Ford Focus C-MAX 2.0 TDCi Ghia (2004)

autoreview

Ford Focus C-MAX 2.0 TDCi Ghia (2004)

Signalement

UitvoeringFocus C-MAX 2.0 TDCi Ghia
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf124.000 km
KM-stand laatst344.000 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 228.000 km

Omdat onze Focus Wagon te klein werd en omdat hij bijna 220.000 kilometer op de teller had staan zijn wij voor een vervangende auto gaan kijken.
Omdat wij goede ervaringen hadden met de Focus besloten wij te kijken voor een CMAX diesel.
Na een tijdje had men een geschikte CMAX voor ons binnen gekregen vanwege inruil.
Het betrof een 2 liter diesel in de Ghia-uitvoering, dus erg compleet uitgevoerd.
Tijdens de proefrit viel de trekkracht van de motor op, al vond ik de 1.8 TDDI in onze Focus ook niet traag.
Maar dit was wel wat anders, vooral met inhalen merk je hoe krachtig deze motor is.

Ik stap met veel plezier in de CMAX, het is een zeer goed sturende auto en met de 2 liter diesel heb je altijd reserve.
De CMAX ligt als een blok op de weg, stuurt licht en precies en helt weinig over.
Wel is hij meer zijwindgevoelig maar dat komt ook door de bouw van de auto.
Ook wanneer je er een zware aanhangwagen(max 1500kg) achter hangt komt de CMAX goed mee met het verkeer.
Het verbruik valt schommelt tussen de 1 op 15 en 1 op 16, de boordcomputer geeft iets rooskleurige cijfers(6.1 liter op 100 km),zijn er mensen die beter scoren?
De 6 versnellingsbak schakelt licht en precies, het zesde verzet is alleen nuttig boven de 100 kilometer per uur.
Ik rij veel op 80 kilometer wegen, maak veel gebruik van de cruise-control en ben zeker geen coureur!

De ruimte is prima al zijn er concurrenten die meer bieden (Touran en Zafira).
Kofferruimte is kleiner als de Focus Wagon.
Heel erg praktisch zijn de vele opbergmogelijkheden in het interieur.
Wij hebben dus een Ghia uitvoerig, dus erg compleet met volautomatische airco, navigatie en parkeersensoren rondom.
Vooral die parkeersensoren is een nuttige accessoire, als u een nieuwe CMAX koopt overweg dan zeker deze sensoren.
Neus is slecht te overzien en de achterruit is niet al te groot zodat je de lengte slecht kunt inschatten.

Al met al een fijne auto, ik stap altijd met een glimlach in mijn CMAX 2.0 TDCi en ik hoop er nog veel kilometers mee te rijden.

Update september 2011:

Nog steeds een hele fijne auto, naast de reguliere beurten geen grote kosten gehad. Inmiddels staat de teller op 228000km.
Wel last van roest op de motorkap en dorpels, vind dit niet kunnen voor een auto van 7 jaar oud.
Naar de dealer geweest en vond dit ook vreemd, was steenslag.
Op de motorkap heb ik dit bijgewerkt met een lakstift en de dealer heeft de dorpels behandeld en spatlappen gemonteerd. Nu maar goed in de gaten houden of de roest terugkomt.

Ook vreet de auto voorlampen, eens in de 8000km wel een H7 lamp kapot. Heb nu de duurdere Philips lampen erin gezet, kijken hoe lang deze het volhouden. Wel rij ik altijd met verlichting aan. Misschien zet ik er anders wel LED verlichting in.

Verbruik was in de strenge winter 1 op 15 en in de zomer 1 op 16,5. Op vakantie in Denemarken met de lange glooiende wegen scoorde ik ruim 1 op 18.

PROBLEMEN

Electrische handrem werkte niet naar behoren, ging er alleen af met rempedaal ingetrapt houden, terwijl dat ook met koppelingspedaal zou moeten.
Was ’lastig’ hellingtrekken.
Is nu opgelost was een slechte stekkerverbinding bij de achteras.

Tijdens rijden op de snelweg begon dynamolampje te branden, na controle onder de motorkap bleek dat alle snaren intact waren dus rustig naar de dealer gereden.
Bleek een storing in de boordcomputer, na resetten werkt alles weer naar behoren.

Beide zaken onder garantie prima door de dealer opgelost.

