Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Titanium (2016)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 60.000 km |
Volwassen
- 6.800 km
Mijn 5e Focus. Na twee jaar met veel plezier te hebben gereden in de Focus 3, fase 1, werd me deze auto te koop aangeboden. Nu beviel de fase 1 bijzonder goed, maar ik kon een mooie deal krijgen op de aanschaf en veel inruil en na een proefrit waren mijn vrouw en ik snel om: het kon toch nog beter.
Wat is er beter en anders aan deze vernieuwde versie? Nou ja, je kunt daar de reviews van journalisten op terugslaan, maar na een aantal maanden ervaring zal ik er wat meer vanuit de gebruiker op in gaan. Het uiterlijk is vooral van de voorkant een stuk verbeterd. Het ziet er strakker uit en ik krijg veel complimenten daarover. De achterkant is iets gewijzigd, maar veel zie je daar niet van. Ook het dashboard is gewijzigd en is een stuk strakker en netter geworden. Vooral met multimedia scherm is een grote vooruitgang, al blijft het minder snel dan knopjes. Ik vind dat scherm vooral erg handig bij de navigatie. Eerlijk gezegd leidt het ook wel af en dat is een nadeel. Het is stoer, zo'n scherm, maar die van de Fase 1 was ook toereikend. Vooral omdat de belangrijkste navigatiegegevens ook al in het scherm van de boordcomputer kwamen/komen te staan. De navigatie is trouwens wel sterk verbeterd en we hebben nu een Hollandse dame. Het feit dat mijn vrouw deze navigatie erg prettig vindt zegt wel genoeg over de duidelijkheid.
Sync 2 is prima, maar ook weer niet zo vreselijk veel beter. Het is wel erg handig dat je adressen mondeling kunt toevoegen aan de navigatie. Dat werkt super. POI's opzoeken is niet altijd even handig, maar het feit dat je 90% van wat je wilt zoeken mondeling kunt doen maakt het wel erg fijn. Het scherm zelf bedienen is namelijk vrij traag. Leer jezelf dus aan om tegen de auto te praten.
De audio is ook beter geworden. De klank is nu weer beter en hij kan ook behoorlijk hard.
Verder vind ik de stoelen ietsje beter en het stuur ook. Dat laatste had ik niet verwacht. Vond het stuur in de fase 1 erg mooi en deze in eerste instantie niet, maar de knopjes zitten exact goed en het stuur voelt weer erg lekker aan (leren). Verder is er over het interieur niet veel nieuws te melden.
De auto is van binnen vooral ook stiller. Je hoort nog iets minder dan in de fase 1 en dat terwijl vanaf dit modeljaar niet eens meer een afdekdeksel op de motor zit. Kan ook best en blijkbaar is dat ook beter voor de koeling. Daarover gesproken: de fase 2 heeft standaard een koelmotortje voor de turbo. Die blijft een aantal minuten draaien na stilstand. Is te horen aan gezoem. Met deze versie dus geen turbo-koelingsproblemen meer.
Qua rijden is het net weer iets beter. Ik gaf in mijn review aan dat ik de 3, fase 1 wat afstandelijk vond. De fase 2 heeft dat ook, maar wel weer iets minder. Het stuurgevoel is weer wat terug en het voelt allemaal erg solide en zeker. Is heerlijk rijden. De zuinigheid is ook wat beter. Of dat aan mij ligt of aan de afstelling van het blok weet ik niet, maar ik vermoed toch het laatste. De extra boost die in de 125 pk versie zit (30 Nm als je plankt) voel je bij deze versie bijna niet. In de fase 1 moest je soms zelfs uitkijken bij het optrekken, maar blijkbaar heeft Ford daar wat aan gedaan, of het zit er niet meer in! Daardoor zie ik wel dat ik wat zuiniger rijd, ook in het begin. 1: 15,5 haal ik makkelijk en dat is niet gemeten op de boordcomputer (die je trouwens nu ook zo kan instellen dat je verbruik per liter kunt zien - handig). De auto voelt daardoor ook wat slomer aan, maar kijken naar de snelheidsmeter leert dat dat niet zo is. De auto is stiller, dus je hoort de motor minder nadrukkelijk. Sturen is nog steeds fijn en daarvoor koop je een Focus ook.
