Ford Focus C-MAX 2.0 TDCi Ghia (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus C-MAX 2.0 TDCi Ghia |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 170.000 km |
KM-stand laatst | 226.000 km |
Algemeen:
Als vervanging van mijn vorige auto (MB C200 CDI Classic) was ik op zoek naar een ruime(re) auto. Een stationcar had natuurlijk ook een optie geweest, maar een (midi) MPV had toch mijn voorkeur. Aangezien ik niet de zegeltjeskampioen wilde worden van de plaatselijke pomphouder en geen hoofdsponsor van de belastingdienst heb ik niet gekozen voor een fullsize MPV, maar voor een slagje kleiner. Al die ruimte heb ik ook niet nodig. Andere auto's die ik in overweging heb genomen waren de VW Touran (kaal of anders duur), Renault (grand) Senic (niet mooi,wel goedkoop), Opel Zafira oude model (verouderd model en diesels), Toyota Carolla Verso (duur) en Citroen Picasso (niet mooi, maar wel goedkoop). Even voor de duidelijkheid, voordat ik allemaal reacties krijg van mensen die in bovenstaande auto's rijden. Dit is mijn eigen mening. Uw mening was anders.
Ik heb dus gekozen voor de Ford Focus C-max in de zeer complete Ghia uitvoering. Het is toch altijd leuk als je in het instructieboekje bijna niets kan vinden wat er bij jouw auto niet opzit. Zonder volledig te willen zijn heb ik de volgende opties: cruise control, regen- en lichtsensor, privacy glas, lederen bekleding, touchscreen navigatiesysteem met DVD voor heel Europa. Climatic Control met gescheiden regeling voor bestuurders- en passagierszijde, stoelverwarming en elektronische handrem. Zo compleet zie je ze zelden. Als motor heb ik de 2.0 TDCI met 136 pk.
Positief:
De 2.0 TDCI maakt van de C-max een echte vlotte auto. In combinatie met de 6-bak heb je altijd voldoende vermogen en blijft het toerental aangenaam laag.
De wegligging is voor een MPV erg goed en de C-max stuurt strak.
Achterstoelen kunnen makkelijk uitgenomen worden en zijn niet ontzettend zwaar.
De C-max is met deze sterke motor best zuinig. Gemiddeld tussen de 1:16-17 en op de lange afstanden tussen de 1:17-18. Zeker gezien dit wat hogere model geen slechte waardes.
Negatief:
Het interieur is niet geheel kraakvrij. Bij slecht wegdek hoor je, zeker als de auto nog koud is, wel eens een rammeltje hier of daar.
De koppeling vraagt wel wat gewenning. Grijpt vrij snel aan en is niet zo vergevingsgezind. Komt misschien ook wel doordat mijn vorige auto een automaat was. Dat is eigenlijk het enige wat ik best wel mis in vergelijking met mijn vorige auto.
De cruise control werkt erg bruut bij het teruggaan naar de vorige snelheid. Wil je nog maar een beetje harden dan geef hij toch direct aardig wat gas bij. Mijn vorige auto deed dit veel geleidelijker.
Nog te vermelden:
Persoonlijk tank ik bijna altijd V-power diesel. Ik rijd bijna alle kilometers op 80-100 km wegen. De auto draait dan nog geen 2000 toeren. Bij gewone diesel vervuilt de motor naar mijn mening dan snel. Hij houdt dan na verloop van tijd een beetje in bij het optrekken.
Problemen/garagebezoek: (tot 04-03-2009 / 182.000)
sept. 2008: APK geen bijzonderheden
nov. 2008: kapotte satallietontvanger, kosten €50,-.
jan. 2009: kapotte speaker, kosten €90,-
1 jaar in bezit
- 191.000 km
Tot nu toe bevalt de c-max goed. Hij heeft in een jaar tijd niet meer dan zo'n €200,- aan kosten aan onderhoud gehad. Dat is erg weinig. Dus dat bevalt zeker goed.
Binnenkort gaat de c-max naar de garage voor een APK + grote beurt. Dan zullen de kosten natuurlijk wel wat hoger worden, maar dus in een jaar tijd geen gekke dingen gehad. Mijn c-max is een betrouwbare auto tot nu toe.
Het verbruik heeft mij ook positief verrast. Ik rijd gemiddeld 1:17-18. Dat is best zuinig voor deze wat hogere auto met sterke 2.0l. TDCI 136 pk. Daarbij moet ik natuurlijk wel toegeven dat ik niet regelmatig een stoplichtsprintje probeer of zijn top uitprobeer. Heb ik trouwens in het afgelopen jaar wel 1 keer gedaan. Hij ging 210 met 5 personen erin en er zat nog een beetje meer in.
