Ford Focus C-MAX 1.8 16V Futura (2006)

Ford Focus C-MAX
Ford Focus C-MAXFord Focus C-MAXFord Focus C-MAXFord Focus C-MAXFord Focus C-MAXFord Focus C-MAXFord Focus C-MAX - interieurFord Focus C-MAX - interieur

UitvoeringFocus C-MAX 1.8 16V Futura
Bouwjaar2006

Sinds 2 jan. j.l. in bezit
Uit de folder besteld. Er was nog geen 1.8 benzine CVT beschikbaar. Werd eerst in oktober geproduceerd.
Rijdt heel soepel. Je mist de opschakelmomenten, die mijn vorige automaat (Mondeo 2 ltr automaat uit 2000) had.
De manier van gasgeven vraagt even gewenning., als je vanuit stilstand teveel gas geeft gaat eerst alleen het motortoerental omhoog en blijft ook hoog. Eigenlijk net als bij de klassieke Daf.
Heb voor en achter parkeerhulp,erg nuttig want de auto is niet bepaald overzichtelijk. Vooral de neus is niet zichtbaar.
Instap en zithouding heel comfortabel.
Voor de caravanners: heeft in tegenstelling tot wat in de folder staat geen 1300 kg max. aanhangergewicht, maar 1000 kg op kenteken.
13/03/06

Afgelopen week een in 2 dagen zo’n 900 km mee afgelegd v.n.l op autobahnen.
Loopt rustig en vrij stil met zo’n 2100 toeren.
Bij kick-down loopt het toerental vrij snel op naar 6000 en brandt hij los.
In tegenstelling tot een ’normale’ automaat geen schokken van terug- en opschakelen.
Zeer comfortabele zithouding op langere ritten.
04/06/06

Net terug uit de Ardeche.
Km stand inmiddels 5600.
CVT is een groot genot. Op de zeer bochtige bergweggetjes merk je niets van het schakelen. Daar waar de Mondeo met de 3-trapsautomaat regelmatig op en neer schakelde en je iedere keer toch een kleine schok voelde en het motortoerental hoorde wijzigen, hoor en merk je hier niets.
Geen enkele keer de behoefte gevoeld om ’handmatig’ te schakelen.
De 1800 motor heeft power genoeg.
Verbruik valt iets tegen. Waar ik op dit soort reizen met de Mondeo (2 ltr automaat) toch zo’n 1 op 12,5 haalde, haalt de C-Max 1 op 11. Niet boven de 135 geijkte km’s (GPS), maar wel urenlang. Een totaal gemiddelde over de reis van zo’n 110 km. Het was erg rustig op de weg.
Dit is ook mijn ’overall’ gebruik tot op heden. In Nederland rij ik rustiger en kom daarom ook totaal op 1 op 11 uit.

Olieverbruik: hihil.

01/10/06
Wederom naar Frankrijk geweest km-stand inmiddels 10.500.
Gemiddeld gebruik blijft wat hoger dan ik verwacht had. Over-all 1 op 11,3.
Varieert van 1 op 12,3 als ik mij op grote afstand netjes aan de 110 a 120 houd tot onder de 1 op 11 als ik in Frankrijk op de autoroute 135 echte km’s rijd. Zal toch wel met luchtweerstand te maken hebben.

Geen olieverbruik.
Word steeds enthousiaster over de CVT-bak. Hoewel ik vind dat hij in tegenstelling tot wat ik op de diverse forums over deze bakken lees hij wel kruipneigingen heeft.

Buiten wat (bekende) kraken van de rubbers geen problemen.

11/01/07
Vorige week eerste beurt gehad.
Geen echte problemen.
Bij snelheden van boven 120 km een lichte fluittoon in de omgeving van ruitenwissers,luchtinlaat. Moeilijk te traceren, omdat je in de Randstad nergens langer deze snelheid kunt rijden. Probleempje doet dan ook alleen voor in Dld en Fr.
Ik heb het idee dat de kruipneigingen van de CVT wat toenemen, als hij ingeschakeld wordt wil hij echt gaan rijden. Soms rammeltje/kraakje bij portierslot LV lijkt met de buitentemperatuur van doen te hebben.

