Ford Focus C-MAX 2.0 TDCi Ghia (2004)

autoreview

Ford Focus C-MAX
Ford Focus C-MAXFord Focus C-MAXFord Focus C-MAXFord Focus C-MAXFord Focus C-MAXFord Focus C-MAXFord Focus C-MAX - interieurFord Focus C-MAX - interieur

Signalement

UitvoeringFocus C-MAX 2.0 TDCi Ghia
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf172.000 km
KM-stand laatst373.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 220.000 km

Aagezien onze mondeo door een achteropkomende auto na 4 jaar trouwe dienst total loss was gereden, hadden we vrij vlug een vervangende auto nodig.Onze plaatselijke garage hebben we een auto kunnen huren, en hij zocht meteen een andere auto.Ik gaf aan dat het weer een diesel moest zijn. Ik vind dat het beste rijden en goedkoper als benzine.Zafira en touran vind ik meer busjes en vw duur.Toen kwam hij met deze c-max en na een korte proefrit gekocht.Aangezien onze garage bovag garantie geeft en een grote beurt bij aflevering zit dat wel goed.De grote beurt mochten we uitstellen tot 185000 km, dus dat werd in feb 2009 een gratis grote beurt.

De auto rijdt gewoon super goed, maar de meeste km maakt mijn vrouw met de auto. Zij is niet erg groot en vrij korte benen en vind daardoor de bestuudersstoel erg goed zitten. Ik moet als ik rijd even wennen aan de iets kortere zit en zet de stoel in de laagste stand.
Cruise control is erg gemakkelijk.Ook geen gedraai aan de verwarmings knoppen danks zij de climet control.

Het eerste jaar hadden we als kosten alleen apk en kleine beurt bij elkaar ongeveer 230 euro.De banden die erop liggen waren nieuw dus ook het eerste jaar geen kosten.

Dit jaar 2010 hadden we problemen met beslagen ramen als de auto stationere draaide.Aarzelde om naar de garage te gaan.
Augustus op vakantie naar Oostenrijk. De auto rijd geweldig op de Duitse snelwegen.Ruim genoeg om met ons gezin op vakantie te gaan met twee kinderen van 11 en 14.Maar de vierde dag hadden we pech.Op een berg omhoog liep de moter heet en werd het motermanegement ingeschakeld zodat de auto geen toeren meer kon maken en de moter niet kapot draaide.Naderhand bleek de elektrische ventilator kapot te zijn.Hebben we in Oostenrijk laten repareren. Naderhand hadden we ook geen beslagen ramen dus ik denk dat die ventilator het al langer niet goed deed.
Op terugreis ook nog een band kapot gereden en 390 km met thuiskomer 80km per uur naar huis getuft.Echte reserve wiel was toch handiger geweest.

Volgende dag de banden voor verniewd met Dunlop sport en achter liggen America banden (ken dat merk niet) aangezien ik eerder tweede hands 4 lm velgen had gekocht met zomer banden.De oude banden hadden 40000km meegegaan en hadden nog 2mm profiel.(mijn vrouw rijd rustig) Op de bestaande velgen wil ik binnenkort winterbanden laten monteren.Dan rijden we voor het eerste op winterbanden,kijken hoe dat bevalt.We gaan regelmatig naar Duitsland en daar is het ook verplicht. Welk merk banden dat worden weet ik nog niet, iemand tips? Ik denk aan vredestein of viking.

apk en groote beurt

  • 226.500 km

Inmiddels apk en groote beurt gehad.Geen bijzonderheden, alleen achter nieuwe remvoeringen. Die waren wel eerder versleten om dat achter een remklauw na het remmen niet goed los kwam van de schijf.Normaal zet ik een auto nooit op de handrem, maar bij deze auto gaat dat elektrisch iedere keer als de auto geparkeerd word. mischien slijten ze daardoor ook harder.Ook nieuwe winterbanden laten monteren. Dat zijn de Continental geworden. Ik vind het moeilijk aan te geven of het rijgedrag beter is geworden, maar in ieder geval niet slechter.De totale kosten was rond de 1000 euro, wat ik redelijk normaal vind.

kleine update

  • 228.000 km

De winterbanden zijn echt een verbetering, zeker met dit winter weer. Aleen word ik soms een beetje overmoedig qua rijgedrag.Een minpuntje was de eerste koude nacht. De volgende dag had de accu net voldoende kracht om de moter te starten, accu dus kapot en laten vervangen kosten 140 euro.Wat word de auto toch vies en dan vooral op de achterkant.Extra opletten dat je kleren niet vies worden of wassen.

vakantie frankrijk

  • 250.000 km

Afgelopen zomer met de auto naar zuid frankrijk geweest. In totaal 3500 km gereden zonder veel problemen.Het enigste probleem was alleen de airco. Als ik de auto gestart had was het een gok of de airco het wel deed.Van de bijvb.5 keer dat we gingen deed de airco het 1 keer gemmideld niet.Dat was wel iritant omdat het best warm weer was in die week dat we daar waren.Ik nam aan dat de airco niet bijgevuld hoefde te worden want de keren dat hij het deed,koelde hij goed.

