Ford Focus C-MAX 2.0 TDCi First Edition (2004)

autoreview

Ford Focus C-MAX 2.0 TDCi First Edition (2004)

Signalement

UitvoeringFocus C-MAX 2.0 TDCi First Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf150.315 km
KM-stand laatst209.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Sensoren achter

  • 150.800 km

Vandaag bij de garage een nieuwe onderbumper gehaald. De vorige was ietswat beschadigd en niet mooi meer. Voor € 30,00 heb ik een nieuwe besteld. Door de hoge achterkant kunnen we eigenlijk niet goed zien waar we zijn bij het inparkeren. Ik heb van WAECO parkeersensoren gekocht en vandaag is de dag dat ze gemonteerd moeten worden. Wat is dat een verademing. Zoiets moesten de autofabrikanten standaard inbouwen in auto's. Wat me direct opviel was dat de accu het snel liet afweten bij het testen van de sensoren. Door het inbouwen heb ik een tijdje de auto op contact gelaten. Met een universeelmeter even de accu gemeten en eigenlijk bij het op contact zetten kwam ik erachter dat ik te weinig spanning had. De auto is intussen 8 jaar oud en dan mag de accu wel vervangen worden. Bij de garage een nieuwe besteld. Er moest een speciale in. De standaard accu's zijn allemaal iets te hoog waardoor de accubeugel niet meer past. Hierdoor ben je iets meer geld kwijt maar dan kun je er ook weer tegenaan. Wat ons direct opviel was dat de meters ook weer normaal werken. De klok sprong bij het starten van de auto telkens weer op 6:00 uur. Ook het lampje van de startblokkering bleek steeds een eigen leven te willen lijden. Volgens de dealer moest het hele klokkenspel gedemonteerd worden om deze euvels te verhelpen. Ik ben blij dat ik dit niet heb laten doen. Het bleek gewoon de accu te zijn die de computer te weinig spanning gaf waardoor deze zichzelf resette en opnieuw opstarte.
We zijn intussen een paar weken verder en het wordt steeds leuker om met deze auto te rijden. Je moet wel iets vaker tanken omdat er een kleine tank onder zit. Maar dat neemt het plezier om deze wagen te rijden niet weg.

Vakantie

  • 155.745 km

Intussen hebben we de vakantie achter de rug en hebben in drie weken tijd 5000 kilometer op de teller gezet. Nog steeds hebben we veel plezier van de wagen. Door de hitte kregen we onderweg in duitsland nog een raar euvel voor de kiezen. Ineens op de linkerbaan met ongeveer 180 km/h reageerde de auto niet meer op het gaspedaal. De auto ging steeds langzamer rijden en we konden niet sneller rijden dan 110 km/h. Onmiddelijk hebben we de auto bij een tankstation geparkeerd en de dealer gebeld. Deze had ook geen verklaring en raadde ons aan een poosje te wachten en het daarna nog eens te proberen. Omdat wachten lang duurt hebben we maar in het restaurant geluncht. Eenmaal terug in de auto werkte deze weer perfect en hebben deze klacht niet weer gehad. ??????

Eerste reis

  • 150.315 km

Onze vorige auto was een volkswagen passat variant die we uit een lease hadden overgenomen. Zo'n fijne auto hadden we nooit gehad. Helaas wordt een auto steeds ouder en komen er steeds meer gebreken. Uiteindelijk, na 12 jaar, hebben we een besluit moeten nemen en zijn we op zoek gegaan naar een andere auto. Mijn vrouw had net d'r rijbewijs gehaald en klaagde steeds dat ze de VW te groot vond en moeite had met parkeren. Aangezien ik zelf ook lang ben, moest de volgende auto niet te klein zijn, ik moest er tenslotte ook in passen. Doordat ik ook niet meer de jongste ben, moest het een auto worden met een makkelijke in en uitstap. Via een bevriende garagehouder werden we, eigenlijk iets te vroeg, gewezen op een Ford C-MAX met weinig kilometers en hij zag er als nieuw uit. Ook binnenin was het een plaatje. Er was niet in gerookt en het interieur zag er als nieuw uit. Het enigste waren problemen met de airco en de meters in het dashbord. We konden de auto dan ook tegen een redelijke prijs kopen. De airco bleek een kapotte condensor (typische klacht bij ford) te zijn die redelijk snel vervangen werd. Hierbij bleken de kosten enorm mee te vallen. Bij de eerste reis naar Arnhem vielen ons de prestaties van de auto op. De auto had een enorme trekkracht. Aan het einde van de oprit naar de snelweg toe werd ik gewezen door mijn vrouw die op de teller niet meer kon zien hoe hard ik wel niet reed. met 320Nm is deze auto een monster. De auto reageerde wel nerveus op het gaspedaal. Nu schijnt dat bij deze modellen normaal te zijn. Daar wil ik me nog verder in verdiepen, het stoort wel. De turbo heeft ook bij lage toeren veel invloed hetgeen het nerveuse gedrag verklaart. Voor de rest valt het op dat de auto strak stuurt en prettig aanvoelt. Ook bij hoge snelheden. Onderweg begon halverwege de reis de computer te piepen en hoorden wij vooraf een klik in de achterbak. Na gestopt te zijn bleek de klep niet goed dicht te zitten. Eenmaal onderweg herhaalde zich dit tafereel zich nog een keer. Na een telefoontje bij een ford dealer bleek de elektrische deuropener van de achterklep de boosdoener te zijn. Door een fabricagefout bleek vocht in de schakelaar te zitten die willekeurig sluiting maakte waardoor de klep zichzelf ontgrendelde. Heel vervelend. Bij de garage hebben we een nieuwe schakelaar gekocht voor € 40,00 en het probleem was opgelost. Bij thuiskomst moesten we concluderen dat we een fijne auto met veel ruimte hebben gekocht die zijn geld dubbel en dwars waard is.