  • 275.000 km

Nog steeds veel plezier met de CMax, verbruik is nu stabiel op 6l/100km. Naast het onderhoud per 20000km geen bijkomstige kosten gehad. Auto rijdt eigenlijk nog steeds als met 125000km. Alles werkt nog steeds naar behoren alleen de navigatie is niet meer up to date. Een Tomtom is goedkoper als een nieuwe CDrom voor de originele fabrieksnavigatie. Zo als net nu gaat wil ik gewoon nog 100000km sturen met deze CMax. Auto brengt weinig meer op met deze kilometerstand.

  • 316.000 km

Sinds het vorige verslag zijn er weer 40000km op de teller bijgekomen. Zonder problemen, naast de voorgeschreven onderhoudsbeurten heeft de dealer beginnende roestvorming onderaan de portieren bijgewerkt. Tijdens een beurt is er een melding gemaakt bij de importeur en een aantal weken later kreeg ik het bericht dat dit kosteloos zou worden verholpen.

Doordat ik nu wat verder van het werk woon gaan de kilometers ook harder, er rollen nu jaarlijks 45000km onder de wielen door. Het verbruik is nu 5,5liter per 100 kilometer, eerst was het 6 liter per 100 kilometer. Olieverbruik is nihil, ik houd het wel in de gaten omdat bij de bereikte kilometerstand deze motoren de verstuivers kunnen lekken en dus ongemerkt het oliepeil hoger wordt. Tot op heden nog geen spoor van lekkage.

Koppeling en schakelen gaan wat zwaarder en haakt af en toe, maar met ruim 300k mag dat lijkt mij.

Het totaalplaatje bekijkend ben ik nog dik tevreden met deze auto en zolang er geen grote reparaties zich aandienen wil ik nog wil ik deze auto voorlopige niet kwijt. Het rijdt gewoon nog goed!

laatste review

  • 344.000 km

Dit is het laatste deel van mijn ervaringen met deze auto, sinds een aantal dagen is deze auto opgevolgd door een CMax 1.6 TDCi Titanium uit 2010.

Omdat er toch grote kosten zich aandienden zijn wij gaan kijken voor een geschikte vervanger. Na 340000km begon het druklager zich te laten horen, dat is een voorbode dat de koppeling ook op zijn einde was. Omdat er naast de koppelingsplaat en het druklager ook het vliegwiel vervangen moest worden zou het een dure reparatie worden.
Natuurlijk kun je verwachten dat met het bereiken van deze kilometerstand de koppeling aan zijn einde was, ik neem het de auto ook niet kwalijk. De auto reed eigenlijk nog best goed, trekkracht te over, zuinig met brandstof en olieverbruik was nihil.

Nu ik zelf bijna 225000km zelf op de klok kan ik wel spreken van een langeduurtest. Ik heb uitgerekend dat ik bijna 150 dagen in de afgelopen 7 jaar in deze auto heb gezeten.

Pluspunten van de Ford CMax 2.0 TDCi zijn

-Beer van een diesel, trekkracht te over, soms wel wat fel, inhalen is een peulenschil.
-Verbruik rond de 5.8 liter per 100 km
-Fijne 6 versnellingsbak
-Ruime gezinsauto, kofferbak mocht wel wat groter.
-Wat een wegligging, kleeft aan de weg, je voelt het gewicht niet van 1400kg.
-Betrof de Ghia uitvoering met automatische airco, bleef tot op het laatst goed werken.

Nadelen;

-Neus en achterkant onoverzichtelijk, gelukkig had de onze rondom sensoren.
-Automatische parkeerrem, ik wil deze liever zelf bedienen, in winter liever in de versnelling is omslachtig. Ik weet dat het anders kan maar is erg omslachtig en dan vergeet je het snel(knop indrukken en contactsleutel eruit)
-Mocht wel meer lichtopbrengst hebben.
-Roesten aan dorpels, bijgewerkt door dealer en van die lelijke spatlappen erop.

Een CMax is echt een fijne rijdersauto, in die 7 jaar heeft hij ons nooit laten staan, hij vroeg alleen onderhoud en brandstof. En met een 2 liter diesel is hij gewoon snel.

Zoals al in het begin gemeld rijden wij sinds kort in een Cmax 1.6 TDCi uit 2010. Je merkt wel dat deze 20pk minder heeft maar mis ik dat? Antwoord nee, met een 2 liter diesel ben je gewoon verwend. Om iets over het verbruik te zeggen is het nog te vroeg maar de boordcomputer vertelt mij waarden die richting 5 liter/100 km gaan.

Na een aantal maanden zal ik een nieuw verslag maken over de huidige CMax.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.