Ford Fusion 1.6 16V Fusion+ (2004)

autoreview

Ford Fusion 1.6 16V Fusion+ (2004)

Signalement

UitvoeringFusion 1.6 16V Fusion+
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf173.692 km
KM-stand laatst206.000 km
Lezerswaardering: 45%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gemiste kansen

  • 182.000 km

De Ford Fusion is een leuke en populaire auto op de Nederlandse wegen. Omdat mijn Mitubishi Space Star (2001) nogal wat olie verbruikte, was ik op zoek naar een andere compacte maar toch ruime auto. De Ford Fusion sprak mij om die redenen aan. Hoewel minder ruim dan de Space Star voldeed de Fuson toch aan mijn wensen. Na enig zoekwerk een goed en net exemplaar kunnen vinden. Jammer genoeg nog wel van de eerste serie, maar dat was ook geen heel groot probleem. Dan mijn ervaringen. De auto rijdt prima, is voldoende vlot in het verkeer (1.6 16v) en is redelijk stil. De auto is voorzien van aircondtioning (handmatig) en een verwarmde voorruit (die gedeeltelijk defect is). Helaas zijn er veel (kleine) dingen waar ik me in het dagelijks gebruik aan stoor: lastig te bedienen afstandsbediening (ik oet altijd kijken welk knopj eik indruk), de knoppen voor de verwarming zitten verstopt achter de versnellingspook en zijn lastig bereikbaar. De bezinetank kan alleen met de sleutel worden geopend (waarom niet van binnenuit?). De achterklep kan alleen via de afstandsbediening worden geopend, of vanaf het dashboard. De achterbank is niet verschuifbaar, wienig opbergvakken in het interieur (hoezo mini-MPV??). De autoradio is lastig te vervangen door een moderner exemplaar vanwege volledige inbouw in het dashboard. Wanneer het contact uitgeschakeld is, dan kunnen de ramen niet meer worden bediend (bij mijn Mitsubishi had je nog ongeveer een minuut de tijd om de ramen te sluiten). De bediening van de verlichting zit links op het dashboard, niet heel erg ergonomisch, je moet enigszins "uit" je stoel komen. Een hele waslijst van kleine onhebbelijkheden die op zichzelf niet ernstig zijn, maar die de algehele ervaring met de Fusion negatief beinvloeden. Mijn oude Mitubishi was veel meer doordacht dan deze Fusion, een auto die toch veel later op de markt is gekomen. Bij mijn volgende auto ga ik beter opletten op al deze "kleine" dingen, want je loopt er iedere keer weer tegenaan. Misschien was ik teveel verwend met mijn oude Japanner en werd ik nu geconfronteerd met te veel Duitse degelijkheid. Ik begrijp waarom deze auto og steeds veel te zien is o de Nederlandse wegen (want lekker compact met voldoende binnenruimte), maar het had nog zoveel mooier kunnen zijn....

Gebroken veer

  • 206.000 km

Wat een onbezorgd dagje uit had moeten worden, veranderde plots (bijna) in een dagje thuis. Terwijl ik met de Ford uit de woonwijk reed, hoorde ik wat vreemd gekraak wanneer ik een verkeersdrempel moest nemen. In eerste instantie had ik niet het idee dat er veel aan de hand was, totdat ik iets meer snelheid kon maken en voelde dat de auto naar één kant trok. Voor het stoplicht realiseerde ik me dat er een rubberlucht in de auto hing en besloot direct in de naastgelegen woonwijk te stoppen, gelukkig vlak bij een goede vriend van mij, die bovendien wat meer verstand van auto's heeft dan ikzelf. Samen trokken we al snel de conclusie dat de auto linksvoor door z'n 'pootje' was gezakt. Vervolgens de ANWB gebeld die snel ter plaatse was. Deze constateerde dat de veer linksvoor was gebroken en daardoor tegen de band aanliep, wat de rubberlucht verklaarde. De man van de ANWB heeft de veer met een slijptol in stukken geslepen en verwijderd. Nadat hij een aantal "opvulstukken' had geplaatst, was de auto weer rijdbaar, maar niet geschikt om mee de snelweg op te gaan. Het leek dus alsnog op en dagje thuis uit te draaien, aangezien het op een zondag was en mijn garage gesloten. Maar gelukkig bood de vrouw van mijn vriend aan dat ik haar auto mocht lenen, zij had die niet nodig in het weekend. Dus zodoende kon ik toch nog (met wat vertraging uiteraard) op pad gaan! Pas toen ik dezelfde avond weer terugkwam, heb ik mijn auto vanaf daar weer teruggereden naar huis en de volgende dag naar de garage gebracht. De garage heeft vervolgens de veer en ook de schokdemper vervangen en was ik weer een flink bedrag armer. Ik heb dit tot op heden nog nooit eerder meegemaakt met een auto, dus ben wel enigszins verbaasd. Ik heb de betrouwbaarheid nu op 4 sterren gezet, want een echte oorzaak kan ik niet aanwijzen hiervoor (geen stoeprandjes gepakt oid). Misschien kom ik er nog op terug als de auto mij weer eens positief verrast.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.