Tuning 128 Kw (175 Pk)

  • 162.590 km

Vandaag een afspraak gemaakt bij een tuningsbedrijf in Eemnes. De jongens wilden even kijken in de computer of ze iets kunnen doen vanwege het nerveuse gedrag van het gaspedaal. Ze hebben zelf een programma geschreven voor het motormanagement en deze bij ons erin geschoten. Bij het testritje viel me direct op dat de auto prettiger rijdt en dat de trekkracht evenredig verdeelt wordt bij het indrukken van het gaspedaal. De auto rijdt een stuk rustiger en is niet meer zo springerig. Bijkomend voordeel nu is dat de trekkracht van 320 Nm is toegenomen naar 400 Nm. Ook de PK's zijn iets opgeschroefd van 136Pk naar nu 175Pk. Wanneer je het gaspedaal helemaal intrapt gaat ie er als een raket vandoor. Volgende week hebben we een tripje naar zuid duitsland gepland. Tot nu toe hebben we niets dan lof voor deze auto.

Winterbanden

  • 166.200 km

Vandaag een bezoekje gebracht aan de garage. Bij hobbels in de weg hebben we steeds het gevoel dat de auto van achteren opzij wil gaan. Het zijn heftige bewegingen waarvan je schrikt. Bij de garage konden ze ons geruststellen. De winterbanden had ik overgenomen van iemand en wilde ze nog 1 seizoen gebruiken en daarna vervangen. Nu blijken de banden al op leeftijd te zijn waardoor de sterkte uit de wangen te zijn verdwenen. Het loopvlak blijft op de weg terwijl de velg iets opzij wil. Hierdoor krijg je de reacties dat de wagen opzij wil. Dit probleem bleken we achteraf ook met de zomerbanden te hebben gehad. Alleen heb ik deze direct na aanschaf vervangen voor nieuwe zodat we hier niet veel van gemerkt hebben. Ons is aangeraden om bij het volgende winterseizoen nieuwe banden te laten monteren. Dit advies gaan we zeker opvolgen. Voor de rest is de auto prima. 's morgens de auto starten, voorruitverwarming aan, minuutje wachten en wegrijden. Iedereen staat in de kou te krabben. Heerlijk. Moet zeggen dat alles zich prima gehouden heeft met deze lage temperaturen. Met 3 weken gaan we op wintersport en het zal me benieuwen hoe de auto zich in de sneeuw houdt.

Uitlezen computer

  • 166.350 km

Op internet kwam ik een interessant artikel tegen van iemand die op een eenvoudige wijze de boordcomputer van de c-max uit kon lezen en wijzigingen kon aanbrengen. Ik heb een USB adapter aangeschaft en de betreffende software op mijn laptop geïnstalleerd. Ik wilde graag het autolock systeem geactiveerd hebben. Dat hadden we op de Volkswagen ook en gaf een veilig gevoel. Men kan niet zomaar de deuren opentrekken. Gezien dat de c-max 2 canbus systemen aan boord heeft, moest ik een kleine aanpassing maken aan de adapter. Ik heb eenvoudig wijzigingen kunnen aanbrengen in de boordcomputer. Later in de week begon spontaan het motormanagementslampje in het dashboard te branden. Normaal gesproken naar de garage en laten uitlezen. Nu kan ik het zelf. De laptop erop en lezen. Blijkt een cilinder te zijn overgeslagen in koude toestand. Ik had er wel 5 meldingen instaan die hiermee verband hadden. Mijn vrouw heeft de motor ietswat te snel gestart bij temperaturen ver onder nul graden. Normaal moet je voorgloeien, maar dat wil ze nog wel eens vergeten. Het bleek een eenmalige foutmelding te zijn, die ik eenvoudig kon resetten. Bij de garage hadden ze mij daarvoor een rekening opgesteld. Ik heb de tuner nog gebeld en binnenkort mag de auto op de dynobank. We willen even kijken hoe de curve van de opbouw van het koppel eruit ziet, en wat zijn maximale kopppel nu daadwerkelijk is. Deze week gaat de C-max de bergen in, naar de sneeuw. Ben benieuwd hoe hij zich houdt. Tot nu toe niets als lof.

Kleine gebreken

  • 209.000 km

Vandaag de auto terug gekregen van een onderhoudsbeurt en APK keuring. We hadden al afgesproken dat de distributieriem vervangen moest worden omdat de auto 10 jaar oud was. Dit is keurig netjes gedaan en we kunnen er weer een poosje tegen. De APK viel tegen. Er moesten diverse onderdelen vervangen worden, waaronder enkele draagarmen. Nu zijn de schokdempers achter ook niet best. Je hebt het gevoel dat de auto wil uitbreken van achteren als je over hobbels en door kuilen rijd. We hebben al een afspraak gepland voor het vervangen van de schokdempers. De koplampen zijn van kunststof en beginnen nu toch wel hinderlijk te vergelen. We hebben ze vorig jaar nog laten polijsten, maar dat is eigenlijk uitstel van executie. Voor de rest hebben we weinig problemen. De auto maakt zijn kilometers en met veel plezier. Of er nu een aanhanger achter hangt of een dakkoffer is geplaatst, hij reageert onverminderd goed. Een fijne auto om mee te rijden. Als het aan ons ligt gaat ie nog lang niet weg.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.