Ford Grand C-MAX 2.0 TDCI 140pk Titanium (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand C-MAX 2.0 TDCI 140pk Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 23.400 km |
KM-stand laatst | 36.700 km |
Van semi-bestel- naar luxe gezinsauto
- 32.345 km
In 2012 was het dan zo ver. Na lang zoeken heb ik een andere auto aangeschaft. Mijn vorige auto (Renault Kangoo 1.6 16V automaat uit 2005) was nog prima, maar toch wilde ik graag een andere auto. Vanwege mijn handicap is de auto aangepast en in 2012 bestond de mogelijkheid vergoeding te ontvangen voor de aanpassingen aan mijn nieuwe auto. De meeste mensen kopen een auto omdat ze het model mooi vinden, omdat ze een auto lekker vinden rijden of omdat het kostenplaatje interessant is. Bij mij spelen wat andere criteria. Om de rolstoel mee te kunnen nemen moet de auto voorzien zijn van een schuifdeur aan de bestuurderskant. Daarnaast moet het een automaat zijn. De auto's die dan overblijven zijn: Een Renault Kangoo, Citroen Berlingo, Peugeot Partner, Fiat Fiorino, Fiat Doblo, Opel Combo, Volkswagen Caddy, Mazda 5 of Ford Grand C-Max.
Verder moet de instaphoogte goed zijn. Een rondje dealers/garages leerde dat de meeste modellen dan afvallen. De instap is voor mij te hoog. Kandidaten die dan nog overblijven zijn de Renault, Mazda en de Ford.
Omdat ik voor het werk aardig wat kilometers maak moest hij nog een beetje zuinig omspringen met brandstof. De Mazda en Renault verbruiken beiden ca. 1 op 10 op benzine en zijn niet met behoud van garantie op LPG te rijden.
Dus bleef alleen de Ford over. Om diesel rendabel te maken rijd ik eigenlijk niet genoeg kilometers, maar een beetje rekenen leert dat de hogere vaste lasten t.o.v. de oude Kangoo en de besparing van de brandstofkosten bij de Ford, bij een gebruiksperiode van ca. 10 jaar elkaar niet veel ontlopen. Voor de zekerheid heb ik de auto nog iets laten verlagen met een set Eibach veren die ook af fabriek geleverd kan worden. Niet voor de looks, maar voor de goede instap.
Helemaal geen straf om op de Ford uit te komen, want het is een hele fijne, luxe wagen. Zeker als je uit een Kangoo komt dan is het een heel verschil.
Omdat een nieuwe wel erg prijzig is en er ook een origineel Nederlandse auto tweedehands te koop stond in Titanium uitvoering + allerlei luxe opties (panoramadak, 17 inch velgen, navigatie, BLIS, stoelverwarming, elektrisch bedienbare kofferklep, 7-zitter) heb ik besloten de tweedehands aan te schaffen. Krap 1,5 jaar oud en slechts 23000 km op de teller. Daar moet ik wel even mee vooruit kunnen!
De auto is heel stil en rijdt heerlijk soepel. Ondanks het hoge gewicht van meer dan 1600 kg krijgt de 2.0 TDCI met 140 pk de auto prima van zijn plek. En met de 6 versnellingen tellende powershift automaat is het een fijne combinatie.
De stoelen zijn uitstekend. Ook na een langere rit stap ik uitgerust uit. Twee hele handige gadgets op de auto zijn de voorruitverwarming en de elektrisch bedienbare kofferklep. Ik kan namelijk niet goed de ramen schoon krabben vanuit mijn rolstoel en de kofferklep dichttrekken lukt ook niet vanaf die hoogte. Nu is het probleem van het krabben ook op te lossen met een standverwarming, maar persoonlijk vind ik de voorruitverwarming beter werken (mijn vorige auto had een standkachel). De kofferklep kun je ook met een koord dicht trekken, maar elektrisch is toch makkelijker.
Het verbruik zit bij rustig rijden, veel lange afstanden en gebruik van de cruise control op ca. 1 op 16. Dit is op winterbanden. Ik ben benieuwd wat het verbruik doet zodra eind maart de zomerbanden eronder gaan. Voor een diesel is hij niet buitengewoon zuinig, maar het rijplezier maakt het wat hogere verbruik ruimschoots goed. Sinds de aanschaf heb ik ca. 9000 km met de auto gereden en dus vond ik het wel tijd worden voor een review. De foto's zijn gemaakt terwijl de stalen velgen met winterbanden + wieldoppen onder de auto zitten. Later dit jaar zal ik proberen ook wat foto's met de 17-inch lichtmetalen velgen met zomerbanden te plaatsen.
de zomerbanden liggen eronder
- 36.700 km
Tijd voor een korte update. De kilometers lopen voor mijn doen aardig snel op. 2 weken terug zijn de zomerbanden onder de auto gegaan. Hiervan heb ik ook een foto geplaatst. De temperaturen en de korte periode waarop ik tot nu toe op zomerbanden rijd, maken het nog niet mogelijk iets zinnigs te roepen over de invloed van de banden op het brandstofverbruik. De auto blijft prima bevallen. Over enige tijd zal ik mij hier weer melden. De auto is over een kleine 2 maanden aan een onderhoudsbeurt toe. Daarna lijkt me een mooi moment om de review aan te vullen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.