Ford Focus C-MAX 1.8 16V First Edition (2004)

autoreview

Ford Focus C-MAX
Ford Focus C-MAXFord Focus C-MAXFord Focus C-MAXFord Focus C-MAXFord Focus C-MAXFord Focus C-MAXFord Focus C-MAX - interieurFord Focus C-MAX - interieur

Signalement

UitvoeringFocus C-MAX 1.8 16V First Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand laatst79.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ford heeft vrij lang gewacht alvorens ze met een midi mpv op de markt kwam. Je zou zeggen dan moet hij vol zitten met innovaties die anderen niet hebben. Om maar direkt met de deur in huis te vallen, dat valt tegen. Geen vlakke laadvloer, geen spraakmakend uiterlijk of zeven zitplaatsen.
Waarom ben ik dan toch enthousiast over de C-max. Wel, voor een mpv heeft hij een super wegligging terwijl dit niet ten koste gaat van het comfort. Geloof me, ik heb de concurrenten (Renault, Opel) ook gereden die halen het niet bij de wegligging van de C-max. Met het (leren) stuur volgt hij alle stuurcomando"s exact op. Hij stuurt twee klassen beter als mijn vorige auto (VW Golf). Zwak punt bij snel bochtenwerk vind ik de stoelen, die geven niet genoeg zijdelingse steun. De sfeer van het interieur is zakelijk, geen toeters en bellen of kleurtjes, maar wie zit daar op te wachten, ik niet.
Het interieur is degelijk in elkaar geschroefd, na ruim 10000 km heb ik nog geen piepjes en kraakjes kunnen ontdekken. Het interieur is gemiddeld stil bij hogere snelheden hoor je de wind om de A stijlen goed. De 1.8 motor doet wat hij moet doen. Het verbruik zit rond de door de fabriek opgeven cijfers van 1 op 14. Voor alledag heb je (net) genoeg vermogen. Het is geen levendige motor met karakter. Net niet genoeg vermogen om in de bochten met de motor te sturen. Ikzelf zou als ik opnieuw voor de koop zou staan de 2 ltr motor nemen. De remmen vind ik wat laat aangrijpen, ze zijn wel goed doseerbaar. Een handig extra vind ik, de later bij te kopen, fietssteunen waarmee je na verwijdering van een van de achterstoelen makkelijk een fiets achterin zet. Geen gedoe met trekhaak e.d.
Het uiterlijk van de C-max is niet opvallend eerder tijdloos. Door de naar beneden lopende neus is bij parkeren de voorkant moeilijk in te schatten. De op de first edition standaard 16 inch lichtmetalen wielen staan de auto goed maar 17 inch wielen staan toch weer beter. Koop ze direkt anders blijf je, net als ik, toch met dat gevoel zitten dat het mooier kan.

PROBLEMEN

geen

eindverslag

  • 79.000 km

De C-max is inmiddels verkocht. Tijd voor een eindoordeel. Daarbij kan ik zeer kort zijn. In de ruim drie en half jaar dat ik de C-max heb gereden heb ik buiten het normale onderhoud geen enkele keer de garage gezien. Bij het inruilen voelde de auto nog net zo strak aan als de dag dat ik hem nieuw bij de dealer ophaalde. Ik weet zeker dat de volgende eigenaar nog jarenlang plezier van deze auto zal hebben.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.