Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST Line X (2024)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST Line X |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 13.977 km |
Fijne rijdersauto
- 13.977 km
Na 4 jaar was het weer tijd om een nieuwe auto uit te kiezen.
Op zoek naar een sportieve comfortable auto met voldoende ruimte voor een gezin met 2 jonge kinderen (0 en 3 jaar).
Er waren een aantal kandidaten:
- Peugeot 308 Allure: Prettige auto, maar in de lease relatief duur en de station vind ik niet zo mooi.
- KIA Proceed GT-line: Ik vond de auto relatief slap geveerd en de motor lawaaierig bij optrekken. Het vermogen leek er ook niet goed uit te komen.
- Mazda CX30: De interieurruimte viel mij tegen en de motor voelde wat tam en niet fijn aan.
- Ford Focus wagon ST-line X: de keuze zal ik toelichten.
Nadat ik na een proefrit weer in mijn vorige auto stapte, was ik toch wel erg onder de indruk van de nog steeds erg fijne rijeigenschappen van de Focus. De vorige was een witte hatchbak en nu viel de keuze op een wagon vanwege de ruimte. Op de website van Ford stond/staat de auto afgebeeld, zoals ik hem wilde en dus ook zo besteld heb.
Rijeigenschappen/comfort:
Wat betreft opties heb ik niet gekozen voor het panoramadak, lederen bekleding en het winter pack. Verder is de auto van alle gemakken voorzien inclusief de AGR bestuurdersstoel. Het was even zoeken naar de perfecte zit, maar zit deze als gegoten.
Wat mij opviel is dat de wagon wat comfortabeler geveerd is dan de hatchback. Ondanks het maatje grotere velgen (18" ipv 17") is het comfort beter.
Het multimediasysteem is ook een flinke verbetering. De spraakbesturing werkt prima en het is zelden nodig om het scherm aan te raken. De verbinding met de telefoon werkt goed. Het scherm werkt overigens ook vlekkeloos.
De fysieke knoppen voor de temperatuur mis ik eerlijk gezegd totaal niet.
De auto is sportief geveerd, maar biedt ook voldoende comfort om niet stuiterend over een wat hobbelige weg te rijden. De besturing is lekker direct. De verschillende rijstanden (eco, normaal, sport) hebben merkbaar invloed op het gedrag van de auto. Ik vind de auto in de normale stand prima rijden, maar met sport gaat alles net even strakker en voelt de auto ook echt sneller aan. De eco stand voegt naar mijn mening weinig toe, de auto wordt daarmee erg tam.
De laatste generatie Focus is wat beter geïsoleerd. Je hoort hierdoor weinig rijgeluiden en op die manier is het genieten van de geweldige geluidsinstallatie van B&O (echt een aanrader).
Ruimte:
De enige reden om voor de wagon te kiezen was de ruimte. De hatchback vind ik persoonlijk namelijk mooier.
Een station is erg makkelijk met een kinderwagen en ik ben iedere keer nog blij met de ruimte. De kinderwagen hoeft alleen ingeklat te worden en dan is er nog ruimte voor wat boodschappentassen.
Het afdekzeil van de kofferbak kan losgehaald worden en in een apart vak in de bodem opgeborgen worden. Daarbij is de laadvloer te verkleinen door de bodem rechtop te zetten.
De cabineruimte in prima in orde. Volwassen hebben ruim voldoende hoofd- en beenruimte op de achterbank.
Afwerking:
De afwerking is gewoon degelijk. Er zit wel wat hard plastic in het dashboard en middenconsole, maar het ziet er wel netjes opgeruimd uit. Overigens zit ik meestal met mijn handen aan mijn stuur en pook, dus merk je er niets van. Van piepjes en kraakjes is geen sprake.
Minpuntjes:
Na deze lofzang ook wat minpuntjes.
- Met mijn vorige Focus haalde ik makkelijk 1 op 18. Het tot 10.000 km had ik moeite 1 op 16 te halen en daarna is hij iets zuiniger geworden.
- De snelheidswaarschuwing moet bij iedere rit uitgezet worden. Soms schakelt het systeem over op Android auto, waardoor dit niet even snel te doen is (klein irritatiepuntje)
- Het start/stop systeem schakelt de motor erg snel uit. Bijvoorbeeld bij het achteruit inparkeren. De motor slaat dan als weer aan als je opnieuw de koppeling indrukt. Dit systeem is echter eenvoudig met een fysieke knop uit te schakelen.
- De bekleding op de bestuurdersstoel liet al na een paar weken een vouw zien. Dit is netjes door de Ford dealer opgelost door de stoel opnieuw te bekleden.
Als laatste iets dat niets met de auto te maken heeft: rood trekt andere auto's aan. Na jaren schadevrij gereden te hebben, heb ik in een jaar tijd al 3 keer schade aan mijn achterbumper gehad doordat er iemand tegenaan gereden was. Gelukkig allemaal niet hard, maar wel zonde.
Al met al ben ik erg tevreden over de auto en krijg je erg veel waar voor het geld volgens de huidige maatstaven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Focus
Had je deze auto's al gezien?

Ford Focus 1.0EB HYBRID BUSINESS | NL-AUTO! | 1E EIGENAAR! | NAVI | CAMERA | PARKEERSENSOREN | APPLE CARPLAY & ANDROID AUTO | LIJN DETECTIE | PRACHTIGE STAAT!
- 2022
- 100.836 km

Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid ST Line Groot scherm | Winter Pack | Camera
- 2023
- 28.908 km

Ford Focus 1.0 EcoBoost Hybrid ST Line X | Navigatie/Android/Apple Carplay | LM Velgen 17" | Stoelen + Stuur Verwarmd | PDC Voor en Achter | Achteruitrijcamera | Cruise Control Adaptief |
- 2024
- 31.231 km