Ford Ka 1.3 70pk Cool & Sound (2008)

autoreview

Ford Ka
Ford KaFord KaFord KaFord KaFord KaFord KaFord Ka - interieur

Signalement

UitvoeringKa 1.3 70pk Cool & Sound
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf90.000 km
KM-stand laatst94.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Goedkope 'erbij' auto

  • 91.000 km

Eén auto in het gezin is toch wel onhandig. Dus toch maar gekozen om een goedkoop gebakje erbij te nemen. Omdat ik wilde gaan voor betrouwbare techniek boven roestpreventie, gekozen voor deze Ka. De techniek van een Ka is simpel en degelijk, grote kosten hoef je daar niet te verwachten. Nog uit de tijd dat milieu een minder groot belang speelde in de fabricage van auto's en er dus geen bijzondere ingrepen nodig waren als dunnere distributiekettingen, extra naverbranding etc etc. Dat kost wat meer in verbruik, maar de boel blijft wel heel, in tegenstelling tot hedendaagse techniek.

Daarnaast zitten er bij aanschaf vier vrij recente banden onder (twee verschillende merken winterbanden, dat wel) en de remmerij is zo goed als nieuw. Blokken en schijven vóór zijn echt zeer recent vernieuwd.

Het model stamt natuurlijk al van 1996 en dat is ook wel te merken aan allerlei zaken; materiaalgebruik, stoelen, comfort, het is allemaal achterhaald vergeleken met moderne auto's. Maar daarom koop ik deze auto ook niet. Het is een auto voor ritjes van maximaal 25km. En meestal minder. Een auto voor als de andere andere auto al in gebruik is.

Veel kilometers zal de Ka dan ook niet maken, zodoende vind ik het ook niet erg dat het verbruik wat hoger ligt dan bij moderne auto's.

Voordeel van deze Ka is dat ik hem ook inzet voor de kleinere stukjes ipv de veel modernere Clio Estate. Hierdoor spaar je weer op de meer slijtagegevoelige techniek van de Clio en kan die mooi worden ingezet voor de langere stukken.

1500 km verder

  • 92.500 km

Nou, de Corona zorgt ervoor dat er wel héél weinig gereden wordt (met beide auto's. Als het zo doorgaat hadden we de tweede auto eigenlijk helemaal niet nodig gehad. Maar het is nou eenmaal lekker praktisch.
Afgelopen december de auto glansrijk door de APK gehaald. Bleek dat de uitlaat ook nog behoorlijk recent was, dus dat is ook een mooie bijkomstigheid.

De tellerstand loopt dus nu maar zeer gestaag op. Verder doet ie het gewoon altijd. De airco is leeg. In het begin koelde hij nog wel een beetje, maar nu is denk ik ook de laatste vloeistof vervlogen. De pomp werkt wel, die voel je aanspringen. Het is dus een kwestie van vullen. Dit vind ik momenteel echter niet van belang, gezien het kilometrage per jaar. Mocht ik meer gaan rijden met de auto ga ik het overwegen.

Het verbruik is in de wintermaanden echt wel aan de hoge kant, in de stad met koud weer haal je ongeveer 1 op 11, afgelopen zomer heb ik één keer heel erg mijn best gedaan om zuinig te rijden, tegen de 100 op de teller op de snelweg, lange stukken, dan nog maar 1 op 15,7. Ik wijt het aan de oudere techniek en aan de B-merk winterbanden. En er zal vast wel iets minder soepel lopen dan bij een nieuwe auto. Nogmaals, omdat ik weinig rijd is het geen enorme impact op budget en milieu.

De dorpel aan de rechterkant wordt minder mooi, roest begint hier echt duidelijk zichtbaar te worden. Ook de standaard plekken bij een Ka en Fiesta hebben last van roest, rondom de tankdopklep en bij de achterwisser.

Jaartje verder

  • 94.000 km

Nou, weer een jaar met zeer weinig kilometers. Thuiswerk, lockdown, alles zorgde ervoor dat er weinig werd gereden. Maar de Ka doet het altijd, zelfs met lang stilstaan. Veel staat ie in de garage, om de roestduivel zo min mogelijk zijn gang te laten gaan, al houd je het niet tegen als het eenmaal begonnen is.

Eind december 2020 de auto weer laten keuren. Weer in één keer erdoorheen, met daarbij de aantekening dat de dorpel rechts wel erg slecht begon te worden. Op zich zou het nog wel een jaartje kunnen, maar zelf wilde ik dat niet. Ik heb er afgelopen juni voor weinig een nieuw stuk in laten lassen en weer netjes zwart gemaakt. Je ziet er niets meer van. Alleen een stukje net achter het rechterportier is niet meer zo fraai, maar dit is provisorisch bijgewerkt en kan er weer even tegen. Daarnaast heeft de (ANWB) accu het begeven. Een tijdje terug heeft de binnenverlichting 24 uur gebrand en toen wilde hij logischerwijs niet meer starten. Na aanduwen en een stuk rijden deed ie het weer, maar twee weken stilstaan daarna vond hij toch niet meer leuk. Dus nieuwe accu en weer lekker verder.

Wat me opvalt is dat de auto voor een 70Pk wel erg traag is. Ik denk niet dat ie die aan boord heeft. Het is een heel soepele motor, dat wel, je kan rustig met 30 in zijn 4 versnellen, dat doet hij zonder bokken. Schakellui rijden is dus prima te doen. Eén keer heb ik het geprobeerd, maar bij bijna 160 op de teller begint de auto enorm te trillen en rijdt hij echt niet lekker. Hij heeft ook niet veel meer over dan. Ik wijt het trillen aan de banden. Maar ik heb de auto ook niet voor snelwegjakkeren. Hij moet me gewoon brengen waar ik heen wil en dat doet ie gewoon goed. Totale onderhoudskosten in ruim twee jaar tijd, inclusief lassen en accu: € 285,- Lijkt me zeer voordelig.

Technisch ik, toch weggedaan

  • 94.500 km

De Ka doet het gewoon, techniek simpel, maar het is toch wel erg ouderwets. Lekte wat koelvloeistof en rook daarom niet altijd lekker om de auto. Ook ging ik er iets langere stukken mee rijden en ging het verbruik en de veiligheid wel knagen. Een kind dat graag een eigen deur heeft om in te stappen en kleine dingen (die koelvloeistof en aankomend onderhoud) heeft me doen besluiten om een moderner alternatief aan te schaffen. De Ka is ingeruild op een Peugeot 108. Hier volgt binnenkort een review van.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.