Valt er dan niets te klagen. Eigenlijk niet. Af en toe hoor je een piepje van de achterstoelen, maar dat is makkelijk te verhelpen met een spuitbusje. En ja, het schakelen in de c-max is niets mis mee, maar de volgende wordt toch gewoon weer een automaat. Rijdt tegenwoordig veel ontspannener.
APK + grote beurt gehad
- 196.000 km
De c-max heeft al weer enige tijd geleden een APK + grote beurt gehad bij de dealer. De garage kon geen schokkende dingen ontdekken. De accu is wel preventief vervangen. Dat is wel zo verstandig met de aanstaande winter. Vooral de verwarmde voorruit en stoelverwarming vergen dan nogal wat van de accu. Was de eerste accu, dus mag ook wel na 5 jaar.
Geen heel goedkope beurt dus, zo'n €700,-, maar dat is dus wel incl. accu en grote beurt (waarbij van alles vervangen wordt)en een paar kleine dingen zoals een nieuwe pookhoes en 4 nieuwe naafdoppen. Je hoort mij niet klagen. Direct wordt dan ook weer getekend door de dealer voor een jaar extra doorroest garantie en komt er in het onderhoudsboekje ook weer een mooi dealerstempel.
Verder bevalt mij ook de Ford dealer wel (Iriks, Middelharnis).
De c-max bevalt me dus nog steeds prima. Eigenlijk niets bijzonders te melden. Geen storingen of zo. Leuk blijf ik altijd wel vinden dat mijn c-max zo luxe is. Als ik ergens een c-max zie staan kijk ik af en toe even of die ook zo luxe is als de mijne. Tot nu toe heb ik er nog nooit een gezien, ook niet op internet. Privacy glas zie je regelmatig, maar lederen bekleding is eigenlijk al vrij zeldzaam en een touchscreen navigatiesysteem is nog zeldzamer. Blijft toch leuk om een c-max te hebben die als model nogal modaal is, maar kwa uitrusting zeer zeldzaam.
- 226.000 km
Het is al weer een tijdje geleden dat ik wat heb geschreven over mijn auto. Was er dan niets te melden? Helaas wel. Maar ik ben nog steeds tevreden met deze auto. Hierbij een update.
Jan. 2010 / 209.000 km
Van de een op de andere dag heeft de auto na het starten ineens geen vermogen meer. Heb ik bij een vorige auto ook gehad (Alfa Romeo 166 2.4 JTD). Was toen de EGR klep. Bleek dus hier ook zo te zijn. Naar de Ford dealer gesleept en EGR klep vervangen. Bij de Alfa kon nog gewoon de EGR worden afgedopt. Kan nu helaas niet meer. Moest na het vervangen nog 3 keer terug. Motormanagementlampje bleef branden en vermogen was nog steeds niet helemaal terug. Dat bleek uiteindelijk te liggen aan een bug in de nieuwe software van de vervangen EGR klep. Best vervelend, maar netjes opgelost door de dealer. Geen extra werkplaatskosten voor extra garage bezoeken en gratis vervangend vervoer.
aug. 2010 / 216.000 km
Weer tijd voor de jaarlijkse APK. APK, kleine beurt, distributieriem, remschijven en blokken voor, multiriem, pookknop, aircoservice. Een uitgebreide beurt, zodat de auto er weer een tijdje tegen kan. Distributie hoeft pas om de 200.000 km vervangen te worden. Dus het vervangen ervan zal voor mij wel de enige keer zijn. Kosten €1135,-.
dec. 2010 / 224.000 km
Last van minder vermogen. Auto trok niet lekker op en motormanagementlampje blijft branden. Je kon er nog wel gewoon mee rijden, maar het leek wel of er ineens wat pk's waren verdwenen. Het was in die tijd erg glad dus last had ik er niet zo erg van. Leek wel traction control, juist een van de weinige opties die ik er niet op heb zitten. Maar goed, kon zo niet blijven. Dacht zelf aan de EGR klep. Dat bleek het niet helemaal te zijn. Het was de vacuumregelklep van de EGR. Vacuumregelklep vervangen, kosten € 126,-.
Al met al ben ik nog best tevreden met de auto. Hij rijdt nog steeds prima. Ik heb al wel een paar keer op het punt gestaan de auto te verkopen en een andere te kopen. Maar het blijft een prettige, praktische, goed rijdenden, best zuinige auto. Ik houd hem voorlopig nog een tijdje.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.