Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi Trend (2004)

autoreview

Ford Focus C-MAX
Ford Focus C-MAXFord Focus C-MAXFord Focus C-MAXFord Focus C-MAXFord Focus C-MAXFord Focus C-MAXFord Focus C-MAX - interieurFord Focus C-MAX - interieur

Signalement

UitvoeringFocus C-MAX 1.6 TDCi Trend
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Een mooie auto voor een MPV.
Het is een kwestie van smaak, maar het interieur ziet er aantrekkelijk uit. Wel een beetje plasticachtig.
Zowel voor- als achterin is er voldoende ruimte voor benen en hoofd. Wanneer je achterin de middelste stoel weghaalt, kun je de buitenste stoelen schuin naar achteren schuiven wat nog meer beenruimte oplevert. Dan blijft er nog verrassend veel bergruimte over.

De climate-control heeft voldoende capaciteit en is voor links en rechts apart in te stellen. Inmiddels ook een paar keer de elektrische voorruitverwarming mogen proberen: het ijs verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Het zicht rondom is goed. Je zit hoog, maar niet ’op de bok’.
De 1600 diesel levert ruim voldoende vermogen. De CVT zorgt samen met het mooie koppel voor een behoorlijk pittige acceleratie. Tot zo’n 100 km/uur gaat het als een rakatet. Daarna gaat het wat rustiger. Een top van 180 km/uur schijnt haalbaar te zijn. De besturing is licht met weinig gevoel in de middenstand. De wegligging is goed. Je voelt natuurlijk wel dat je in een zware auto rijdt, maar het blijft allemaal aardig rechtop. De remmen (achter schijven) hebben voldoende capaciteit.
De motor is redelijk stil. Dat komt ook omdat hij zo weinig toeren maakt. Met 120 op de snelweg draait de motor maar ca. 2000 t/min. Het verbruik is dan ca. 5.5 liter/100 km. Gemiddeld verbruik ca. 6,8 liter/100 km.

Ook Ford stopt computers en netwerken in zijn auto’s. Dit levert naar mijn smaak wat teveel toeters en bellen op.

PROBLEMEN

Eind april werd de auto geleverd.
De achterbumper was scheef gemonteerd.
De ontvangst van de radio is buiten de randstad belabberd. Twee keer werd een nieuwe coax gemonteerd, ook verschillende software-upgrades van de radio hadden geen resultaat.

Na een maand of vier begon de auto te schokken bij het wegtrekken. De auto is sindsdien een keer of 6 voor meerdere dagen bij de dealer geweest. De turbo is vervangen, diverse nieuwe sensoren gemonteerd, uitlaatgaskleppen vervangen, carterontluchting enz. Experts van de importeur zijn er enige keren bij geweest, een troubleshooter uit Duitsland heeft metingen gedaan. De oorzaak blijft vooralsnog helaas onbekend.

Update 4-1-2005; 20.0000 km: de auto is een paar weken bij de dealer geweest. Deze stelde netjes een ruilauto ter beschikking. Hij rijdt nu weer als nieuw. Het probleem lijkt een onvoldoende ’motorademhaling’ te zijn geweest waardoor teveel olie in de intercooler bleef staan.
Tevens een nieuwe radio geplaatst en de ruitenwissers vervangen omdat ze over de voorruit ’bokten’.

Update 4-4-2005 30.000 km: Tijdens een rit door de regen heeft de motor plots geen vermogen meer, dit gaat spontaan over. Daarna veel motorsysteemfout meldingen. Ford vervangt de computer maar weer eens en een sensor van de achteruitrijverlichting. De radio ontvangt nog steeds slecht, de dealer monteert een antenneversterker

Update 19-09-2005 45.000 km.
De motor had tijdens een rit plots geen vermogen meer. Volgens de plaatselijke dealer is de sensor die de druk in het inlaatspruitstuk meet defect geraakt. Na reparatie rijden we weer. De voorbanden moesten bij 35.000 km al worden vervangen en de radio doet het nog steeds erg slecht. Gelukkig heb ik verlengde garantie gekregen van Ford, maar inmiddels is het vertrouwen in de auto geheel verdwenen. Binnenkort toch maar eens naar de Opeldealer!

5,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.