan laten doen.
Kosten vandaag 482 euro. Vind ik belachelijk veel , mijn nare gevoel en bedonderd te worden door Ardea staat voorop.
Wissel banden en andere dealer
- 43.500 km
Zie vorige verslag over de ontevredenheid van de dealer (Ardea Zoetermeer).
Vandaag naar de dealer in Bergschenhoek voor wissel winter naar zomerbanden. Hartelijke ontvangst bij (familie) bedrijf. Zeggen uit zichzelf: oh, u komt bij Ardea vandaan? Tja...daar horen we veel klachten over.
Enfin wissel vind plaats. Volgens Ardea waren 4 maanden geleden de remschijven aan vervanging toe. Volgens de dealer in Bergschenhoek kolder, mankeert niks aan. Zie je wel dat mijn gevoel over Ardea klopte, gewoon oplichters !
Ingeruild
- 50.242 km
Vandaag de Ka ingeruild. Na tweemaal een Ka nieuw te hebben gekocht is het tijd voor wat anders. De Ka3 bevalt ons niet en gaat van de Europeese markt. Helaas de afgelopen tien jaar wel wat probleempjes gehad met beide Ka’s, en ook de dealer was niet prettig. (Draait klanten een poot uit).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.