Ford Ka 1.2 Metal (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ka 1.2 Metal |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 9.800 km |
KM-stand laatst | 31.000 km |
Mijn ervaring met mijn 2e Ford Ka MK2
- 12.000 km
Na 4 jaar gereden te hebben in een Ford Ka Titanium uitvoering (één van de eerste) was ik een beetje toe aan een andere auto. Na gezocht te hebben ben ik uiteindelijk toch terecht gekomen bij opnieuw een Ka. Dit keer in de meest luxe uitvoering (Metal).
Compleet zwart (16 inch zwarte velgen bv., pianolak zwarte binnenkant).
Ik heb gekeken naar wat andere auto's in het A-segment, zoals de Fiat 500 of de VW Up. Bij de 500 viel me met name op dat deze voorin veel minder ruim oogt dan de Ka. Bij de Up vind ik de achterkant gewoon niet mooi. De Ka is wat meer auto vind ik.
Deze sportievere uitvoering oogt ook weer een stuk mooier als de Titanium.
Ik krijg niet anders dan complimenten over deze auto. Met name de mooie zwarte velgen of de mooie bekleding met chrome ringen vallen erg op. Ik heb het idee dat deze stoelen beter zitten als in de Titanium? Maar volgens mij zijn het verder exact dezelfde. Ik was na 4 jaar nog niet uitgekeken op de Ka.
De auto rijdt prima (was ik al gewend). Komt makkelijk mee met het verkeer. Er zit wel een andere motor in dan in mijn eerste Titanium versie uit 2009. Dat verschil is duidelijker te merken dan ik had verwacht. Hij trekt wat minder snel op heb ik het idee, hij maakt ook een heel ander geluid. Daarnaast valt me ook vooral op dat deze een stuk minder zuinig is dan mijn vorige Titanium. Nu had ik het voordeel dat ik die auto zelf heb ingereden, terwijl hier al wat meer km's opstaan. Maar 100km op een volle tank verschil vind ik toch wel erg groot.
Zijn er misschien meer mensen met een Metal uitvoering die hier "last" van hebben?
Verder heeft deze Metal uitvoering weer wat kleinere verbeterpunten tov de Titanium.
Misschien als enigste nadeel zou ik het start-/stopsysteem kunnen noemen. Er moet aan zoveel regels worden voldaan dat dit vaak niet werkt dan wel. Het nadeel is echter dat er geen lijn in te vinden is. Soms werkt hij vlak na het opstarten van de motor direct bij het eerste stoplicht maar soms heb ik dik een half uur gereden maar werkt hij helemaal niet? Erg vreemd allemaal. Nu is het in de praktijk vaak ook irritant ipv echt handig maar wel vervelend als het erop zit maar niet constant naar behoren werkt.
Hebben dit ook meer mensen misschien?
Reacties zijn altijd welkom.
Ik zal proberen mijn review up to date te houden.
Update (problemen met start-/stopsysteem
- 15.000 km
Inmiddels weer een paar 1000km verder.
Het enigste "problemen" wat ik ondervind is met het start-/stopsysteem. Deze heeft het in het begin altijd gedaan maar sinds een aantal weken helemaal niet meer. Constant verschijnt de melding "start/stop niet beschikbaar". Nu zitten hier heel veel voorwaardes aan verbonden voordat deze überhaupt werkt maar toch als het erg op dan moet ie het wel doen.
Volgens de dealer lag het toch aan de accu, zo'n 40km per dag zou te weinig zijn om het systeem goed te laten functioneren. De auto is gereset, de accu volledig weer opgeladen dus ik ben benieuwd of alles nu wel weer goed werkt. De accu was verder nog prima in orde dus vervangen was niet nodig.
Hebben meer mensen misschien dit "probleem"?
Nog altijd tevreden
- 31.000 km
Inmiddels de 30.000km gepasseerd. Nog altijd krijg ik erg veel bekijks of complimenten over deze uitvoering. Erg leuk. Mensen die je op de parkeerplaats aanspreken omdat ze de auto zo leuk vinden. Altijd leuk om te horen.
Enigste minpunt is dat het start/stop op dit moment helaas al weer lange tijd niet werkt. Nieuwe accu heeft dus even geholpen maar geen idee wat ik nu nog kan doen?
Verder hoor je mij niet klagen tot nu toe.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.