Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150pk Titanium (2015)

autoreview

Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150pk Titanium (2015)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.5 EcoBoost 150pk Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf2 km
KM-stand laatst147.575 km
Lezerswaardering: 58%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gebruikservaring van ruim 14700km

  • 147.575 km

Ik heb de Focus 1.0 ecoboost in 2015 nieuw gekocht bij een Ford dealer. Na ongeveer 60000 km heb ik de auto laten chip tunen. Auto heeft nu ca 150pk bij 5400rpm. Koppel ligt op ruim 230Nm bij 2400rpm. Dit gedaan bij een bedrijf in België. Motor pakt nu super goed op, wat vooral nodig is bij het trekken van een caravan. (beladen gewicht caravan ongeveer 1150kg). Kan nu eigenlijk altijd in de vijfde versnelling rijden, zelfs als het een paar procent omhoog loopt. Op de vlakke weg gaat de zesde versnelling ook nog, echter verbruik schiet dan tot aardig omhoog, en de snelheid moet dan rond de 100km zitten. Voordat de auto getuned was ging dit een stuk moeizamer. Als je toen onder de 2500 rpm kwam, viel de motor dood, geen trekkracht meer. Met gewoon dagelijks verkeer met de auto los, loopt deze ca tussen de 5.2 en 5.5 liter op 100km. Dit was voor het tunen zelfs iets meer. Echter als je het gaspedaal goed weet te vinden, zijn verbruikcijfers van 7 tot 8 liter per 100km ook goed mogelijk (bv als de zoon hem mee neemt). Hij wist mij ook te vertellen dat de auto de 200km op GPS makkelijk haalt. Ook fijn om te weten.... Km stand staat nu op 147575 en de motor verbruikt nog geen drup olie. Gebruik wel altijd de orginele olie en altijd rond 20000 km nieuwe olie. Motor ook altijd rustig warm rijden is heel belangrijk, zeker nu deze getuned is naar 150pk. Het is maar een klein drie-cilindertje van 998cc. Ik vind het een zeer fijne auto met een zeer goede wegligging. De banden (michelins) gaan ongeveer 70 km mee. Voor de winter gebruik ik altijd echte winterbanden. Auto is met de zomerbanden ook goed stil, de winterbanden hoor je echter wel goed in het interieur.
Betrouwbaarheid. In het begin (2017) is de condensor van de airco lek geweest, dit is toen vervangen onder garantie. Was een bepaalde serie. Condensor was gescheurd op een lasnaad. Bij 125000 is de waterpomp vervangen (daarbij ook de distributie riem laten vervangen. Motor lag immers toch open. Hiervoor heb ik een Ford Mondeo Diesel gehad (bouwjaar 2004). Echter deze Focus overtreft hem overal op. Wegligging, geluid, verbruik. Alleen natuurlijk iets minder ruim. Ik ben van plan met deze Focus nog zeker jaren door te rijden. Het is eigenlijk alleen jammer dat de Focus niet zo'n hoog maximaal trekgewicht heeft. Maximaal maar 1200kg. Trekkracht heeft hij zeker voldoende. Dat is met de moderne caravans een beetje een probleem. Caravans worden immers steeds zwaarder. Verbruik met huidige caravan ligt tussen de 9,5 en 10 liter op 100km. Eigenlijk hetzelfde als mijn oude Mondeo verbruikte, echter dat was een diesel. En de Focus is benzine.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.