Veel mensen hebben in hun revieuw uitgebeid vermeld welke opties op hun auto zitten, maar ik denk dat de meeste Ford kenners wel weten welke luxe op een ghia zitten.Maar op een ghia kunnen nog meer extra luxe zitten, maar die extra's hebben we niet.Dus normale stoelen geen parkeersensoren achter enz.Maar we vinden de auto zo wel luxe genoeg.Voor dat we op vakantie gingen heeft de auto nog een kleine beurt gehad. Maar de distributie riem moest ook vervangen worden dus was het niet zo'n goedkoope beurt. in totaal koste dat zo'n 750 euro.Verder gaf de garage aan dat de schijfremmen achter soms bleven hangen op de remschijven en dat hadden ze verholpen.Komt misschien door de elektrische handrem die iedere keer word ingeschakeld na parkeren.Verder is de auto heel betrouwbaar en laat hij ons nooit in de steek. Alleen de airco moet nog nagekeken worden maar dat laten we wel doen bij een volgend garage bezoek.In oktober is de apk verlopen dus dan gaat hij toch naar de garage.

nieuwe schokbrekers

  • 270.000 km

Wij rijden nog met plezier in onze c-max. Inmiddels al 100000 km gereden.Heeft recent een grote beurt gehad waarbij de schokbrekers zijn vervangen waardoor de beurt rond de 1200 euro koste. Ook zijn de remvoeringen vervangen. Vrij normaal allemaal gezien de km stand.We hebben nu wat minder geluiden achter in de wielen.

apk

  • 283.000 km

Maandje geleden apk laten uitvoeren door garage in de buurt.Achterlager vervangen en achter remschijven en remvoeringen. Toch weer wat kosten, maar ik zie dit ook als vrij normale slijtage.Verder laat de auto ons nooit in de steek.Winterbanden zijn ook weer gemonteerd, genoeg profiel voor derde seizoen. De zomerbanden voor waren versleten en moeten volgend voorjaar vervangen worden. Dat waren dunlop banden die best vlug versleten waren.Auto was dus goedgekeurd dus we rijden gewoon door.

3 ton gepasseerd

  • 300.000 km

Inmiddels 3 ton op de teller en de auto houd het goed zonder problemen, behalve de EGR klep 3 maanden geleden moeten laten vervangen.Verder voor nieuwe zomerbanden en normaal onderhoud.Geen olie verbruik en 1 op 15 gemiddeld op diesel.De auto blijft ons goed bevallen.

update

  • 345.000 km

Inmiddels apk en diverse onderhoud laten uitvoeren zonder problemen. Vorige garage (eigenaar helaas overleden ) gaf aan dat de koplampen niet helder genoeg zijn maar huidige garage gaf bij apk geen problemen. Verder alleen lof over deze auto die altijd goed start (nadat gloeispiralen zijn vervangen ) en geen olieverbruik.Wel voel ik het stuur trillen als ik bij hogere snelheid, rond de 120 km/pu begin te remmen. Denk dat remschijven na gekeken moeten worden.Gloeispiralen vervangen zou een probleem kunnen zijn maar dat ging zonder problemen. Dus we blijven lekker doorrijden in deze fijne auto waarvan de inruilwaarde waarschijnlijk niet hoog zal zijn met deze km stand.

op zoek naar de volgende c-max

  • 370.000 km

We rijden intussen al bijna 8 jaar met de c-max en hij blijft maar rijden. Vorig jaar was er een elektronische storing waar moeilijk te achterhalen was wat het probleem was.Maar het was een sensor die het probleem veroorzaakte. Verder geen problemen al kun je wel merken dat sommige onderdelen beginnen te verslijten zoals remschijven en lagers. Op dit moment zijn we rond aan het kijken naar weer een c-max diesel. De meeste die te koop staan zijn 1600 cc 115 pk dus niet zo snel als deze auto, maar nog snel genoeg. dus misschien is dit het laatste verslag,

Einde c-max

  • 373.000 km

We hebben de auto ingeruild voor een c-max 1,6 diesel uit 2013. Als ik de balans opmaak vind ik dat we heel goed gereden hebben met de c-max. Ruim 200000 km met geen hoge kosten voor extra dingen die gerepareerd moesten worden. De afschrijving vind ik ook niet hoog na bijna 8 jaar rijden. We hebben de auto ingeruild terwijl de auto 5000 km geleden een grote beurt nodig had. Ik had wel olie gepeild maar er was geen extra olie nodig. Ik heb nog geen enkele keer olie hoeven bij te vullen. De trekkracht van de 2liter diesel was nog steeds erg goed. Alleen als ik af remde bij hogere snelheden begon het stuur te trillen. Waarschijnlijk begonnen de remschijven voor te slijten of kromtrekken. De nieuwe c-max is niet zo krachtig als deze, maar dat wend wel. Ik zal over de nieuwe c-max ook een review schrijven. Tot dan.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.