De extra gadgets die er op zitten gebruik ik weinig. Hij kan fileparkeren en achteruit inparkeren, maar ik gebruik dat erg weinig. Inklapbare spiegels, keyless entry en privacyglass zijn wel lekker en de vooruitverwarming heb ik al op twee auto's gehad en wil ik nooit meer kwijt.
Al met al ben ik er weer erg tevreden mee. Binnenkort gaan we er eens een keer een stuk verder mee. Eens kijken hoe de auto zich dan houdt. We hebben helaas al wat schade (ingedeukte steunbalk onder de auto. Wordt gemaakt, maar schijnt niet gevaarlijk te zijn), maar dat lossen we op en ik verwacht verder geen problemen met de Focus. Die hebben we ook bijna nooit gehad met de vorige.
Gewoon goed
- 30.000 km
30000 km verder en de Focus bevalt nog steeds uitstekend. Het verbruik stabiliseert zich op 1 op 15. Netjes voor een auto van deze grootte, maar het blijft toch een stuk minder dan de fabrieksopgave.
Problemen hebben we, op de eerder genoemde schade na, niet gehad. Dat wil zeggen: het Sync systeem is een paar keer vastgelopen. Is een kwestie van resetten (knoppencombi om dat te doen staat in het boekje). Daarnaast viel alle audio een keer uit, maar wel tijdens zeer luid afspelen van muziek en het bleek de beveiliging van de versterker te zijn. Na 15 minuten was die afgekoeld en deed alles het weer. Fijn om te weten dat de boel redelijk hufterproof is.
Rijden blijkt elke keer weer een plezier. Nu moet ik wel zeggen dat de combinatie van deze auto en de standaard gemonteerde banden van Continental (Sportcontact 3) niet zo bevalt. De banden maken veel herrie (meer dan mijn winterbanden) en verliezen veel grip in de regen. Zeker in snelle bochten. Het is dat de Focus zich zo geweldig laat corrigeren, maar anders werd het erg onprettig. Mijn vorige Focus (3, fase 1) had standaard Bridgestone (Turanza) en die waren beter!
Een vakantie in het fjordengebied in Noorwegen is fantastisch met deze auto. Supergrip op de slingerende wegen en je wilt voortdurend sneller. Kan niet, want 90% van Noorwegen is 80 km weg, maar het nodigt echt uit. Voordeel van die wegen: ik reed 1 op 18.
Olie verbruiken doet de auto niet. Wel vind ik dat de olie vrij snel verkleurd. Koelvloeistof settelt zich langzaam in deze auto's. Pas na 10000 km bleef het peil hetzelfde. Ik begrijp daar niets van, maar de vorige had dat ook. Beetje meer er in doen bij aankoop lijkt mij dus handig.
Nog een punt van aandacht: de bodembescherming hangt vrij laag boven de weg. Op zich geen probleem, maar het is soms uitkijken met drempels en dergelijke.
3 jaar later
- 60.000 km
Na 3 jaar probleemloos rijden is het tijd geworden deze Focus in te ruilen. Er komt een nieuwe Focus Active waarover ik uiteraard weer zal berichten.
Conclusie na ruim 3 jaar: een hele fijne auto! Heerlijk stil en toch lekker sportief. Op wat gedoe met marters en een hele kleine lekkage (onder garantie verholpen) geen mankementen en het leek wel of de auto steeds fijner ging lopen. Daarbij is Sync 2 ook erg betrouwbaar gebleken, al moet ik zeggen dat de navigatie het nu wel flink aflegt tegen Google Maps en co. De motor is goud waard. Geen olieverbruik, goede prestaties en relatief zuinig. Ik reed er nooit echt op en haalde standaard 1:15. Ik denk dat de volgende eigenaar hier nog heel lang plezier aan gaat hebben.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Focus
Had je deze auto's al gezien?

Ford Focus Wagon 1.0 Lease Edition (NAVIGATIE, CLIMA, PARKEERSENSOREN, STUURBEDIENING, 1e EIGENAAR, GOED ONDERHOUDEN)
- 2018
- 57.115 km

Ford Focus 1.5 Red Edition / Orig. Nederlands / Speciale uitvoering / Black Style / Navigatie / Cruise Control / 18'' LMV / Sportstoelen / Parkeerassistent / Parkeersensoren v+ a / Buitenspiegels elektr. inklap- & verwarmbaar / Airco / Dakspoiler / Privacy glas / Best. stoel in hoogte verstelbaar / Racing Red
- 2016
- 149.601 km

Ford Focus Wagon 1.0 Lease Edition / trekhaak / all season banden
- 2017
- 131.955 km