28/12/07
2e beurt gehad. Beurt op zich was zo gepiept, binnen het uur klaar.
Minder vond ik de mededeling van de monteur, dat mijn voorbanden vrijwel op zijn. Aan de binnenkant vrijwel weg gesleten, na 22.500 km.
Heb in andere reviews gezien, dat 35000km voor de voorbanden min of meer normaal is. In vergelijking met mijn Mondeo (60.000km met de voobanden) kan ik dit toch niet helemaal plaatsen.
Set andere velgen aangeschaft, wordt a.s. maandag met winterbanden gemonteerd en wordt de zaak uitgelijnd.

Geen problemen.
Demontage van dashboard voor carkit en navigatie gaat moeizaam door grote afzonderlijke delen. Zelfs de middenconsole moet gedemonteerd worden.

Door de droogte en hitte nogal wat kraakgeluiden in de rubbers op de bochtige en hobbelige lokale weggetjes in de Ardeche. Een doekje met WD-40 er langs en alles was over.
Geen probleem, een opmerking: Het opbergvak boven op het dashboard is een grote klankkast van hard plastic waar alles door heen vliegt in de bochten. Is 1 groot vak van zo’n 60 cm breed een indeling erin zou veel helpen.

Zie bij eerste beurt.

Zie boven. Problemen met voorbanden en uitlijning.

Moet helaas mijn mening over deze auto en de dealer toch wat herzien.
Ik heb nu al 5 keer met accu/startproblemen gestaan. Voor het eerst in 40 jaar dat ik auto rijd door de Wegenwacht ( via Ford assistance) geholpen.
Dealer komt helaas niet verder, dan software upgrade a raison van EUR 75. Helpt niets, daarna weer 2 keer gestaan. Op mijn aandringen zou hij het met Ford opnemen, doch laat niets van zich horen. Heb nu een afspraak met een gespecialiseerd bedrijf gemaakt om de accu goed te controleren.

Vandaag bij specialist geweest. Accu volledig opgeladen en, met testapparatuur, onder belasting doorgemeten en bleek gelijk in te storten. Kon bij een belasting van 60Ah nog geen 9 volt leveren.
Accu vervangen en gelijk een exemplaar met meer capaciteit (72Ah) genomen. Deze bleek nog net te passen. Hoop dat nu de problemen tot het verleden behoren.

ervaringen 3e beurt

Een paar weken geleden zijn eerste grote beurt gehad, na 3 jaar en zo'n 30.000 km.
Deze beurt is bij een andere dealer dan de vorige uitgevoerd. De reden is uit bovenstaande wel duidelijk denk ik.
Geen bijzonderheden, dan dat mij bij het afleveren werd medegedeeld, dat ik nog een keer terug moest komen om de kleppendekselpakking te laten vervangen. Deze zou olie lekken en was niet in voorraad. Dit laatste vond ik voor een zeer gangbare motor bij een officiele Ford dealer wel vreemd, maar nou ja. Vreemder vond ik, dat ik onder de auto nog nooit olie gevonden heb en ook nooit heb hoeven bij te vullen. Ik heb de motor dan ook maar eerst eens goed afgeveegd en hou het even in de gaten.

4e beurt en 1e APK

4e beurt (zgn. 80.000 km) en 1e APK uitgevoerd bij een officiele dealer.
Liep nogal uit de hand.
Er bleek een kompleet verkeerde beurt uitgevoerd. i.p.v. kleine 4e beurt was weer de 3e grote beurt uitgevoerd.

Auto had sinds grote beurt, ook door deze dealer uitgevoerd, nog geen 7.000 km gereden en toch werden zonder meer de luchtfilters en bougies verwisseld.
Afgestempeld onderhoudsboekje was aanwezig.
Over de lekkage waarvoor vorige keer de kleppendekselpakking vervangen had moeten worden (en die ik nooit gezien of gevonden heb) werd nu niets vermeld.
Wel wou men graag de remvloeistof vervangen (voorschrift, kosten EUR 60). Op aandringen mijnerzijds werd eerst het vochtgehalte gemeten en alles bleek in orde.

Voorstel dealer om volgende keer "gratis" remvloeistof te vervangen, "gratis" want dat had ik nu teveel betaald voor de beurt.

Gelukkig viel hij voor de APK in de steekproef en werd zonder meer goedgekeurd.
Auto voldoet verder goed, de dealer ook? Dat weet ik nog niet.

3,5