Ford Fusion 1.4 TDCi Luxury (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fusion 1.4 TDCi Luxury |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na drie jaar een Volvo V40td te hebben gereden toch maar iets kleiners gekocht. Na een bezoekje aan de Ford dealer een Fusion 1.4tdci luxury besteld. Extra’s: metallic lak(zwart), lichtmetalen velgen, cruise control. Auto ziet er goed uit, toch wel stoer model. Auto werd na 10 weken afgeleverd en toen kon het sturen beginnen.
Auto voelt degelijk aan en rijdt lekker. De 1.4 is geen strepen trekker maar kan goed meekomen en is lekker zuinig. Huidig verbruik is gemiddeld 1/18. Het wagengewicht is vrij laag dus de wegenbelasting is goed te doen. 1070 kg tegen 1300 van de Volvo. Auto is vrij stil voor een diesel en loopt mooi rustig. Cruise control is zeer prettig.
Na 4 weken retour dealer i.v.m. inbouwen cruise control. Deze was op afleverdatum nog niet leverbaar en tevens inbouwen car-kit. Onderweg bij het stoplicht een stevige knuffel gekregen van een Alfa 146, hier klapte iemand met 70km/h achterin. Auto reed nog wel. Schade achterbumper incl. binnenbumper, achterklep, wielkastbekleding. Schade 2500 euro. Dealer had geen onderdelen op voorraad dus alles moeten bestellen, incl. reparatie 10 weken! SLORDIGE REPARATIE, achterklep scheef gemonteerd, ruit lekt, wielkastbekleding niet vervangen, schroeven niet geverfd. Uiteindelijk wel vervangen.
Tevens voorbanden links/rechts gewiseld i.v.m. trillen achteruitkijkspiegel. Banden waren verkeerd gemonteerd! Droevig. Lijmstreep in de hemel, ongever 10 cm. Receptionist steld voor een nieuwe te bestellen. Na het inbouwen hiervan een fikse ruzie gehad met de Chefmonteur want het was een rotkarwei volgens hem. Ik vroeg alleen maar om het schoon te maken, receptionist stelde een nieuwe hemel voor.
Tevens cruise control gereset, houder carkit opnieuw vastgezet.
Na 6 maanden verloor mijn voorganger een metalen plaat welke onder mijn auto bleef steken. schade: hitteschild, ophangbeugels brandstoftank, remleidingen beschadigd. Netjes gerepareerd. Houder carkit wederom opnieuw vastgezet.
Deze houder is bij iedere beurt een problem geweest du zal ik hem niet meer vermelden. Inmiddels heb ik de houder toch ergens uit her raam gedonderd. Sorry.
Na 7 maanden rammelende gordels achter. Blijken bij controle niet goed gemonteerd en zijn er klemmen vergeten! Dealer niets op voorraad en BESTELD 4X DE VERKEERDE. Dit heeft dus 3 maanden geduurd.
Na 10 maanden( 45000km) start hij niet meer. Moet handmatig brandstof in de motor pompen en vervolgens brandstofklep openen zodat hij lucht kan aanzuigen. Commentaar chefmonteur Obers: je auto staat op een schuine ondergrond en dan krijg je dat. Na en discussie met de verkoper, directeur en de monteur werd er toch naar gekeken. RESULTAAT: 3 gaten in brandstofleiding, verkerde montage fabriek. De leiding zou ergens langs geschuurd hebben. HET LAG DUS NIET AAN DE ONDERGROND!!!
Na 12 maanden nieuwe voorruit. De voorruitverwarming was van de een op de andere dag defect. Dealer zegt dat ik niet moet zeuren en dat ze dat niet kunnen controleren. Zelf aangetoond middels een kop koffie op het dashboard(stoom) dat de verwarming niet werkt. Al dank van de monteur na vervanging, een 6cm lange kras op de A-stijl. Hij zegt dat deze er al zat. Mijn woord tegen dat van hem....
Na 14 maanden wederom cruise-control gereset, radio cd-speler vervangen, bekleding bestuurdersstoel opnieuw opgespannen.
Na 3 jaar en 125000 km. waait er een kunststofstrip van het portier af. Dit is de verticale strip langs het raam. Begint de auto nu al uit elkaar te vallen? Reparatie eigen rekening 60 euro.
Onderhoud: de gewone beurten gehad enkel banden vervangen. Staat nog op eerste remblokken. Distributieriem zou pas bij 240.000km vervangen hoeven te worden.
Afgezien van de ergenissen met de dealer, bevalt de auto goed. Lekker zuinig, stille motor, redelijk luxe en toch ruim genoeg. De brandstof kosten en onderhoudskosten zijn laag. Weggedrag is strak genoeg, de auto helt niet over ondanks dat hij hoog op de poten staat.
Ben op zoek naar een vervanger, misschien een Focus. Zal deze echter nooit kopen bij Obers in Helmond!
Begin maart 2007 de auto ingeruild voor en Suzuki Swift 1.5gls. Ik heb geen diesel meer nodig.
Eerst gaan shoppen voor een Volvo S40/V50. Inruil na 3.5 jaar bij Volvo......6000 EURO. Een paar maanden later werd duidelijk dat er een leaseauto kwam en heb ik derhalve voor mijn woon werk verkeer weer een kleinere auto gekocht. Inruil 5 maanden en 5.000 km later op een goedkopere auto......9000 EURO. Ben blij dat ik bij de Volvo geen ja heb gezegd.
De Ford is geschiedenis en ben nu erg tevreden over mijn Swift.
PROBLEMEN
Grootste probleem was Ford dealer te Helmond.
Gordels, radio cd(las geen originele maar wel gekopieerde cd’s), cruise control, brandstofleiding.
Verder slordige reparaties.
Wijze les is dat je op meer plaatsen moet kijken voor een eventuele inruil. 3000 euro verdient terwijl de auto 5 maanden ouder was en ruim 5000 km meer had gereden
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren