Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi Trend (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus C-MAX 1.6 TDCi Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 57 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds half april 2004 rij ik een Ford Focus C-Max in de Trendline uitvoering. Opties af fabriek zijn:
- Panther Black metalic lak
- Licht metalen velgen 16’
- in hoogte verstelbare bijrijdersstoel + bestuurdersstoel electrisch
- Dual zone climate control
- Sony audiosysteem met 8 speakers en MP3
De uitrustingsstaat van deze auto is op deze manier prima. Audiosysteem is echt uitstekend en de combinatie LM velgen en de zwarte kleur maken ’m wat sportiever qua look. De zit in de auto is okee. Alleen de zitting van de stoelen zijn voor mij (193cm) wat aan de korte kant. Ook zou het nog iets comfortabeler zijn indien de stoel nog één tandje terug zou kunnen.
Ik was bij aanschaf een beetje huiverig over de motor. 1.6 liter en dan 109PK produceren? Dat leek me vragen om ellende en een hoop lawaai. Toch bevalt deze motor tot op heden uitstekend. Komt lekker mee in het verkeer. Is geen racemonster maar trekt lekker door. Alleen de 1e versnelling is het wat wennen om de koppeling goed op te laten komen bij het wat vlotter weg willen rijden. Motor blijft mooi rustig. 140 km/u ronde de 2600rpm. Top ligt net boven de 180. Ook op hogere snelheden stabiel en zeer goed controleerbare besturing. Wegligging is een goede mix tussen comfortabel en sportief. Al met al heel erg blij met deze keuze.
23 mei 2004: na ruim 4000 km nog steeds tevreden over deze auto. De adaptieve stuurbekrachtiging is nog steeds ’wennen’. Bij de minste of geringste stuurbeweging slaan de wielen uit. Dit is vooral op de snelweg wat minder comfortabel.
24 augustus 2004: inmiddels meer dan 20.000km gereden in de C-max. Blijft een fijne auto al moet ik bekennen dat ik iets mider ethousiast ben dan nu er toch wel wat kraakjes en rammeltjes ontstaan. De dealer krijgt dit helaas niet opgelost. Het gaat met name om de ’plastics’ van de deuren achter + het dashbord + de bestuurdersstoel. De motor had het op vakantie soms wat zwaarder. ook op de Autobahn A3 was het hard werken om met de grote jongens mee te komen. De wegligging is prima maar ik heb minder controlegevoel dan ik had in mijn Audi A3 en Golf IV.
PROBLEMEN
Brandstoflampje gaat soms spontaan aan terwijl er meer dan genoeg diesel in de tank zit. Dealer had de auto gepoetst en het poetsmiddel was op de stootstrips gekomen waardoor ze er na twee weken uit zagen alsof de auto een jaar in een hooiberg had gestaan. Keurig gecorrigeerd door een andere Ford Dealer.
23 mei 2004: armsteun is lam en blijft niet meer in de gewenste stand staan. Auto moet naar garage om na te gaan wat het probleem is (halve dag), daarna moeten er onderdelen besteld worden om vervolgens opnieuw de auto een halve dag kwijt te zijn voor de reparatie. Dealer kende de stoelen van de C-Max niet.
13 oktober 2004: na een hele hoop ellende met de dealer over een krakende stoel (de ene keer was de kraak wel reproduceerbaar, de andere keer niet) is de bestuurdersstoel vervangen. Hiervoor vier keer bij de dealer geweest (o.a. was een keer de verkeerde stoel besteld). Probleem lijkt nu opgelost. De lak op de deuren is snel beschadigd. Weet niet wat dit veroorzaakt maar bij alle handgrepen zitten bijzonder veel krassen.
06 december 2004: tijdens het woon-werk verkeer viel de turbo plots uit (35.000km op de teller). Alle druk was weg! Vreemde gewaarwording. Na een herstart (lijkt wel een PC) was het probleem opgelost. De garage heeft de gegevens over de motor uitgelezen en er was inderdaad een storing geregistreerd. Monteur heeft de update voor het motormanagement nu geladen en het probleem zou nu verholpen moeten zijn.
Verder een tweetal probleempjes:
- de matten gaan heel snel stuk. Dit is een designfoutje. De ’ogen’ die de matten op hun plaats moeten houden komen door de verbindigsconstructie nl. heel snel los van de mat. Inmiddels aan mijn 3e set toe.
- De rechterruitenwisser maakt veel lawaai doordat de wind deze wisser bij hogere snelheden over de ruit doet bewegen. Doordat de wissers bij geen gebruik niet achter de motorkap wegvallen.
17 januari 2005: wederom op de vluchtstrook gestaan i.v.m. een motorische storing. Deze keer viel weer alle druk weg en kreeg ik ook de melding van de boordcomputer dat er een ’Motor Systeem Storing’ was. Opnieuw starten had niet het gewenste resultaat. De garage gebeld en zij kwamen niet verder dan ’ja, zie toch maar thuis te komen’. Toen Ford Assistance gebeld waar een dame me keurig hielp. Net voordat ze een monteur mijn kant op wilde sturen probeerde ik nog een keer te starten... alles was weer normaal... De dag daarna toch naar de garage gegaan en die vertelde me, na de boordcomputer uitgeleven te hebben, dat ik in een verkeerde versnelling had gereden. Op mijn vraag ’welke versnelling, anders dan de 5 adviseren jullie als ik 130 ga?’ kwam niet echt een antwoord.
Tweede probleem (dealer had dit vaker meegemaakt bij de C-max) was dat de kofferklek ’automatisch’ ontgrendelde als ik de motor startte... Als ik harder dan 50 ging rijden ontgrendelde de klep zich zelf ook voortdurend. Dealer heeft slot vervangen.
- Betrouwbaarheid2
- Prestaties3
- Comfort3
- Kosten2
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Ford Focus C-Max - 2005 - 307.714 km - Klokje Rond

Test: Ford Focus C-MAX 2.0 16V - Seat Altea XL Stationwagon 1.8 TFSI

Ford Focus C-Max 1.6 Ti-VCT Futura (2005) - Test

Ford Focus C-MAX 1.8 16V First Edition (2004) - Test

Ford Focus C-MAX (2003) - Test
